DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Storytelling in Elementary Mathematics Textbooks - focusing on Grade Three

초등학교 수학교과서 스토리텔링 분석 - 3학년을 중심으로

  • Shin, Joonsik (Department of Mathematics, Chuncheon National University of Education)
  • Received : 2015.06.29
  • Accepted : 2015.08.24
  • Published : 2015.08.31

Abstract

This study analyzed storytelling in mathematics textbooks for third graders, which had been developed according to the 2009 revised mathematics curriculum. Storytelling are supposed to be composed of elements such as message, conflicts, characters, and plot, all of which should be consistent with and focused on unit contents. Especially, conflicts in storytelling should be so obvious that children can take an initiative in learning tasks to solve the problems required by the tasks. The analysis of storytelling in the introduction part in teacher's guides for the third-grade textbooks indicates the following: 1) messages are unclear; 2) conflicts are frequently absent (if any, they are unclear); 3) incidents attributable to textbook characters are insufficient; and 4) plots often lack plausibility. In order to achieve the purposes for which storytelling in mathematics textbooks is intended, storytelling should be reconstructed and improved, taking the roles that each component should serve into consideration.

본 연구에서는 2009 개정 교육과정에 따른 3학년 수학교과서에 제시된 스토리텔링을 분석하였다. 스토리텔링은 메시지, 갈등, 등장인물, 플롯으로 구성되는데 이 구성요소들은 일관성이 있어야 하고 학습 내용에 초점이 맞추어져야 한다. 특히, 갈등이 분명하고 클수록 학생들에게 학습 동기를 부여하고, 학생들이 학습과 문제해결에 적극 참여할 것이다. 3학년 교사용 지도서에 제시된 스토리텔링은 대체로 메시지는 불분명하고, 갈등은 대부분 없거나 궁금증이나 호기심을 유발하는 정도이고, 등 인물의 성격이 불분명하여 그로 인한 갈등이 없으며, 플롯은 개연성이 부족하였다. 수학교과서에 스토리텔링을 도입한 목적을 달성하기 위해서는 스토리텔링이 재구성되고 개선되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2013). 수학 교사용지도서 3-1, 3-2. 교육부. The Ministry of Education(2013). Mathematics Guidance for Teachers 3-1, 3-2.
  2. 권기석 (2012). 스토리텔링 도입, 수학이 재미있어진다. 과학과 기술 no. 513. pp. 42-45. Kwon, K (2012) Introduction Storytelling. The Science & Technology no.513 pp.42-45.
  3. 권오남.주미경.박규홍.오혜미.박지현.조형미.이지은.박정숙 (2012). 고등학교 수학교사의 스토리텔링 수학교과서에 대한 이해. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 51(3), 223-246. Kwon, Oh Nam; Ju, Mi-Kyun; Park, Kyoo-Hong; Oh, Hye Mi; Park, Ji Hyun; Cho, Hyungmi; Lee, Ji Eun & Park, Jung Sook (2012). High School Mathematics Teachers' Conception of Mathematics Textbooks Based on Storytelling. J. KSME(Math. Edu) 51(3), 223-246.
  4. 김수철.이환철 (2014). '스토리텔링 수학' 관련 언론보도 내용 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E.<수학교육논문집> 28(2), 179-193. Kim, Soo Cheol & Lee, Hwan Chul(2014). An analysis of the articles about 'Storytelling Mathematics'. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education. 28(2), 179-193.
  5. 류수열.유지은.이수라.이용욱.장미영.주경미 (2007). 스토리텔링의 이해. 글누림. Ryu, Sooyul; Ryu, Jieun; Lee Sura; Jang Miyoung & Joo. Gyeongmi(2007). Understanding of Storytelling. Geulnoolim.
  6. 박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수 설계 원리 및 모형 탐색. 서울대학교 대학원 박사학위 논문. Park, Sohwa (2012). Exploration of instructional design principles and a model based on storytelling. Dissertation for the degree of doctor. The Graduate School Seoul National University.
  7. 민미홍.허난 (2013). 중학교 1학년 수학 교과서에 반영된 스토리텔링 구성요소 분석. 한국수학학회지시리즈 E <수학교육 논문집> 27(4), 547-566. Min, Mi Hong & Huh, Nan(2013). A Study on component of storytelling on the middle school 1 mathematics textbooks. J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E:Communications of Mathematical Education. 27(4), 547-566.
  8. 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링에 대한 문헌분석 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A<수학교육> 52(1), 65-82. Suh, Bo-Euk (2013). A literature research on storytelling in mathematics education. J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education. 52(1), 65-82.
  9. 오영범.박상섭 (2010). 초등학교 수학과 개념학습을 위한 스토리텔링 기반 학습 콘텐츠 개발. 한국정보교육학회 논문지 14(4), 537-545. Oh, Youngbum & Park, Sangseop (2010). Research & Development of Mathematics Learning Contents based on Storytelling for Concept Learning. Journal of the Korean Association of Information Education. 14(4), 537-545.
  10. 이윤호.강현석 (2013). 스토리텔링을 활용한 교과서 진술방안 탐색-초등 수학, 과학 교과서의 스토리텔링 요소 분석을 중심으로- 교육문화연구, 19(1), 83-118. Lee, Youn Ho & Kang, Hyeon-Suk (2013). Searching method of textbook's statement as a storytelling:focusing on analysis of storytelling element of math and science textbooks in elementary school. Journal of Education & Culture. 19(1), 83-118
  11. 채은숙 (2013). 스토리텔링 수학 수업에서 나타나는 의미 생성. 서울교육대학교 교육대학원 석사논문. Chae, Eunsuk(2013). The Generation of Meaning in Mathematics Teaching with Storytelling. Unpublished master's thesis, Seoul National of Education University.
  12. 최해실 (2011). 스토리텔링 그 매혹의 과학. 서울: 한울. Choi, H (2011). Storytelling the attractive science. Seoul: Hanul.
  13. 황신웅 (2009). 스토리텔링 구성요인과 좋은 스토리텔링 만들기. 마케팅 43(12). 33-38. Hwang, Shinwoong(2009). Components of storytelling and making good storytelling. Marketing 43(12). 33-38.

Cited by

  1. 스토리텔링 기반 수학 교과서에 대한 초등학교 4학년 학생들의 인지부하 분석 - '수와 연산' 영역의 한 주제를 중심으로 - vol.56, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.1.1