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A manual for the revised TBM tunnel specification

개정 TBM 터널 표준시방서 해설 연구

  • 사공명 (한국철도기술연구원) ;
  • 정치광 (이원이엔지) ;
  • 문준배 ((주)동아지질) ;
  • 김재영 (삼성물산 건설부문 토목 eng 센터 TBM 팀) ;
  • 윤도식 (강릉건설, 기획부) ;
  • 유명한 (고려대학교 건축사회환경공학부, 한국철도기술연구원)
  • Received : 2015.05.07
  • Accepted : 2015.06.22
  • Published : 2015.07.31

Abstract

With increase of the extension of long tunnels and urban tunnelling, demands on the new tunnelling technologies are raised. Currently, drilling and blasting tunnel construction method is mostly used, however, because of sever blast vibration for some occasions, complaints from local residents and rock damages are inevitable. Accordingly, TBM tunnelling is more efficient and effective for such conditions. Nevertheless, tunnel construction costs of TBM cannot compete that of the drill and blasting method in Korea. To overcome such limitations, various TBM equipments and construction technologies are required. In addition, continuous revision of the design standard and specification are required. In this study, a detailed explanation regarding the revised version of TBM section in the tunnel standard specification at 2015 is shown.

국내의 장대터널 및 도심지내 터널시공과 시공계획이 증가함에 따라 터널굴착기술의 개발이 요구되고 있다. 국내의 터널 굴착방법으로 drilling & blasitng method가 주로 쓰이고 있는 실정이나 이 공법은 극심한 발파진동으로 현장주민의 민원과 인근 암반구조물에 피해를 입히는 단점이있다. 따라서 문제발생예측 지역에는 무발파 굴착공법인 TBM터널링을 사용하는 것이 효율적이다. 하지만 TBM 터널링은 drilling & blasitng method와 비교하였을 때 비경제적이므로 현장에서 꺼리는 실정이다. 이러한 한계를 극복하기 위하여 다양한 TBM 장비 및 시공기술이 요구된다. 또한 관련된 기술의 기준이 될 수 있는 시방서 및 설계기준의 지속적인 개정도 필요한 상황이다. 본 연구에서는 2015년 고시된 터널표준시방서내 TBM에 대한 개정 내용 및 관련 해설에 대한 내용을 다루고 있다.

Keywords

References

  1. FHWA (2004), Road tunnel design guidelines.
  2. JSCE (2007), Standard specifications for tunneling-2006 : Shield tunnels.
  3. MLTM (2009), Tunnel standard specification.
  4. MOLIT (2015), Tunnel standard specification.