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항해안전 및 업무효율을 위한 ECDIS 사용자측면에서의 개선사항 연구

Analysis of User Requirement for the Improvement of ECDIS to Enhance Navigational Safety and Work Efficiency

  • Jung, Min (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Park, Yong-Sun (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Kang, Suk-Young (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology)
  • 투고 : 2015.11.11
  • 심사 : 2015.05.15
  • 발행 : 2015.06.30

초록

전자해도 시스템은 2012년 7월 1일 부로 국제항해에 종사하는 선박에 단계별로 설치가 강제화 되었다. 전자해도시스템은 백업장치를 비치할 경우 종이해도를 대체하여 사용할 수 있는 설비로 선교에서 사용의존도가 높은 핵심항해설비라고 할 수 있다. 현재 전 세계적으로 전자해도 시스템 이용 시 다양한 오류가 발생하고 있으며, 국제해사기구 및 국제수로기구에서도 문제를 인식하고 오류해결을 위한 방안을 모색하고 있는 중이다. 본 논문에서는 선장 항해사를 포함하는 사용자들을 대상으로 전자해도시스템의 이용 시 오류 발생현황과 정보표시 및 주요기능 이용 시 개선 요구사항에 관한 설문을 시행하였다. 그 결과를 기반으로 항해안전과 효율측면에서의 ECDIS 기능 개선사항을 제시하였다. 조사에서 사용자들은 ECDIS 기능사용에 있어 대부분 효율성 측면에서는 긍정적으로 평가하였으나 항해안전성에 대한 불안감을 많이 느끼는 것으로 나타났다.

On July 1 2012, the carriage requirement for ECDIS became mandatory in a phased-in manner. The system has since been widely used as a core bridge navigation system and as a replacement for paper charts with a back up arrangement. However operational anomalies have been found in the system internationally. IMO and IHO have recognised these anomalies and seek for solution. This study has been conducted on a survey of seafarers on the use of ECDIS with regard to anomalies identification, level of the seafarer satisfaction and requirements for further functional improvement. From the results, the ECDIS user focused requirements suggested on strengthening the level of navigational safety and efficiency. The efficiency of using main functions of ECDIS was positively evaluated. However, there were concerns regarding its operational safety.

키워드

참고문헌

  1. IMO(2006), Resolution. MSC.232(82), "Adoption of the revised performance standard of Electronic Chart Display and Information System(ECDIS)", pp. 2-9.
  2. IMO(2010), "MSC.1/Circ.1391, "Operating Anomalies identified withen ECDIS", pp. 1-8.
  3. IMO(2012a), "SN.1/Circ.312, Guidance on operating anomalies identified with ECDIS", pp. 2-3.
  4. IMO(2012.b), "SN.1/Circ.266/Rev.1, Requirement to update ECDIS software", p. 1.
  5. IMO(2013), NAV 59/12,"Operating anomalies identified within ECDIS", p. 1.
  6. IHO(2010), "S-52 Specifications for chart content and display aspects of ECDIS", pp. 32-33.
  7. IMO(2012c), "NAV 58th sesseion : 2-5 July 2012", www.imo.org
  8. KIMFT(2013), ECDIS Traning, KIMFT, p. 79.
  9. Park, J. M. (1998), "Analysis on ECDIS Standards and Implementation", Summer conference of Korea Institute of Information and Communication Engineering, p. 359.

피인용 문헌

  1. User Requirement Analysis of ECDIS for the Development on S-Mode Guideline vol.40, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5394/KINPR.2016.40.3.89
  2. Advanced Navigation Aids System based on Augmented Reality vol.5, 2016, https://doi.org/10.1016/j.enavi.2016.12.002