Journal of Distribution Research (한국유통학회지:유통연구)
- Volume 20 Issue 3
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- Pages.131-155
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- 2015
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- 1226-9263(pISSN)
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- 2383-9694(eISSN)
DOI QR Code
The Effects of The Mobile Device Distribution Improvement Act on Mobile Service Industry and its Channel Members
이동통신단말장치 유통구조 개선에 관한 법률이 이동통신 유통경로에 미치는 영향
- Song, Young Wook (Department of International Business, Chungbuk National University) ;
- Sung, Min (Department of Business Administration, Kyungsung University) ;
- Kim, Sang Duck (Department of Business Administration, Kyungnam University)
- Published : 20150000
Abstract
A recent Telecommunication Act, Mobile Device Distribution Improvement Act(MDDIA, highlighted byhandset subsidy cap: HSCA henceforth) went effect on Oct. 1, 2014. The Act aims to forbid discrimination on theamount of subsidies on the handset to the subscribers. It tries to improve channel structure by stipulating subsidycap on handset, and, eventually, reducing the price of the handset and monthly mobile phone service charge,turning the overheated market back into normal.Overall, the motivation and the enactment of HSCA are evaluated to be quite desirable in Korea. In particular,middle-aged females, who have limited access and are insensitive to price information of IT products arebenefited much from the law. Now, they can select any retail store and simply purchase a mobile device with areasonable price, the same amount of price as other people pays without searching vigorously for the priceinformation or doing the legwork. While the regulatory body Korean Communications Commission(KCC) andMinistry of Science, ICT and Planning(MSIP) insists that positive results are foreseeable in the market as mostsubscribers benefit, the press, civil rights group/NGOs and the watchdog agency criticize that, even now,customers’ perceived monthly charge and handset price are too costly; they contend that service operators, SKT,KT, LGU+, are the only beneficiary group earing surplus from the Act.As such, the HSCA is one of the most talked about topics in Korea which resulted from the conflicting interestsamong its stakeholders. Unfortunately, the paucity of its systematic analysis and research is key stumbling blockwhich limits the understanding, application, future consequences of the amendment. Although the HSCA is ahuge environmental force which may alter the channel structure of mobile industry, there are limited amount ofdiscussion or thoughtful underpinnings of the issue in the academic field of 'channel of distribution'.This study is designed to overcome the aforementioned shortcoming. First, we conducted a thorough review ofliteratures on the issue that were published in research articles as well as trade journals andproceedings/newspaper articles. Second, we conducted a systematic in-depth interview targeting the corestakeholder group in the channel such as 1. handset manufacturer, 2. mobile service operator, 3. retail/sales forces, and 4. subscribers. Third, we measured their perception toward the HCSA and its influence on the otherstakeholder, and its future and the room for improvements.
이동통신단말장치 유통구조 개선에 관한 법률(이하 단통법)은 가입유형에 따라 고객을 차별하는 판매행위를 금지하고, 단말기 보조 금에 상한선을 두어서 단말기 유통구조를 보다 투명하게 개선하며, 단말기 출고가와 통신요금 인하를 유도하려는 취지에서 시행되었 다. 그런데 그 법이 최종소비자를 포함하여 이동통신 경로구성원들에게 긍정적 영향을 미칠지, 부정적 영향을 미칠지에 대한 논란은 크게 대두되고 있다. 그러나 그에 대한 체계적인 연구가 부족하여, 단통법의 이해, 적용, 전망, 개선과 관련하여 정책방향을 제시하는 데 한계가 있었다.본 연구는 문헌 연구를 토대로 이동통신 유통경로의 구성원들인 이동통신 단말기 제조업체, 이동통신서비스 공급업체, 이동통신 유 통업체, 최종소비자를 대상으로 심층면접을 실시하였다. 그 결과, 단통법은 제조업체와 유통업체에게 가장 많이 불리하고, 최종소비자 에게 다소 불리하지만, 이동통신서비스 공급업체에게는 대응여부에 따라 유리할 수도 있는 것으로 나타났다. 그리고 본 연구의 심층면 접 결과를 통해, 단통법과 관련하여 여러 쟁점사항들을 유추할 수 있다. 보조금 규제로 인한 소비자 부담의 증가, 반시장적 경쟁제한, 첨 단기술 개발 제한, 제조사의 경쟁력 약화, 영업기밀의 유출, 법안의 목적과 수단의 불일치, 이동통신사 중심의 유통구조 고착화, 이용자 차별방지를 위한 장치 미비 등이 그것들이다.마지막으로, 단통법으로 인한 이동통신 유통경로의 변화 전망으로써, 본 연구는 이동통신 유통경로의 양극화와 중소유통업체의 구 조조정, 타 유통경로의 확대와 대리점 유통경로의 축소, 저가 단말기 전문매장 등장과 이동통신재판매 사업자의 성장, 음성적 장려금 /Payback의 성행 가능성, 그리고 이동통신 유통경로 내 파워 구조의 변화를 제시하였다.
Keywords