A Mobile App(See&Speech) of Correcting Pronunciation for Hearing-Impaired Persons

청각장애인을 위한 발음교정 모바일 앱-See&Speech

  • 이영주 (숙명여자대학교 컴퓨터과학부) ;
  • 임새미 (숙명여자대학교 컴퓨터과학부) ;
  • 최유진 (숙명여자대학교 컴퓨터과학부) ;
  • 문봉희 (숙명여자대학교 컴퓨터과학부)
  • Received : 2015.03.07
  • Accepted : 2015.06.08
  • Published : 2015.07.29

Abstract

A person with defects and the lack of hearing, has very difficult problems to listen to the sound of conversation or environment, and these problems cause wrong directions in the linguistic sense and character. We designed and implemented an application to practice and correct pronunciation of a hearing-impaired person specially. This is made as a mobile app without the limitation of time and space, and this provides practices with the level of difficulty in learning of pronunciation, taking into consideration of remedial status in pronunciation. The hearing-impaired person can train the basic pronunciation and the word pronunciation. He or she can practice basic skills in pronunciation and check the record on the practice rate and the success rate. Also, the person can improve pronunciation by self-correction function using the front camera of a smart phone.

청력의 결여나 결손이 생기면 회화 음이나 환경 음을 청취하는 것이 어려우므로 언어 감각, 성격 등에 문제가 발생한다. 이러한 청각장애인들을 위하여 특별하게 발음 교정 교육을 할 수 있는 응용 프로그램을 설계하고 구현하였다. 시간과 장소에 제약이 없이 사용할 수 있도록 스마트폰 앱 형태로 제작하였고, 청각장애인의 발음 교정 실태를 고려하여 발음 습득 순서에 따라 난이도 순 훈련을 제공한다. 기본 발음 연습, 단어 발음 연습을 할 수 있고, 이에 대한 기록을 통하여 연습률과 성공률을 확인할 수 있다. 또한, 전면카메라를 통한 자가 발음 교정이 가능하도록 하여 발음이 향상되도록 하였다.

Keywords

References

  1. 김성희 외(2011). 2011 장애인 실태조사. 한국보건사회연구원.
  2. 권선진 외(2009). 장애 아동.청소년의 삶의 질 향상을 위한 지원방안연구 I: 재활복지 서비스 제고방안. 한국청소년 정책 연구원.
  3. 이춘호(2009). 청각장애아동의 효율적인 청능 훈련을 위한 기능성게임 제안. 한국컴퓨터게임학회논문지, 17, 3-8.
  4. 박소연(2012). 검색 포털들의 모바일 검색 기능 분석. 정보관리학회지. 29(1), 175-190. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.1.175
  5. 김성규, 정승철(2013), 소리와 발음. 한국방송대학교 출판부.
  6. 강옥미(2003). 한국어 음운. 태학사.
  7. 이규식(2002). 청각장애아동 언어지도와 치료방법. 대구대학교 출판부.
  8. 박한무 외(2008). 청각장애인 조음 훈련 보조시스템을 위한 입 모양 인식 방법. 한국지능시스템학회 학술발표 논문집. 18(2), 286-289.
  9. Xun Luo et al(2012). Assistive Learning for Hearing Impaired College Students using Mixed Reality: a Pilot Study. International Conference on Virtual Reality and Visualization, 74-81.
  10. S. Lee et al(2013). Dialogue Enabling Speech-to-Text User Assistive Agent with Auditory Perceptual Beamforming for Hearing-Impaired. International Conference on Consumer Electronics(ICCE), 360-361
  11. S. Lijuan et al, (2013). Tongue Rehabilitation Training Method of Hearingimpaired Child Based on Visualization Model. International Conference on Mobile Ad-hoc and Sensor Networks, 481-484.
  12. S.H. Park et al(1994). Integrated Speech Training System for Hearing Impaired. IEEE Transactions on Rehabilitation Engineering. 2(4), 189-196. https://doi.org/10.1109/86.340880
  13. P. K. Gupta et al(2013). Comprehension of Basic Mathematics among Children with Hearing Impairment using Multimedia in Accessible and Non-Accessible Format a Comparative Study. IEEE 63rd Annual Conference International Council for Educational Media(IECM). 1-11.
  14. http://jericho.htmlparser.net/docs/index.html
  15. http://tech.chosun.com/archives/14170