DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Recognition for Foundation Before and After Foundation Education -Focused on the case of senior foundation education in M university-

창업교육 전후 창업인식에 관한 연구 -M대학교 시니어창업교육 사례를 중심으로-

  • 조윤아 (조선대학교 문화콘텐츠학과) ;
  • 박민규 (목포대학교 관광경영학과) ;
  • 문윤걸 (예원예술대학교 문화영상창업대학원)
  • Received : 2015.06.01
  • Accepted : 2015.07.14
  • Published : 2015.11.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the differences in recognition for foundation before and after foundation education for preliminary senior founder' demographic characteristics, and to verify the effects of the characteristics on the foundation interest and foundation confidence. For this, questionnaire survey was carried out for 103 preliminary senior founders who participated in the foundation education program implemented by government. The statistical significance was verified with SPSS 18.0 program. On the basis of empirical study results, the main results were withdrawn as follows. First, there was a significant difference in foundation interest between before and after foundation education. Second, there was no significant difference in foundation interest with foundation motivation at before and after foundation education. Third, there was no significant difference in foundation confidence between before and after foundation education. Fourth, there was no significant difference in foundation confidence with foundation motivation at before and after foundation education. In conclusion, this study recommends an alternative for education curriculum development and operation for improving the actual performance of the curriculums targeting the senior generation through reliable research.

본 연구는 시니어 예비창업자들의 인구통계학적 특성에 따른 창업교육 전후 창업인식의 차이를 살펴보고, 이러한 창업인식에 따른 창업교육 전후 창업관심도 및 창업자신감에 미치는 영향을 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 정부에서 시행하는 창업교육에 참여한 시니어 예비창업자 103명을 대상으로 설문조사를 수행하였으며, SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여, 통계적 유의성을 검증하였다. 실증분석 결과를 토대로 다음과 같은 주요 결과를 도출하였다. 첫째, 창업교육 전후 창업관심도에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 창업교육 전후 창업동기에 따라 창업관심도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 창업교육 전후 창업자신감에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 창업교육 전후 창업동기에 따라 창업자신감에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 현행 시니어 예비창업자 대상 창업교육의 개선을 통해 창업에 대한 관심도를 높이고 창업에 대한 자신감을 높임으로써 궁극적으로 창업의지를 높일 필요가 있음을 시사하는 결과로 볼 수 있다. 결론적으로 본 연구에서는 시니어를 대상으로 하는 창업교육과정에 대한 실증적인 연구를 통해 창업교육과정의 실제적인 성과를 높일 수 있는 교육과정의 구성과 운영의 대안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 오상훈, 청장년 및 시니어의 창업의지에 미치는 영향에 관한 비교연구, 호서대학교 벤처전문대학원, 박사학위논문, 2014.
  2. 박선영, 청년 창업에 대한 정부지원 시책의 개선 방안에 관한 연구, 공주대대학교 테크노전문대학원, 석사학위논문, 2013.
  3. 장태옥, 창업교육 활성화 방안에 관한 연구, 호서대학교 글로벌창업대학원, 석사학위논문, 2012.
  4. 이병희, 이상명, 최다운, "시니어 벤처기업의 경영 특성에 관한 연구," 전문경영인연구, 제14권, 제3호, pp.117-138, 2011.
  5. 박재완, 김용태, "창업교육 만족도 및 참여 동기가 창업교육 효과에 미치는 영향: 창업대학교 교육과정을 중심으로," 산업경제연구, 제22권, 제2호, pp.959-977, 2009.
  6. 김진수, 최명길, 성창수, "시니어 창업가의 특성이 기업가정신에 미치는 영향에 관한 연구," 한국산학기술학회논문지, 제12권, 제4호, pp.1833-1843, 2011. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.4.1833
  7. 정재호, 청년층 자영업의 실태와 과제, 한국직업능력개발원, 2012.
  8. 김정미, 제4차 OECD세계포럼을 다녀와서, 한국여성정책연구원, 2013.
  9. 육창환, 전인오, "창업가의 특성요인이 창업의지에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.661-676, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.661
  10. 최명화, 조성숙, "중년 직장인의 퇴직 후 창업효능감 및 창업의도에 영향을 미치는 요인," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제7호, pp.226-241, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.07.226
  11. 송경숙, "외식산업 창업속성이 창업 과잉자신감과 창업자 태도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제3호, pp.414-426, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.414
  12. 김정연, 전문계고등학교 BizCool(창업교육)의 학습효과에 대한 실증분석, 원광대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  13. 정헌배, "창업대학원 교육프로그램에 개선방안에 관한 연구," 경영교육연구, 제12권, 제1호, pp.109-128, 2008.
  14. 김주미, 오상훈, 양재경, 우리나라 창업교육 현황 및 발전방향에 관한 연구, 중소기업연구원, 2008.
  15. 양영석, 최종인, "공공R&D 기관의 효과적인 기술사업화에 관한 연구," 한국산학기술학회지, 제11권, 제1호, pp.287-294, 2010.
  16. 정종서, 민경세, "창업교육프로그램의 현황 및 개선방안." 벤처창업연구, 제3권, 제2호, pp.1-29, 2008.
  17. 김대호, 김홍, "기술창업장애요인 실태조사," 벤처창업연구 제4권, 제1호, pp.67-88, 2009.
  18. 성창수, 김진수, "시니어창업 의사결정에 미치는 영향요인에 관한 연구," 중소기업연구, 제33권, 제3호, pp.109-133, 2011.
  19. 이승재, 황보윤, "단기창업교육이 예비창업자의 심리적 특성 변화 영향에 대한 탐색적 연구," 벤처창업연구, 제5권, 제1호, pp.19-44, 2010.
  20. 양영석, "기술창업교육프로그램품질이 참여자만족과 추천의향에 미치는 영향연구," 한국산학기술학회논문지, 제11권, 제3호, pp.71-78, 2010.
  21. B. Sheppard, J. Hartwick, and P. Warshaw, "The Theory of Reasoned Action: A Metanalysis of Past Research with Recommendations and Future Research," Journal of Consumer Research, Vol.15, No.3, pp.325-344, 1998. https://doi.org/10.1086/209170
  22. K. H. Vesper and W. E. McMullan, "Entrepreneurship: Today Courses, Tomorrow Degrees," Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.13, No.1, pp.7-13, 1998.
  23. W. B. Gartner, "Some suggestions for research on entrepreneurial traits and characteristics," Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.14, No.1, pp.27-38, 1999.
  24. R. Grant, "Comtemporary Strategy Analysis, The teaching of psychology," Essays in honor of Wilbert J. McKeachie and Charles. F. Brewer, pp.41-55, 1998.