Entrepreneurial intentions for University students Based on Theory of Planned Behaviors

대학생들의 경력개발과 관련된 계획된 행동들이 창업실행에 미치는 영향

  • Han, Junghee (MOT-MBA program, Graduate school of Business in Chonnam National University) ;
  • Cho, Geon (College of management at Chonnam National University)
  • 한정희 (전남대학교 경영전문대학원) ;
  • 조건 (전남대학교 경영대학)
  • Received : 2014.11.18
  • Accepted : 2014.12.21
  • Published : 2015.02.28

Abstract

Students have chosen the various behaviors to prepare for the future during the university life. In general to be employed by someone and to create one's own business is likely to be regarded as difference ways. The objectives of this study is to find that whether student's planned behaviors such as albeit, internship, getting some certification are to be related with entrepreneurial intention, and entrepreneurial intention has positive relation with entrepreneurial decision makings based on theory of Planned behaviors through empirical study. In order for that, this study sets four research hypothesis. In the empirical findings, 3 research hypothesis except H2 (subjective norms have positive relations with entrepreneurial intention) are accepted in statistically. Considering research findings, students' planned behaviors, such as albeit, internship, getting some certifications to have been regards as far away from entrepreneurship have positive relation with entrepreneurial intention and implementation. Entrepreneurship education and knowledge regarding start-ups given by Universities or private institutions should provide information to create imagination new venture business with spontaneity instead of giving intented contents concerning entrepreneurship when taking into consideration of result of hypothesis 2. In order words, entrepreneurship education to provide the self-efficacy is the right track for students.

대학생들은 미래를 위해 계획적인 경력개발활동을 다양하게 한다. 일반적으로 취업과 창업은 서로 다른 길이라 여기는 경향이 있다. 본 연구에서는 대학생들의 경력개발과 관련된 일련의 계획된 행동들이 창업의지와 실행에 관련이 있는지를 '계획된 행동이론을 토대로 실증 분석 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 충분한 이론적 연구를 토대로 연구가설 4를 설정하였다. 실증분석 결과, 주관적 규범 (가설2, 창업을 강조하는 무언의 압력환경)을 제외하고는 모든 가설이 채택되었다. 실증분석 결과를 토대로, 대학 또는 기타 기관에서 제공되는 창업관련 정보와 교육에서 다분히 의도된 창업교육은 지양해야 한다. 아르바이트, 자격증 취득과 같은 취업을 위한 경력개발활동도 창업의지에 긍정적 영향을 미치는 것을 보였다. 효과적인 창업교육이 되기 위하여 대학생들이 창업관련 제반 교육 등이 본인의 경력개발에 반드시 필요하다는 점을 부각시켜, 창업에 대한 자신감인 자기효능감을 제공해 주는 것이 요구된다.

Keywords