DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Reading Guidance Using a Happy Point Books, Focused on Enneagram Personality Type 2

성장지향점 도서를 활용한 독서지도 효과에 관한 연구 - 에니어그램 성격 2번 유형을 중심으로 -

  • 조현양 (경기대학교 인문대학 문헌정보학과) ;
  • 한윤옥 (경기대학교 인문대학 문헌정보학과) ;
  • 백진환 (성남정자초등학교)
  • Received : 2015.01.28
  • Accepted : 2015.02.12
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to see if reading guidances using the happy point books are effective. In this study, reading guidances were carried out to the 6th grade students of J Elementary School who have Enneagram Personality type 2. Books were selected as a source of reading guidance. These are self-growth theme books preferred by Enneagram Personality Type 4 students, a happy point of Enneagram Personality Type 2 students and books containing psychological functions of Enneagram Personality Type 4 students. A reading guidance was conducted in 14 sessions over a period of 5 weeks. Pre and post test using a measurement tool was implemented to measure the effectiveness of reading guidance in terms of emotional intelligence and self-esteem. And, written observation record cards and learning logs of the attendants were also made. As a result, the emotional intelligence and self-esteem of attendants appeared to be improved, and they are satisfied with reading guidance of applying to happy point books.

이 연구의 목적은 에니어그램의 성격유형별 성장지향점 도서를 활용한 독서지도의 효과 정도를 밝히는 데 있다. 이 연구에서는 J초등학교 6학년 학생 중 에니어그램 2번 유형을 대상으로 성장지향점 도서를 활용하여 독서지도를 실시하였다. 에니어그램 성격유형 2번의 성장지향점인 4번 유형의 선호도서인 자기성장 테마도서와 4번 유형의 심리적 기능인 자의식이 포함된 도서를 독서지도의 자료로 선정하였으며, 5주 동안 14회로 구성된 독서지도 프로그램을 개발하여 진행하였다. 효과성 검증을 위하여 정서지능과 자아존중감 검사를 측정도구로 하여 사전-사후 검증을 실행하였으며, 대상 학생들의 수업 참여 결과물을 분석하였다. 연구결과 프로그램에 참여한 학생들의 정서지능과 자아존중감이 향상되었다. 특히, 수업 자료로 이용된 성장지향점 도서에 대해 학생들이 높은 만족도를 나타내고 있어 성장지향점 도서를 활용한 독서지도의 효과가 있는 것으로 밝혀졌다.

Keywords

References

  1. 문용린. 1997. EQ가 높으면 성공이 보인다. 서울: 글이랑.(Moon, Young-Lin. 1997. EQ is likely a higher success. Seoul: Gulirang.)
  2. 민혜경. 2006. 초등학생의 정서지능이 사회성 발달 및 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문, 춘천교육대학교 교육대학원.(Min, Hea Kyung. 2006. Effect of Emotional Intelligence on Social Development and Academic Achievement of Elementary School Students. M.A. thesis, Chuncheon National University of Education.)
  3. 박계현. 2011. 에니어그램 성격유형에 따른 비행청소년의 비행동기 탐색. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.(Park, Kye-Hyun. 2011. The Study on the Motive of Juvenile Delinquents Misdeed by Enneagram Personality types. M.A. thesis, Sookmyoung Universty.)
  4. 백진환, 한윤옥. 2014. 에니어그램 성격유형을 적용한 독서지도의 효과 연구. 한국문헌정보학회지, 48(2): 45-64.(Paek, Jin-Hwan and Han, Yoon-Ok. 2014. "A Study on Effect of Reading Guidance Program based on Enneagram of Personality." Journal of the Korean Society For Library and Information Science, 48(2): 45-64.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.045
  5. 윤운성. 2000. 한국형 에니어그램. 서울: 한국에니어그램교육연구소.(Youn, Yun-Sung. 2000. Korea Enneagram. Seoul: Korea Enneagram Education Center.)
  6. 윤운성. 2000. 한국형 에니어그램 1단계 CD교욱 자료집. 서울: 한국에니어그램교육연구소(Youn, Yun-Sung. 2000. Korea Enneagram step 1 for CD Educational Kits. Seoul: Korea Enneagram Education Center.)
  7. 윤운성. 2013. 한국형에니어그램성격유형검사 아동용. 서울: 한국에니어그램교육연구소.(Youn, Yun-Sung. 2013. Korea Enneagram Personality Type Idicator for children. Seoul: Korea Enneagram Education Center.)
  8. 장경희. 2011. 에니어그램을 활용한 다문화가정 아동의 자기격려 프로그램 개발 및 효과. 박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.(Chang, Kyung-hee. 2011. Self-Encouragement Program Development & EffectforMulticulturalFamilyChildren using Enneagram. Ph.D. diss., Sookmyoung Universty.)
  9. 전승배. 2000. 자기성장 프로그램이 초등학교 아동의 자아존종감 및 학습태도 향상에 미치는 효과. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.(Jeon, Seung-Bae. 2000. The Effects of the Self-Grows Program on the Enchancement of Elementary School Children's Self-Estteem and Learning Attitude. M.A. thesis, Korea National University of Education.)
  10. 최보가, 전귀연. 1993. 자기 존중감 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 31(2): 41-54.(Choi, Bo-Ga and Jeong, Gwee-Yeon. 1993. "A Study on the Development of the Self-Esteem Inventory." Journal of the Korean Home Economics Association, 31(2): 41-54.)
  11. 한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용. 서울: 한국도서관협회.(Han, Yoon-Ok. 2008. Education and the Use of Reading Material. Seoul: Korean Library Assocation.)
  12. 한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. 한국문헌정보학회지, 44(3): 25-59.(Han, Yoon-Ok. 2010. "A Study on the Possibility of Bibliotherapy based on the Relationship between Pesonality Type and Reading Tendency." Journal of the Korean Society For Library and Information Science, 44(3): 25-59.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.025
  13. 한윤옥, 조미아. 2011a. 독서교육에 있어서 청소년의 성격유형과 독서성향의 관련성 연구. 한국도서관.정보학회지, 42(4): 69-88.(Han, Yoon-Ok and Cho, Miah. 2011a. "A Study on the Relations of Personality Type and Reading Tendency of the Youth in Reading Education." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(4): 69-88.)
  14. 한윤옥 외. 2011b. 성격유형에 따른 예방적 차원의 발달적 독서지도. 서울: 국립어린이청소년도서관.(Han, Yoon-Ok et al. 2011b. Preventive Developmental Reading Guidance According to Personality Type. Seoul: The National Library for Children and Young Adults.)
  15. 한윤옥, 백진환, 장해숙, 이보라. 2012. 어린이의 성격유형에 따른 선호도서의 특성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 46(3): 5-34.(Han, Yoon-Ok, Paek, Jin-Hwan, Jang, Hae Sook and Lee, Bo Ra. 2012. "A Study on the Characteristics of Preference Books According to the Children's Personality Type." Journal of the Korean Society For Library and Information Science, 46(3): 5-34.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.005
  16. Salovey, P. and Mayer, J. D. 1990. "Emotional Intelligence." Imaginaton, Congnition, and Personality, 9(3): 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  17. 청소년폭력예방재단. 2013년 전국학교폭력 실태조사 결과 발표 보도자료. (Foundation for Preventing youth Violence: 2013 School violence of nationwide survey results released for Press. )
  18. 통계청. 국가통계포털: 청소년상담지원현황 2007-2013년. (Statistics Korea. Korean Statistical Information Service: Support Status of Korean Youth Counseling, 2007-2013. )