Primary Gifted Students' Mathematical Thinking and Attitude Related to Problem Solving of Triangular Array

삼각배열 문제해결과 관련된 초등영재의 수학적 사고와 태도

  • Received : 2015.06.10
  • Accepted : 2015.09.17
  • Published : 2015.09.30

Abstract

This study attempts to analyse mathematical thinking and attitude of students related to mathematization in the problem solving process and provide implication of teachers' roles. For this, this study analyses mathematical thinking and attitude by dividing the process of solving problems of triangular array into several steps. And it makes a proposal for teachers questioning which can help students according to steps. Therefore this study results students' mathematization needs various steps and compositive mathematical thinking and attitude when students solve even a problem. From the point of view of teachers who attempt to wean students on mathematization, it is necessary for teachers to observe and analyze how students have mathematical thinking and take a stand for mathematics in detail. It also indicates that it is desirable for students who can not move on next step to provide opportunities to learn on their own rather than simply providing students mathematical thinking directly. Students can derive pleasure from the process of solving difficult problems through this opportunity and realize usefulness of mathematics. Finally this experience can build mathematical attitude and prepare the ground to be able to think mathematically.

본 연구는 수학적 문제해결과 관련한 수학화 과정에서 나타나는 학생들의 수학적 사고 및 태도를 분석하고 이러한 사고 및 태도를 유발시키는 교사의 역할에 대한 시사점을 제공하기 위해 수행되었다. 이를 위해 삼각배열 문제를 해결하는 과정을 여러 단계로 나누어 수학적 사고 및 태도를 분석하였다. 그리고 단계별로 학생들에게 도움을 줄 수 있는 교사의 발문을 제안했다. 그 결과 하나의 문제를 해결함에 있어서도 학생들이 경험하는 수학화는 다양한 단계와 복합적인 수학적 사고 및 태도가 필요하다는 것을 알 수 있었다. 수업을 통해 수학화를 경험시키고자 하는 교사의 입장에서는 학생들이 어떤 수학적 사고를 하고 있으며 어떠한 수학적 태도를 취하고 있는지 자세히 관찰하고 분석할 필요가 있다. 다음 단계로 이행이 되지 않는 학생에게는 직접적으로 필요한 수학적 사고를 제시해주기보다 발문을 통해 학생 스스로 생각할 수 있는 기회를 주는 것이 바람직하다. 스스로 생각하는 경험을 통해 학생들은 문제해결의 희열을 느끼고 수학의 유용성을 깨달을 수 있을 것이다. 그리고 이러한 경험이 학생들의 수학적 태도를 형성시켜 수학적으로 사고할 수 있는 토대를 마련해줄 것이다.

Keywords

References

  1. 김수미 (2006). 0처리 오류의 기원 및 0의 지도. 학교수학, 8(4), 397-415
  2. 박은정 (2006). 능력별 집단에 따른 수학영재들의 패턴의 일반화 과정에 관한 연구. 경인교육대학교 석사학위논문
  3. 우정호(1998). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교출판문화원
  4. 우정호 (2009). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울: 서울대학교출판문화원
  5. Baroody, A. & Wilkins, J.(2004). Inverting a triangular array : involvingstudents in mathematical inquiry. Mathematics Teaching In The Middle School, 9(6), 306-325.
  6. Polya, G. (1971). 어떻게 문제를 풀 것인가?. 서울: 교우사 (우정호 역, 2002)
  7. 片桐重男(2004). 수학적인 생각의 구체화와 지도- 수학의 진정한 학력 향상을 지향하여-. 서울: 경문사 (이용률․정동권 공역, 2013)