DOI QR코드

DOI QR Code

Interactive Statistics Laboratory using R and Sage

R을 활용한 '대화형 통계학 입문 실습실' 개발과 활용

  • Received : 2015.06.30
  • Accepted : 2015.08.27
  • Published : 2015.11.30

Abstract

In this paper, we introduce development process and application of a simple and effective model of a statistics laboratory using open source software R, one of leading language and environment for statistical computing and graphics. This model consists of HTML files, including Sage cells, video lectures and enough internet resources. Users do not have to install statistical softwares to run their code. Clicking 'evaluate' button in the web page displays the result that is calculated through cloud-computing environment. Hence, with any type of mobile equipment and internet, learners can freely practice statistical concepts and theorems via various examples with sample R (or Sage) codes which were given, while instructors can easily design and modify it for his/her lectures, only gathering many existing resources and editing HTML file. This will be a resonable model of laboratory for studying statistics. This model with bunch of provided materials will reduce the time and effort needed for R-beginners to be acquainted with and understand R language and also stimulate beginners' interest in statistics. We introduce this interactive statistical laboratory as an useful model for beginners to learn basic statistical concepts and R.

본 연구에서는 최근 통계 분야에서 활용도가 급격히 높아지고 있는 중요한 컴퓨터 언어이자 오픈 소스 통계 프로그램인 R을 활용하는 '대화형(interactive) 통계학 입문 실습실'의 개발 과정과 내용 및 활용을 다룬다. 최근에 개발을 마치고 2014 서울 세계수학자대회에서 소개된 후, 통계 강좌 등에 실제 사용되는 웹상의 R을 활용한 본 대화형 통계학 입문 실습실의 특징은 웹상에서 본문과 예제의 설명 및 풀이과정과 함께 대응하는 R 명령어 코드들을 함께 박스안에 제공하여, 실습 때마다 일일이 컴퓨터 명령어 코드들을 입력해야하는 번거로움을 없앴다. 또한, 명령어의 실행을 위하여 프로그램을 설치하지 않고, 명령어 상자 아래 제공한 [클릭-실행] 버튼을 누르기만 하면, 클라우드 컴퓨팅으로 그 결과값과 그래픽을 동시에 바로 같은 화면에서 확인하면서, 시뮬레이션 및 실습을 할 수 있고, 더 나아가 그와 유사한 다른 문제에 함수와 조건만을 수정하여 바로 사용할 수 있는 편리함이 추가되었다. 그 결과 대화형 통계학 입문 실습실에서는 R 명령어를 이해하는 데 필요한 시간과 노력이 대폭 줄어들 뿐 아니라, 초보자에게 통계학 입문 과목을 지도하기에 적절하며, 그밖에 다양한 Java 시각화 도구와 이미지 및 통계 자료를 사용하여 사용자 맞춤형 강의실 개발이 가능하여 통계학입문 강의를 수강하는 학생들의 관심과 흥미를 유도할 수 있도록 하였다. 본 연구에서는 본 실습실을 통계입문 강좌의 효과적인 실습실 모델의 하나로 소개한다.

Keywords

References

  1. 고래영․김덕선․박진영․이상구 (2009). 모바일 환경에서의 Sage-Math의 개발과 선형대수학에서의 활용, 한국 수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(4), 1023-1041. Ko, R.-Y., Kim, D.-S., Bak, J.-Y. & Lee, S.-G. (2009). Development of Mobile Sage-math and its use in Linear Algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 23(4), 1023-1041.
  2. 김경원․이상구 (2013). 모바일 선형대수학 스마트폰 콘텐츠 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학 교육 논문집>, 27(2), 121-134. Kim, K.-W. & Lee, S.-G. (2013). Development of smart-phone contents for mobile linear algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(2), 121-134.
  3. 이상구․신준국․김경원 (2014). 스토리텔링 수학 교과서에서 공학적 도구의 활용과 미분적분학 단원에 대한 개발 사례, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 28(1), 65-79. Lee, S.-G., Shin, J. & Kim, K.-W. (2014). A Case Study of Perceptions on Storytelling Mathematics Textbooks with Computer Algebra System, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(1), 65-79.
  4. 이상구․이재화․김경원 (2014). [빅북] 선형대수학, 교보출판사. Lee, S.-G., Lee, J. H. & Kim, K.-W. (2014). [BigBook] Linear Algebra, Kyobo Book. http://matrix.skku.ac.kr/2015-Album/BigBook-LinearAlgebra-SGLee-New-2015.pdf
  5. 이상구․이재화․김덕선 (2012). 현대선형대수학 with Sage, 경문사. Lee, S.-G., Lee, J. H. & Kim, D.-S. (2012). Contemporary Linear Algebra with Sage, KyungMoonSa.
  6. 이상구․장지은․김경원 (2013). Sage와 GeoGebra를 이용한 선형대수학 개념의 Visual-Dynamic 자료 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(1), 1-17. Lee, S.-G., Jang, J.-E. & Kim, K.-W. (2013). Visualization of Linear Algebra concepts with Sage and GeoGebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(1), 1-17.
  7. 최용석․정광모 (2003). SAS를 활용한 다변량 분석 기법과 응용, 자유아카데미. Choi, Y,-S. & Jeong, K.M(2003). Methods and Applications of Multivariate Analysis Using SAS, Free Academy.
  8. 최용석 (2014a). [빅북] R과 함께하는 통계학의 이해, 교보출판사. Choi, Y.-S. (2014a). [BigBook] Introduction to Statistics with R, Kyobo Book.
  9. 최용석 (2014b). 다차원척도법의 산책, 자유아카데미. Choi, Y.-S. (2014b). Walk in Multidimensional Scaling, Free Academy.
  10. 허명회 (2014). 응용데이터분석, 자유아카데미. Huh, M.-H. (2014). Applied Data Analysis Using R, Free Academy.
  11. Bloomfield, V. A. (2014). Using R for Numerical Analysis in Science and Engineering, Chapman & Hall/CRC.
  12. Kim, K.-W., Lee, S.-G. & Sun, S. (2013). Modeling of Mobile Sage and Graphing Calculator, Journal of Modern Education Review, 3(12), 918-925.
  13. Lee, S.-G., Kim, E.-K., Ham, Y., Kumar, A., Beezer. R., Vu, Q.-P., Simon, L. & Hwang, S.-G. (2014). Calculus with Sage, KyungMoonSa. http://matrix.skku.ac.kr/Cal-Book
  14. Lee, S.-G., Kim, K.-W. & Lee, J. H. (2013). Sage matrix calculator and full Sage contents for linear algebra, Korean J. Math., 21(4), 503-521. https://doi.org/10.11568/kjm.2013.21.4.503
  15. Stowell, S. (2014). Using R for Statistics. Apress.

Cited by

  1. SageMath를 활용한 '대화형 공학수학 실습실'의 개발과 활용 vol.30, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.3.281
  2. 대화형 수학 디지털교과서 개발과 활용 사례 연구 - 선형대수학을 중심으로- vol.31, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.241
  3. 디지털 시대의 대학수학교육: 선형대수학을 중심으로 vol.31, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.4.367