DOI QR코드

DOI QR Code

유아의 기질, 부모의 양육방식 및 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향

The Effects of Young Children's Temperament, Parenting Styles and Teacher-Child Interactions on Peer Interactions

  • 투고 : 2015.06.15
  • 심사 : 2015.10.17
  • 발행 : 2015.10.31

초록

본 연구에서는 유아의 기질, 부모의 양육방식, 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향을 조사하고자 하였다. 분석을 위해 육아정책연구소의 한국아동패널의 5차년도(2012) 데이터 중 996명의 4세 유아 자료를 t 검증, 일원변량분석, 적률상관분석, 중다회귀분석하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질 중 사회성과 활동성이 높을수록, 교사의 긍정적 상호작용이 적을수록 놀이방해를 많이 하였다. 둘째, 유아의 사회성기질이 강할수록 교사가 긍정적인 상호작용을 많이 할수록 놀이상호작용이 많이 나타났다. 여아는 어머니가 통제적 양육을 많이 할수록 놀이상호작용을 많이 하였다. 셋째, 유아의 정서성기질이 강할수록, 사회성기질이 약할수록 교사의 긍정적 상호작용이 적을수록 놀이단절을 많이 하였다. 남아는 아버지가 사회적 양육을 적게 할수록 놀이단절을 많이 하였다. 넷째, 교사-유아 상호작용이 유아의 또래상호작용에 가장 강력한 영향을 미치는 변인이었으며 그 다음 유아기질의 영향력이 큰 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 유아의 또래상호작용의 증진을 위한 교사역할의 중요성을 시사하고 있다.

The purpose of this study was to investigate variables which have an influence on young children's peer interactions. The data of 966 4-year-old children and their parents and class teachers were extracted from the 5th Panel Study on Korean Children in 2012 by Korea Institute of Child Care and Education. The data were analyzed by means of ANOVA, Pearson's coefficient and multiple regression. The results were as follows: First, boys' play disruption and play disconnection were higher than girls', and girls' play interaction was higher than boys'. Second, sociability and activity of temperament, and teacher-child interaction were related to peer disruption. Third, teacher-child interaction and sociability of temperament significantly affected play interaction. Controlling parenting behavior of the mother was positively related to peer interaction in girls. Fourth, teacher-child interaction, sociability and emotionality of temperament significantly affected play disconnection. Social parenting behavior of the father was negatively related to play disconnection in boys. Lastly, teacher-child interaction was the clearest indicator for young children' peer interactions. These findings suggested a potential role of the teacher in young children's peer interactions.

