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도시철도 사상사고 유형·원인 분류 및 표준화 방안

Classification and Standardized Coding for Urban Railway Casuality Accident Types and Causes

  • 모천석 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 김시곤 (서울과학기술대학교 철도전문대학원) ;
  • 권영종 (한국교통연구원) ;
  • 강갑생 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과)
  • Mo, Chun Suk (Seoul National University of Science & Technology, Graduate School of Railway) ;
  • Kim, Si Gon (Seoul National University of Science & Technology, Graduate School of Railway) ;
  • Kwon, Young Jong (The Korea Transport Institute) ;
  • Kang, Kap Seang (Seoul National University of Science & Technology, Graduate School of Railway)
  • 투고 : 2015.05.26
  • 심사 : 2015.05.28
  • 발행 : 2015.10.01

초록

본 논문에서는 도시철도역사 내 철도안전사상사고의 사고유형과 원인분류를 표준화하는 방안을 제시하였다. 이를 위하여 도시철도 운영기관 (서울메트로, 서울도시철도공사)의 4,086건 철도안전사상 사고를 분석하여 표준화 코드를 작성하였다. 사고유형의 표준화는 사상자유형, 사고대상, 사고 위치, 사고형태로 구분하여 분류하고 이를 포함한 4자리의 표준화코드를 제시하였다. 사고원인의 표준화는 원인제공자, 음주여부, 1차 원인, 2차 원인을 포함한 4자리의 표준화코드를 제시하였다. 이러한 표준화코드는 도시철도 역사 내 철도안전사상사고의 체계적인 비상관리 및 긴급대응에 기본이 되는 역할을 담당할 것이라 판단된다.

The paper suggests to reclassify the casuality accidents types and causes at urban rail stations in the standardized code manner. In order to make standardized codes, 4,086 casuality accidents for Seoul Metro and Seoul Metropolitan Rapid Transit Cooperation (SMRT) are analysed. The standardized code for casuality accident types includes 4 distinct factors; casuality object, casuality location and casuality pattern. Also, the standardized code for casuality accident causes includes 4 distinct factors: casuality trigger, drinking or not, first cause and second cause. This code is deemed to play a big role to link the same casuality accident types or causes which can be used in the process of railroad safety management and emergency response system.

키워드

참고문헌

  1. Lim, K. K. and Kim, S. G. (2006). "The classification of railroad accident types and its standardization." Journal of the Korean Society of Civil Engineers, Vol. 26, No. 1D, pp. 133-140 (in Korean).