DOI QR코드

DOI QR Code

수원지역 학교도서관 사서연구회 운영 현황 분석

Analysis on the Operation Situation of School Library Librarians' Study Circle in Suwon

  • 조미아 (경기대학교 문헌정보학과)
  • 투고 : 2015.07.16
  • 심사 : 2015.08.03
  • 발행 : 2015.08.30

초록

본 연구는 학교도서관을 담당하고 있는 사서의 학습동아리 운영 현황과 학습동아리 활동에 대한 사서의 인식을 파악함으로써 학습동아리의 필요성 및 효과 그리고 향후 개선방향을 도출하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 경기도 25개 교육지원청의 학교도서관 담당자를 대상으로 전화 인터뷰를 통하여 학교도서관 사서의 학습동아리 운영에 관한 내용을 파악하였다. 그 중 학교도서관 사서의 학습동아리 활동이 가장 활발하게 나타난 수원지역 사서연구회를 중심으로 설문조사와 심층 인터뷰를 실시하였다. 분석결과, 사서의 학습동아리 활동은 학교도서관 운영 관련 정보를 공유하고, 사서로서 역량을 키울 수 있는 기회가 되며, 학교도서관 업무 수행 능력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났다.

This study attempts to derive the necessity and effects of study circles and the direction for their future improvement by understanding the current operation situation of study circles by the librarian who are in charge of school libraries and their perception about the study circle activities. For this purpose, those in charge of school libraries in 25 Offices of Education Support in Gyeonggi-Do were surveyed by telephone interview regarding the operation of study circles by the school librarians. Survey analysis and in-depth interview were conducted particularly focusing on Suwon region where the school librarians turned out to be most actively involved in the study circle activities. According to the analysis results, study circle activities by librarian gives an opportunity of sharing information related to school library operation and cultivating competence as a librarian, in addition to being helpful in enhancing their performance capability in school libraries.

키워드

참고문헌

  1. 강보라. 2015. 교사학습동아리의 학습주제에 대한 의미연결망 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원.(Kang, BoRa. 2015. Semantic Network Analysis on the Learning Themes of Teacher's Learning Circles. M.A. thesis, The Graduate School of Education Korea National University.)
  2. 문미선. 2008. 교사 학습동아리 활동에 대한 중등교사의 인식과 참여 실태. 석사학위논문, 경남대학교 교육대학원.(Moon, Mi Sun. 2008. Secondary School Teachers' Participation Status and Perceptions on Teachers' Learning Circle Activities. M.A. thesis, The Graduate School of Education Kyungnam University.)
  3. 변회균. 2014. 학교도서관 사서의 SNS활용과 업무성과의 영향요인 연구. 박사학위논문, 경기대학교 대학원.(Byion, Hoi Kyun, 2014. A Study on Influence Factors of the Task Performance with Utilizing SNS by School Librarians. Ph.D. diss., Kyonggi University.)
  4. 이석열. 2005. 학습동아리의 운영과 활성화 방안. 남서울대학교 학술논문집, 11(1): 211-238.(Lee, Suk-Yeol. 2005. "How to Improve the Study Circles in University?" Namseoul University Articles, 11(1): 211-238.)
  5. 이영임. 2015. 학부모학습동아리에서 지역공동체운동으로의 이행 과정에 대한 사례 분석: 안산석호초등학교 <도서관도움어머니회>와 <감골주민회>를 중심으로. 석사학위논문, 한국방송통신대학교 대학원.(Lee, Young Im. 2015. An analysis on transition process from parent study groups to community movement: Ansan Seokho Elementary School Library Mothers Help Organization and Gamgol Residents Organization. M.A. thesis, The Korea National Open University.)
  6. 이진희. 2014. 학교도서관 발전을 위한 사서들의 동고동락. 경기: 경기도 교육청.(Lee, Jin Hee. 2014. Librarians both in joys and in sorrows for the school library development. Gyeonggi: Gyeonggi Provincial Office of Education.)
  7. 조재은. 2009. 학습공동체 구현을 위한 학습동아리 운영방안에 관한 연구: 대구.경북지역의 학습동아리를 중심으로. 석사학위논문, 대구대학교 대학원.(Jo, Jae Eun. 2009. A Study on Study Club Management Way for Study Community Realization. M.A. thesis, Daegu University.)
  8. 허정희. 2014. 수원지역 사서연구회(힐링스토리) 활동 사례: 2013 우수학습동아리를 중심으로. 서울: 한국도서관협회.(Her, Joung Hee. 2014. A Case study on the Healing Story of Librarians' Research Group in Suwon. Seoul: Korean Library Association.)
  9. 홍숙희. 2001. 학습동아리의 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.(Hong, SookHee. 2001. The research for study circles facilitating scheme. M.A. thesis, Yonsei University.)
  10. McLaughlin, M. W. and Talbert, J. E. 2001. Professional communities and the high school teaching. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  11. Vicki, V., Dorene, R. and Alyson, A. 2008. "A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning." Teaching and Teacher Education, 24: 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004