초록
본 연구는 융합시대의 시장상인대학 교육이 교육성과에 미치는 영향이 있는지에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 **시에 위치한 시장상인대학 수료생을 대상으로 설문지를 300부를 배포하여 설문조사에 성실하게 응답한 수료들의 설문지 274부를 채택하여 본 연구에 사용하였다. 본 연구의 대상자들의 연령으로는 50대가 121명으로 가장 많았고 60대 이상이 91명으로 많이 나왔다. 이는 소상공인의 종사하는 사람의 연령이 시니어가 많은 것으로 나왔다. 종속변수인 교육성과는 교육으로 매출을 올랐고, 자기개발에 82.4%가 도움이 되었으며, 이 교육을 통해 창업성공에 자신감이 증가하였고 상인대학 교육이 전체적으로 만족한 결과로 나왔다. 이 연구를 위하여 기존에 대한 시장상인대학 선행연구와 국, 내외 기존문헌을 토대로 연구하였다. 시장상인대학 교육의 특성요인으로서 교육서비스, 변화의도, 도전정신, 고객커뮤니케이션의 결정요인을 도출하고 이들 요인과, 매개변수로 경영자금의 관계에 대한 연구모형과 가설을 설정하여 이를 실증적으로 분석, 검증하는 연구를 목적으로 두었다.
This study aims to look into whether market merchant college education in Convergence to has any influence to the educational performance. For the purpose, 300 surveys were distributed to the ones who completed the course at ** city and in total 275 replies were selected out of 300. The age as of the subjects of this study suggests many of the most common are 91 people with more than 60 121 people 50s. This suggests that the age of a person engaged in the business owners have a lot of seniors. Dependant variable of this study, educational performance resulted in sales increase, help in self development with 82.4%, stronger confidence in success of business startup, overall satisfaction with the market merchant college education. Advanced studies regarding market merchant college and series of domestic and overseas documents were referred to for this study. As trait elements for market merchant college education, educational service, change intention, challenge spirit, decisive factors for customer communication were derived. Along with these elements, research model and hypothesis verifying the relationship with operational fund were established and empirical analysis and investigation was set as study objective.