Pre-Service Teachers' Understanding of Radian

예비교사의 라디안에 대한 이해

  • Received : 2015.05.10
  • Accepted : 2015.05.28
  • Published : 2015.06.30

Abstract

This study is to provide didactical implications for teaching and learning of radian through a analysis of investigation result about pre-service teachers' understanding of radian. The results of this study are as follows. First, pre-service teachers understood the radian as ${\frac{180^{\circ}}{\pi}}$, rather than as the definition. Secondly, the definition style of radian affected the problem solving strategy for the measurement of the angle. Thirdly, pre-service teachers had insufficient content knowledge about properties of measurement as a pure number of radian. Lastly, They failed to describe the usefulness of circular measure. We suggested the definition of radian in textbooks should be changed from ${\frac{180^{\circ}}{\pi}}$ to mathematical definition of radian. And the general angle should be stated as the reason why the domain of trigonometric function is real numbers.

본 연구의 목적은 예비교사의 라디안에 대한 이해를 분석하여 라디안 지도에 대한 교수학적 시사점을 도출하는데 있다. 이를 위해 라디안의 개념과 속성, 교육과정 및 교과서를 분석한 후 이를 바탕으로 문항을 개발하였으며, 이를 예비교사 35명에게 적용하여 그 반응을 분석하였다. 분석 결과, 라디안을 정의보다는 ${\frac{180^{\circ}}{\pi}}$로 기억하는 학생들이 많았으며, 라디안의 정의를 어떻게 이해하고 있는지가 각의 측정문제의 해결전략에 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 또한 예비교사들은 라디안의 이중적 의미, 특히 실수 속성에 대한 이해가 부족하였고, 삼각함수가 왜 실수에서 실수로의 함수로 정의되는지에 대해 적절하게 설명하지 못하였으며, 호도법의 필요성과 유용성을 매우 제한적으로 인식하고 있었다. 이상의 결과로부터 ${\frac{180^{\circ}}{\pi}}$를 1라디안으로 정의하는 교과서의 기술 방식이 개선되어야 한다는 것과 일반각이 실수와 일대일 대응임을 언급함으로써 삼각함수의 정의역이 실수임을 자연스럽게 이해하도록 할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2012), 교육과학기술부 고시 제 2011-361호(별책 8) 수학과 교육과정.
  2. 강미광(2011). 호도법에 관한 교수학적 고찰. 수학교육, 50(3), 355-365.
  3. 김완재(2009). 라디안의 속성에 관한 연구: 1rad은 각인가 실수인가?. 수학교육학연구, 19(3), 443-459.
  4. 김원경, 조민식, 방금성, 윤종국, 조정길, 이근주, 김기탁, 박수연, 박정숙, 박진호, 윤요섭, 정상일(2014). 미적분 II. 서울: (주)비상교육.
  5. 김창동, 장경윤, 김응환, 문광호, 이병헌, 이채형, 차순규, 박윤근, 이소영, 정지현, 이병하, 김성남, 주정오, 권백일, 장인선(2014). 미적분 II. 서울: (주)교학사.
  6. 나병채(2002). 고등학교 2학년 학생들의 삼각함수 개념에 대한 이해 실태 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 남진영, 임재훈(2008). 라디안에 대한 교수학적 분석. 수학교육학연구, 18(2), 263-281.
  8. 류희찬, 조완영, 이정례, 선우하식, 이진호, 손홍찬, 신보미, 조정묵, 이병만, 김용식, 임미선, 선미향, 유익승, 한명주, 박원균, 남선주, 김명수, 정성윤(2014). 미적분 II. 서울: (주)천재교과서.
  9. 송은영(2008). 삼각함수 개념의 지도에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 신항균, 이광연, 박세원, 신범영, 이계세, 김정화, 박문환, 윤정호, 박상의, 서원호, 전제동, 이동훈(2014). 미적분 II. 서울: (주)지학사.
  11. 우정호, 이광연, 박세원, 신범영, 이계세, 김정화, 박문환, 윤정호, 박상의, 서원호, 전제동, 이동흔(2014). 미적분 II. 서울: 두산동아(주).
  12. 우정호, 박교식, 이종희, 박경미, 김남희, 임재훈, 권석일, 남진영, 김진환, 강현영, 이형주, 박 재희, 전철, 오혜미, 김상철, 설은선, 황수영, 김민경, 최인선, 고현주, 이정연, 최은자, 김기연, 윤혜미, 천화정(2014b). 미적분 II 교사용 지도서. 서울: 두산동아(주).
  13. 이강섭, 황석근, 김부윤, 심성아, 왕규채, 송교식, 김진석, 김경돈, 주창수, 양인웅, 차주연, 정재훈, 김원일, 조보관, 김원웅(2014). 미적분 II. 서울: (주)미래엔.
  14. 이상훈(1995). 각의 교육에 대한 소고: 60분법과 호도법을 중심으로. 논문집, 28(2), 229-242.
  15. 이준열, 최부림, 이동재, 한대희, 전용주, 장희숙, 조석연, 조성철, 황선미, 박성훈(2014). 미적분 II. 서울: (주)천재교육.
  16. 장영수(2006). 삼각함수 개념의 이해 실태 분석 및 지도방안에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 박부성, 최홍원, 민진원, 김호경(2014). 미적분 II. 서울: (주)금성출판사.
  18. 황선욱, 강병개, 김영록, 윤갑진, 김수영, 송미현, 이성원, 도종훈, 이문호, 박효정, 박진호 (2014). 미적분 II. 서울: (주)좋은책신사고.
  19. Akkoc, H. (2008). Pre-service mathematics teachers' concept images of radian. International Journal Education in Science an Technology, 37(7), 857-878.
  20. Fi, C. (2003). Preservice secondary school mathematics teachers' knowledge of trigonometry: Subject matter content knowledge, pedagogical content knowledge and envisioned pedagogy. Ph.D. dissertation, University of Iowa, USA.
  21. Jones, P. S (1953). Angular measure. The Mathematics Teacher, 46, 419-426.
  22. Klein, R. J. & Hamilton, I (1997). Using technology to introduce radian measure. The Mathematics Teacher, 90(2), 168-172.
  23. Maor, E. (2003). 사인 코사인의 즐거움. (조윤정, 역). 서울: 파스칼북스. (영어 원작은 1998년 출판).
  24. Moore, K. C. (2013). Making sense by measuring arcs: a teaching experiment in angle measure. Educational Studies in Mathematics, 83, 225-245. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9450-6
  25. Topcu, T., Kertil, M., Akkoc, H., Kamil, Y., & Osman, O. (2006). Pre-service and in-service mathematics teachers' concept images of radian. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka, & N. Stehlikova (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, pp. 281-288). Prague: PME.
  26. Yeshurun, S. (1982). The angle: a logical gap in teaching geometry and trigonometry and its remedy. International Journal Education in Science an Technology, 13(2), 133-138.
  27. Stephan, M., & Clements, D.(2003). Linear and area measurement in prekindergarten to grade 2. In D. H. Clements, & G. Bright (Eds.), Learning and teaching measurement (pp.3-16). Reston, VA: NCTM.