DOI QR코드

DOI QR Code

통계학과 통계교육 강의가 초등 예비교사들의 통계적 태도에 미치는 효과

Effects of Statistics and Statistical Education Course on Elementary Pre-service Teacher's Statistical Attitudes

  • Lee, Jong Hak (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education) ;
  • Kim, Sang Lyong (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education) ;
  • Choi, Jae Ho (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education)
  • 투고 : 2015.07.29
  • 심사 : 2015.08.29
  • 발행 : 2015.08.31

초록

The purpose of this study is to analyze whether statistics and statistical education of intensive courses at the teachers college can improve elementary pre-service teacher' statistical attitudes. Findings on this study are as follows: First, there was meaningful difference in the elementary pre-service teacher' attitudes with significant level of 0.05. This proved that statistics and statistical education of intensive courses at the teachers college was effective on improving elementary pre-service teacher' attitudes. Second, there was meaningful difference in the pre-service math teacher' conception in the 2009 reformed curriculum for elementary mathematics.

키워드

참고문헌

  1. 강문봉, 강옥기, 강완, 박경미(1996). 제7차 수학과 교육과정 개정을 위한 연구. 수학교육학연구, 6(1), 1-14.
  2. 강옥기, 한신일(2007). 예비 중등수학교사의 수학 및 수학교육에 관련한 신념 분석 연구. 수학교육학연구, 17(4), 381-393.
  3. 교육인적자원부(2007). 수학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 2007-79호.
  4. 교육과학기술부(2009). 2009 개정 교육과정 총론. 교육과학기술부 고시 2009-41호.
  5. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 2011- 361호.
  6. 김경아(2010). 교사의 수학교수효능감과 학생의 학업적 자기효능감, 수학 흥미 및 태도와의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김상룡(2000). 수학적 사고력 신장을 위한 확률.통계 영역의 교수.학습 자료개 발에 관한 연구. 과학수학교육연구, 23(1), 123-152.
  8. 박교식(2011). 2007 초등수학과 교육과정과 2011 초등수학과 교육과정의 비교・분 석: 변화 내용을 중심으로. 한국초등수학학회지, 15(3), 579-598.
  9. 박진호(2004). 수학교사의 신념변화에 영향을 주는 요인들에 대한 사례연구. 한국 교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 백경화(2003). 프로이덴탈의 수학화 이론에 따라 웹과 탐구형 소프트웨어를 활용 한 안내된 재발명 학습이 수학적 신념 및 학업성취도에 미치는 효과. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 성호금(2000). 수학적 모델링 지도가 수학적 신념 및 학업성취도에 미치는 영향. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 유충현, 석진영(2012). 우리나라 중학교 수학에서 2007 개정과 2009 개정 수학과 교육과정에 대한 비교 연구. 교육연구, 20, 77-117.
  13. 이광호(2009). 중등 수학 예비 교사들의 다양한 교수․학습 방법에 대한 성향. 한국학교수학회논문집, 12(1), 1-25.
  14. 이종학(2011). 예비교사의 통계적 추론능력에 대한 연구. 한국학교수학회논문집, 14(3), 295-323.
  15. 이종학(2013). 2007․2009 개정 초등학교 수학과 교육과정에 대한 비교․분석과 교사들의 인식 연구. -학습 내용과 성취 기준의 변화를 중심으로-. 학습자중심교과 교육연구, 13(4),1-32.
  16. 이종학.최재호(2013). 수학교과교육론 수업이 예비 중등 수학교사의 수학 및 수학교육에 대한 신념에 미치는 효과. 영남수학회 논문집, 29(2), 169-187.
  17. 이현숙․전수현(2009). 한국판 통계에 대한 태도검사(K-SATS) 타당화, 응용통계 연구, 22(5), 1115-1129.
  18. 정경아(2003). 수학 성취모형에서 수학 자기효능감의 예측적․매개적 역할 연구. 연세대학교 박사학위 논문.
  19. 조병수(2013). 2007 개정.2009 개정 고등학교 수학과 교육과정의 비교 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 조정수(2002). 예비 수학교사의 수학과 교수․학습에 대한 신념 조사. 수학교육 논문집, 14(8), 371-394.
  21. 지인옥(2004). 초등학생의 수학 학업성취와 관련된 요인들에 대한 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 최승현(1997). 수학 학습과정에서의 예비 초등교사의 신념의 변화 연구. 수학교육학연구, 7(2), 117-127.
  23. Auzmendi, E. (1991). Factors related to attitudes toward statistics: A study with a spanish sample, Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
  24. Benson, J. (1989). Structural components of statistical test anxiety in adults: An exploratory model, Journal of Experimental Education, 57, 247-261. https://doi.org/10.1080/00220973.1989.10806509
  25. Cashin, S. E. and Elmore, P. B. (2005). The survey of attitudes toward statistics scale: A construct validity study, Educational and Psychological Measurement, 65, 509-524. https://doi.org/10.1177/0013164404272488
  26. Cobb, G. W., & Moore, D. S. (1997). Mathematics, statistics, and teaching. The American Mathematical Monthly, 104(9). 801-823 https://doi.org/10.2307/2975286