키워드

참고문헌

  1. 권연희 (2012). 남녀 유아의 부정적 정서성과 놀이 시 또래상호작용의 관계에 대한 교사-유아 간갈등적 관계의 조절효과. 유아교육연구, 32(2), 29-48.
  2. 김영희, 박지현 (2013). 보육교사-유아 상호작용과 유아의 또래놀이행동 간의 관계에서 부모-교사 협력의 조절효과. 제4회 한국아동패널 국제학술대회자료집, 84-101.
  3. 김정림, 허미경 (2013). 유아의 자아탄력성과 또래 놀이행동과의 관계. 유아교육연구, 20(3), 101-119.
  4. 김현지, 전경아 (2010). 유아-교사 관계 및 유아의 자기조절능력이 또래상호작용에 미치는 영향. 방과후아동지도연구, 7(2), 17-34.
  5. 김희태, 김정림, 이임순, 남연정 (2014). 유아의 부정적인 또래 상호작용과 관련 변인들 간의 관계 구조 분석. 유아교육연구, 34(2), 29-48.
  6. 남궁령 (2014). 유아 또래상호작용에 영향을 미치는 어머니 정서표현성, 어머니 양육효능감, 유아 조절력 간의 관계 검증. 열린유아교육연구, 19(3), 131-157.
  7. 박화윤, 마지순, 천은영 (2004). 유아의 놀이성과 상호작용적 또래놀이에 관한 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 285-298.
  8. 배조경, 신혜영 (2012). 어머니 역할지능이 유아의 또래놀이 상호작용 및 또래수용도에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 8(3), 91-111.
  9. 손승희 (2001). 어머니 양육행동 및 아동의 대인간 문제해결 능력과 또래 유능성. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  10. 신은수, 권미경, 정현빈 (2010). 유아의 사회적 기술, 또래놀이 상호작용과 사회적 놀이 행동 간의 관계. 미래유아교육학회지, 17(4), 183-209.
  11. 신혜진, 신나리 (2014). 유아의 기질과 교사와의 관계가 또래상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 10(3), 47-68. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2014.10.3.047
  12. 안은영 (2006). 어머니의 부모역할지능과 정서지능과의 관계. 총신대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  13. 이지희, 김혜연 (2012). 유아기 긍정적.부정적 또래상호작용에 관련된 변인 연구. 한국보육지원학회지, 8(6), 301-322.
  14. 임현주 (2014). 유아의 성별, 기질과 어머니의 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(6), 5-27.
  15. 정선교, 안선희 (2006). 보육시설에 다니는 저소득층 유아의 또래놀이행동과 학습행동과의 관계. 미래유아교육학회지, 13(4), 217-236.
  16. 정옥분, Rubin, K. H., 박성연, 윤종희, 도현심, 김경은 (2011). 영아기 정서와 기질, 유아기 어머니의 긍정적 양육태도와 4세 유아의 또래상호작용의 질. 인간발달연구, 18(1), 151-168.
  17. 조운주, 김은영 (2013). 유아 기질 및 부모 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 제4회 한국아동패널 국제학술대회자료집, 63-83.
  18. 진순옥, 이정숙, 고인숙 (2013). 아버지의 사회인구학적 변인에 따른 양육참여 및 양육스타일이유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 한국심리치료학회지, 8(1), 109-126.
  19. 최소영, 신혜영 (2015). 유아의 놀이성과 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(2), 311-329. https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.2.311
  20. 최혜영 (2004). 아동의 또래상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  21. 최혜영, 신혜영 (2008). 아동 또래 놀이행동 척도(PIPPS)의 국내적용을 위한 타당화 연구. 아동학회지, 29(3), 303-318.
  22. 최혜영, 신혜영 (2011). 확인적 요인분석을 통한 또래놀이행동 척도의 타당화. 아동학회지, 32(2), 35-52. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.2.35
  23. 하지영, 서소정 (2012). 영아의 또래 상호작용에 관한 단기종단연구. 미래유아교육학회지, 19(3), 141-166.
  24. 홍길회, 정미자 (2008). 유아기 아버지의 양육태도 및 언어형태와 자녀의 사회성 발달과의 관계. 한국유아교육.보육행정연구, 12(2), 237-260.
  25. 황성은 (2014). 어머니 결혼 특성, 심리적 특성, 양육스타일이 유아기 자녀의 또래 상호작용에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(3), 355-378.
  26. 황윤세 (2007). 유아의 기질, 자기조절력과 상호작용적 또래놀이와의 관계. 열린유아교육연구, 12(1), 145-166.
  27. Acar, I. H., Rudasill, K. M., Molfese, V., Torquati, J., & Prokasky, A. (2015). Temperament and preschool children's peer interactions. Early Education and Development, 26(4), 479-495. https://doi.org/10.1080/10409289.2015.1000718
  28. Arbeau, K. A., Coplan, R. J., & Weeks, M. (2010). Shyness, teacher-child relationships, and socio-emotional adjustment in grade 1. International Journal of Behavioral Development, 34(3), 259-269. https://doi.org/10.1177/0165025409350959
  29. Aureli, T., & Procacci, M. A. (1992). Day care experience and children's social development. Early Child Development and Care, 83(1), 45-54. https://doi.org/10.1080/0300443920830104
  30. Berdan, L. E., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2008). Temperament and externalizing behavior:Social preference and perceived acceptance as protective factors. Developmental Psychology, 44(4), 957-968. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.4.957
  31. Bornstein, M. H., Tamis-LeMonda, C. S., Pascual, L., Haynes, M. O., Painter, K. M., Galperin, C. Z., & Pecheux, M. G. (1996). Ideas about parenting in Argentina, France, and the United States. International Journal of Behavioral Development, 19(2), 347-367. https://doi.org/10.1177/016502549601900207
  32. Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2004). Family investments in children's potential: Resources and parenting behaviors that promote success. NJ: LEA.
  33. Brenner, V., & Fox, R. A. (1998). Parental discipline and behavior problems in young children. The Journal of Genetic Psychology, 159(2), 251-256. https://doi.org/10.1080/00221329809596149
  34. Bulotsky-Shearer, R. J., Bell, E. R., Carter, T. M., & Dietrich, S. L. (2014). Peer play interactions and learning for low-income preschool children: The moderating role of classroom quality. Early Education and Development, 25(6), 815-840. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.864214
  35. Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  36. Carlson, E. A. (1998). A prospective longitudinal study of attachment disorganization/disorientation. Child Development, 69(4), 1107-1128. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06163.x
  37. Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.458
  38. Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487
  39. Deynoot-Schaub, M. G., & Riksen-Walraven, J. M. (2006). Peer interaction in child care centers at 15 and 23 months: Stability and links with children's socio-emotional adjustment. Infant Behavior & Development, 29(2), 276-288. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2005.12.005
  40. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Karbon, M., Murpy, B. C., Wosinsky, M., Polazzi, L., Carlo, G., & Juhnke, C. (1996). The relations of children's dispositional prosocial behavior to emotionality, regulation, and social functioning. Child Development, 67(3), 974-992. https://doi.org/10.2307/1131874
  41. Fantuzzo, J., Coolahan, K., Mendez, J., McDermott, P., & Sutton-Smith, B. (1998). Contextually-relevant validation of peer play constructs with African-American Head Start children: Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13(3), 411-431. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80048-9
  42. Flouri, E., & Buchanan, A. (2004). Early father's and mother's involvement and child's later educational outcomes. British Journal of Educational Psychology, 74(2), 141-153. https://doi.org/10.1348/000709904773839806
  43. Griggs, M. S., Gagnon, S. G., Huelsman, T. J., Kidder-Ashley, P., & Ballard, M. (2009). Student-teacher relationships matter: Moderating influences temperament and preschool social competence. Psychology in the Schools, 46(6), 553-567. https://doi.org/10.1002/pits.20397
  44. Holloway, S. D., & Reichhart-Erikson, M. (1988). The relationship of day care quality to children's free-play behaviour and social problem solving skills. Early Childhood Research Quarterly, 3(1), 39-52. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90028-2
  45. Howes, C. (1988). Peer interaction of young children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 53(1), 448-456.
  46. Howes, C., & Phillipsen, L. C. (1998). Continuity in children's relations with peers. Social Development, 7(3), 340-349. https://doi.org/10.1111/1467-9507.00071
  47. Howes, C., Phillips, D. A., & Whitebook, M. (1992). Thresholds of quality: Implications for the social development of children in center based child care. Child Development, 63(2), 449-460. https://doi.org/10.2307/1131491
  48. Ladd, G. W. (1999). Peer relationships and social competence during early and middle childhood. Annual Review of Psychology, 50(1), 333-359. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.333
  49. Lindsey, E, W,, & Mize, J. (2000). Parent-child physical and pretense play: Links to children's social competence. Merrill-Palmer Quarterly, 46(4), 565-591.
  50. Maccoby, E. E. (1990). Gender and relationships: A developmental account. American Psychologist, 45(4), 513-520. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.4.513
  51. Myer, S. S., & Pianta, R. (2008). Developmental commentary: Individual and contextual influences on student-teacher relationships and children's early problem behavior. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 34(3), 267-283.
  52. Oades-Sese, G. A., Esquivel, G. B., Kaliski, P. K., & Maniatis, L. (2011). A longitudinal study of the social and academic competence of economically disadvantaged bilingual preschool children. Developmental Psychology, 47(3), 747-764. https://doi.org/10.1037/a0021380
  53. Phillipsen, L. C., Bridges, S. K., & Saponaro, L. A. (1999). Perceptions of social behavior and peer acceptance in kindergarten. Journal of Research in Childhood Education, 14(1), 68-77. https://doi.org/10.1080/02568549909594753
  54. Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (2006). Temperament. In W. Damon, R. Lerner & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3 Social, emotional, and personality development(6th ed., pp.99-166). New York: Wiley & Sons.
  55. Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In W. Damon, R. Lerner & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3 Social, emotional, and personality development (6th ed., pp.571-645). New York: Wiley & Sons.
  56. Rudasill, K. M., Niehaus, K., Buhs, E., & White, J. M. (2013). Temperament in early childhood and peer interactions in third grade: The role of teacher-child relationships in early elementary grades. Journal of School Psychology, 51(6), 701-716. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.08.002
  57. Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development (4th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.
  58. Stanton, C., Tina, L., & Hadden, D. S. (2011). Encouraging peer interactions in preschool classrooms: The role of the teacher. Young Exceptional Children, 14(1), 17-28. https://doi.org/10.1177/1096250610395458

