High School Teachers' Opinions on Mathematics Section in 2017 College Scholastic Ability Test Applied 2009 Revised Mathematics Curriculum

개정 교육과정이 적용되는 2017학년도 수능 수학 영역에 대한 의견 조사

  • Received : 2015.03.23
  • Accepted : 2015.06.28
  • Published : 2015.06.30

Abstract

According to changes of college admission policies and the first application for 2009 revised mathematics curriculum, we should redefine characterization of mathematics section in 2017 College Scholastic Ability Test(CSAT) and prepare a plan on details of making questions related to it. Specially, we need to reflect the voices of the school site in order to determine the method of making CSAT questions which is consistent with the intent of it and contributes to the normal operation of high school curriculum. In this study, we polled out 312 schools among 2,338 high schools nationwide and math teachers of the schools were been chosen were surveyed. The sampling method used a proportionate stratified sampling by the department of education. Analyzing the results of the survey, We redefined characterizations and roles of mathematics section in 2017 CSAT and suggested the details including questions distribution according to optional object of 2017 CSAT mathematics section.

대입 제도가 변화하고 2017학년도 대학수학능력시험에 2009 개정에 따른 수학과 교육과정이 처음으로 적용됨에 따라 수학 영역은 시험의 성격을 재조명하고 출제와 관련된 세부 방안을 마련해야 한다. 특히 대학수학능력시험의 취지에 부합하면서 고등학교 교육과정의 정상적 운영에 기여하기 위해서는 학교 현장의 목소리를 반영할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 전국 고등학교 2,338개교 중 시 도교육청별 유층표집을 통하여 312개 학교를 추출하고 해당 학교의 교사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사 결과를 분석하여 2017학년도 대학수학능력시험 수학 영역에 대한 성격과 역할을 재조명하고 수학 영역의 선택 과목별 문항 배분을 비롯한 출제와 관련한 세부 사항을 탐색하였다.

Keywords

References

  1. 고호경(2008). 문헌분석을 통한 대학수학능력시험 수리영역의 개정 방향 탐색. 한국학교수학회논문집, 11(3), 467-481.
  2. 교육과학기술부(2009). 2009 개정 교육과정 초.중등학교 교육과정 총론. 교육과학기술부 고시 제 2009-41호.
  3. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책8].
  4. 교육부(2013.10.25.). 학생.학부모 부담 완화와 학교교육 정상화를 위한 대입전형 간소화 및 대입제도 발전방안. 보도자료.
  5. 교육부(2014.09.02.). 2017학년도 대학수학능력시험 기본계획. 보도자료.
  6. 교육인적자원부(2007). 수학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책8].
  7. 김병성(2001). 교육연구방법. 서울: 학지사.
  8. 김신영(2009). 대학수학능력시험의 개선 방안 탐색. 교육평가연구, 22(1), 1-27.
  9. 김진구 외 31명(2014). 대입 간소화 정책에 따른 대학수학능력시험 출제 방안. 한국교육과정평가원 연구보고 CAT 2014-30.
  10. 남진영(2011). 대학수학능력시험 수리 영역 출제 체제에 대한 고찰. 학교수학, 13(1), 89-105.
  11. 남진영(2013). 2009 개정 교육과정에 따른 대학수학능력시험 수학 영역의 변화 연구. 교육과정평가연구, 16(1). 211-229.
  12. 신이섭 외 25명(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 한국과학창의재단 정책연구 2011-11.
  13. 전영주(2011). 중국 대학입학시혐의 수학 평가내용 및 구성 고찰. 한국학교수학회논문집, 14(1), 85-100.
  14. 한국교육과정평가원(2014). 2015학년도 대학수학능력시험 대비 학습 방법 안내. 수능 CAT 2014-7.
  15. Miller, M. D. & Legg, S. M. (1993). Alternative assessment in a high-stakes environment. Educational Measurement: Issues and Practice, 12(2), 9-15. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.1993.tb00528.x
  16. National Research Council (2001). Adding it up: helping children learn mathematics. National Academy Press.