DOI QR코드

DOI QR Code

강섬유 보강 초고성능 콘크리트의 탄성계수 및 인장강도 평가

An Evaluation of Elasticity Modulus and Tensile Strength of Ultra High Performance Concrete

  • 류금성 (한국건설기술연구원 구조융합연구소) ;
  • 유성원 (우석대학교 토목환경공학과)
  • Ryu, Gum-Sung (Structural Engineering Research Division, Korea Institute of Civil engineering and building Technology) ;
  • Yoo, Sung-Won (Department of Civil and Environmental Engineering, Woosuk University)
  • 투고 : 2015.09.10
  • 심사 : 2015.09.28
  • 발행 : 2015.09.30

초록

최근에 활발히 연구되어지고 있는 UHPC의 경우, 강섬유 혼입량에 의해서 인장강도가 절대적으로 영향을 받는 이유로 본 논문에서는 압축강도, 강섬유량 등을 변수로 하여 압축강도, 탄성계수 및 인장강도 등을 실험적으로 구한 후, 그 결과를 분석하였다. 실험결과에 의하면, 압축강도와 탄성계수 및 인장강도는 비례관계로 상당한 상관성을 가지는 것으로 나타났으며, 섬유혼입률에 따른 압축강도와 인장강도의 관계 역시는 비례관계의 상관성을 가지는 것으로 나타났다. 탄성계수의 경우, 실험결과와 현행 국내 설계기준 식의 차이는 그다지 크지 않은 것으로 나타나, 기존의 설계기준 식을 준용하여도 UHPC 탄성계수 평가에는 큰 문제가 없을 것으로 예상된다. 한편 인장강도의 경우, 현행 설계기준에서 제시되지 않은 이유로 비선형 회귀분석을 실시하여 섬유혼입률을 고려한 인장강도 식을 제안하였으며, 제안된 식은 좋은 상관성을 보이는 것으로 나타났다.

Recently, for UHPC (Ulta High Performance Concrete) which is researched actively, as the tensile strength is absolutely influenced on the content of steel fiber, in this paper, experiments of compressive strength, elasticity modulus and tensile strength were performed according to compressive strength and content of steel fiber as variables. By the test results, compressive strength, elasticity modulus and tensile strength are proportioned and have a good correlation and according to content of steel fiber, compressive and tensile strength are also proportioned and have a good correlation. In case of elasticity modulus, the difference between test and present design code is not large, so it is possible to adapt to present design code. On the other hand, in case of tensile strength, as there is no specification of present design code, new prediction equation is proposed by using nonlinear regression analysis and the proposed equation have a good correlation to test results.

키워드

참고문헌

  1. Association Francaise du Genil Civil (AFGC). (2002). Betons Fibres Ultra-Hautes Performances, Association Francaise du Genil Civil, SETRA, France, 24-56.
  2. John, H., George, S. (2010). The Implementation of Full Depth UHPC Waffle Bridge Deck Panels, Federal Highway Administration Highways for Life Technology Partnerships Program, New York, 9-12.
  3. Kang, S.T., Ryu, G.S. (2011). The Effect of Steel-Fiber Contents on the Compressive Stress-Strain Relation of Ultra High Performance Cementitious Composites (UHPCC), Journal of Korea Concrete Institute, 23(1), 67-75 [in Korean]. https://doi.org/10.4334/JKCI.2011.23.1.067
  4. Ministry of Land, Transport Affairs. (2012). Concrete Structural Design Code, 4th rev. Seoul, Korea Concrete Institute, 425.