피인용 문헌

  1. A Study on Effects of the Interaction of Children with Parents, Teacher and Peers on Their Language and Cognitive Development vol.22, pp.2, 2015, https://doi.org/10.24159/joec.2016.22.2.229
  2. The relationship among teacher efficacy, teacher-child interaction, and peer play interaction: Mediation effect of child temperament vol.37, pp.4, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.4.014
  3. The role of parents’ child-rearing behavior and teacher-child interaction in peer interaction: The mediating role of social skills vol.37, pp.5, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.5.022
  4. The Predictive Factors of Preschoolers’ Peer Play Interaction Trajectories and the Effects on First Grade Elementary Childrens’ Peer Adjustment vol.24, pp.3, 2018, https://doi.org/10.24159/joec.2018.24.3.387
  5. Differences in Behavior Problems and Peer Play by Profiles of Temperament Using Latent Profile Analysis vol.31, pp.3, 2020, https://doi.org/10.7856/kjcls.2020.31.3.427
  6. Mediating Effect of Fathers’ Parenting Behavior on the Relationship Between Young Children’s Temperament and Peer Play Behavior vol.42, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.5.629
  7. Developmental Trajectories of Negative Peer Play in Preschool: Predictors and Outcomes1 vol.52, pp.3, 2015, https://doi.org/10.3138/jcfs.52.3.07