초록
건설산업의 변화에 따라 대부분의 국내 CM기업들은 공정 원가 품질 안전관리를 중점관리 대상으로 선정하여 관리하고 있으며 리스크 관리를 위한 전담조직 설치 및 임직원 교육, 시스템개발에 대한 투자는 미흡한 실정이다. 이처럼 국내 CM기업들이 리스크 관리 분야에 대한 투자가 부족한 이유는 체계적인 방법론이나 논리에 의해서 리스크를 분석하기 보다는 직관과 경험에 근거하여 판단하는 것이 더 쉽고, 체계적인 리스크 관리를 위한 표준업무체계 개발에 대한 중요성을 인식하지 못하기 때문이다. 따라서 본 연구는 CM기업 본사에서 현장 운영관리 시 발생되는 리스크 인자 도출 및 업무 프로세스를 분석하여 문제점을 분석하고, 리스크 인자별 효율적인 관리를 위한 표준업무체계를 제시하였다. 또한 전문가들의 면담을 통해 효율성을 검증하여 향후 리스크 인자별 표준 대응 절차서 활용과 리스크 관리 시스템 개발을 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
Construction management firms in Korea have mainly focused on the key management areas of time, cost, quality and safety management in line with a rapid change of construction industry recently. However, a risk management is considered comparatively less important found from our research on an investment by the firms for training, system establishment. This has been identified that the construction management firms have taken an approach of dealing with risks with their experience, insight rather than managing risks with a systemized principles or proper tools. Therefore, the current system for risk management was identified by analyzing risk factors and work process in this research and systemized process for risk management of the identified risk factors was suggested. This research is expected to be a basis on establishing standard gudiance for risk management and risk management tools.