  27. Ernest, P.(1989), The knowledge, belief and attitudes of the mathematics teacher: A model, Journal of Education for Teaching 15(1), 13-33. https://doi.org/10.1080/0260747890150102
  28. Eynde, P. O., Corte, E., & Verschaffel, L. (2002). Framing students' mathematics belief. A quest for conceptual clarity and a comprehensive categorization. In Gilah C., Leder, G. C., Pehkonen, E., & Torner, G. (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? 13-37. Dordrecht. Kluwer Academic Publishers.
  29. Fishbein, E. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reding, Mass.: Addition-Wesley.
  30. Frank, M.(1990). What myths about mathematics are held and conveyed by teachers?, Arithmetic Teacher, 37(5), 10-12.
  31. Freudenthal, H.(1973), Mathematics as an educational task, Dordrecht, Netherlands: Reidel publishing company.
  32. Garfield, J. (2002), The challenge of developing statistical reasoning, Journal of Statistics Education, 10(3). www.amstat.org/publications/jse/v10n3/garfield.html.
  33. Hilton, S. C., Schau, C. and Olsen, J. A. (2004). Survey of attitudes toward statistics: Factor structure invariance by gender and by administration time, Structual Equation Modeling, 11, 92-109 https://doi.org/10.1207/S15328007SEM1101_7
  34. Hines, C. V., Cruickshank, D., & Kennedy, J. J. (1985).Teacher clarity and its relationship to student achievement and satisfaction. American Educational Research Journal, 22 (1), 87-99. https://doi.org/10.3102/00028312022001087
  35. Lampert, M. & Ball, D. L. (1999). Aligning teacher education with contemporary K-12 reform vision. In L. Darling Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the learning profession. San Francisco: Jossey-Bass.
  36. Moore, D. S. (1997). New pedagogy and new content: The case of statistics. International Statistical Review, 65(2), 123-165. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1997.tb00390.x
  37. Nathan, M, J. & Koedinger, K, R. (2000). An investigation of teacher' beliefs of student' algebra development. Cognition and Instruction, 18, 209-237. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1802_03
  38. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. VA: NCTM
  39. Rech, J., Hartzell, J., & Stephens, L. (1993). Comparisons of mathematical competencies and attitudes of elementary mathematics majors with established norms of a general college population. School Science and Mathematics, 93(3), 141-144. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12212.x
  40. Schau, C., Stevens, J., Dauphinee, T. L. and Del Vecchio, A. (1995). The development and validation of the survey of attitudes toward statistics, Educational & Psychological Measurement, 55, 868-875. https://doi.org/10.1177/0013164495055005022
  41. Schoenfeld, A. (1985). Mathematical problem solving. CA: Academic Press.
  42. Sutarso, T. (1992). Students' attitudes toward statistics (STATS), Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Education Research Association, (Knoxville, TN, Novermber, 11-13, 1992).
  43. Tempelaar, D. (2004). Statistical reasoning assessment: an analysis of the SRA instrument, Conference on assessment in statistics, Lawrence University.
  44. Thompson, A. G. (1992). Teacher' beliefs and conception: A synthesis of the research. Jn D. A. Grouws (Eds.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, New York: Macmillan.
  45. Tremblay, P., Gardner, R. C. and Heipel, G. (2000). A model of the relationships among measures of affect, aptitude and performance in introductory statistics, Canadian Journal of Behavioural Science, 32, 40-48. https://doi.org/10.1037/h0087099
  46. Ware, M. E. and Chastain, J. D. (1989). Person variables contributing to success in introductory statistics.(ERIC Document No. ED 309 927).