DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Awareness of Teacher Librarians and Public Librarians about Cooperation between the School Library and the Public Library

학교도서관과 공공도서관의 협력에 대한 사서교사와 사서의 인식에 대한 연구

  • 변우열 (공주대학교 문헌정보교육과) ;
  • 송기호 (공주대학교 문헌정보교육과)
  • Received : 2015.04.23
  • Accepted : 2015.05.06
  • Published : 2015.05.30

Abstract

Cooperation between school libraries and public libraries is one of strategies to use the libraries'resources effectively and foster an educational role of librarians by providing good services to children and young adults. According to analysis results of the questionnaire on their cooperation, they sympathize necessary of cooperation between school libraries and public libraries and consider programs and materials as the most necessary part of mutual cooperation. They recognize that lack of awareness and attention obstructs their coordination in common. The teacher librarians promote the programs and services for children and young people of the public libraries, the public librarians also introduce their programs to the school libraries and discuss purchasing and providing educational materials with the teacher librarians. Finally, they assist that assignment of professional workforce and network operation are necessary to improve inter library collaboration.

학교도서관과 공공도서관의 협력은 도서관 자원을 효율적으로 활용하고, 어린이와 청소년에게 좋은 서비스를 제공함으로 써 사서직의 교육적 역할을 신장할 수 있는 전략 중 하나이다. 설문을 통한 사서교사와 사서의 협력에 대한 인식과 실태분석 결과, 사서교사와 사서 모두 학교도서관과 공공도서관의 협력이 필요하다는데 공감하고 있으며, 협력이 가장 필요한 분야는 '프로그램'과 '자료'라고 생각하고 있는 것으로 나타났다. 협력이 잘 이루어지고 있지 못하는 공통적인 이유는 '인식 및 관심 부족'이라는 응답이 많았다. 사서교사는 주로 공공도서관이 운영하는 어린이 청소년 관련 프로그램이나 서비스를 학생과 학부모에게 홍보하고 있으며, 공공도서관 사서의 경우에도 프로그램을 학교도서관에 홍보하거나, 교육과정 관련 자료의 구비 및 제공을 사서교사와 협의하고 있는 수준으로 나타났다. 그리고 도서관 간 협력을 활성화하기 위해서는 '전문 인력 배치'와 '협의체 운영'이 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 국가법령정보센터. [online] [cited 2015. 3. 1.] (Korea Ministry of Government Legislation. [online] [cited 2015. 3. 1.] )
  2. 교육부. 2014. 제2차 학교도서관진흥기본계획: 2014-2018. 세종: 교육부.(Korea Ministry of Education. 2014. The Second Comprehensive Plans for the School Libraries in Korea: 2014-2018. Sejong: Korea Ministry of Education.)
  3. 대통령소속 도서관정보정책위원회. 2014. 제2차 도서관발전종합계획: 2014-2018. 세종: 대통령소속 도서관정보정책위원회. (Presidential Committee on Library and Information Policy of Korea. 2014. The Second Comprehensive Plans for Libraries in Korea: 2014-2018. Sejong: Presidential Committee on Library and Information Policy of Korea.)
  4. 송기호. 2012. 학교도서관 운영의 실제. 개정4판. 서울: 한국도서관협회.(Song, Gi-Ho. 2012. School Library Management. 4th ed. Seoul: Korean Library Association.)
  5. 송기호, 이병기. 2011. 학교도서관과 공공도서관의 지역사회 서비스 연계 활성화 모델 개발 연구. 서울: 국립중앙도서관.(Song, Gi-Ho and Lee, Byeong-Ki. 2011. A Study on the Activating Models for Community Services based on Linking School Libraries and Public Libraries. Seoul: The National Library of Korea.)
  6. 이병기. 2012. 학교도서관진흥법의 문제와 개정 방향. 21세기 한국 교육의 위기와 대란: 학교도서관진흥법의 문제와 개정 방향. 서울: 이찬열의원실.(Lee, Byeong Ki. 2012. "The problems and improvements of School Libraries Promotion Act." The great Crisis of Korean Educatiuon in 21st Century: The problems and improvements of School Libraries Promotion Act. Seoul: National Assembly office of Lee, Chan Yeol.)
  7. 이용남. 2007. 학교도서관과 공공도서관의 연계.협력 체제에 대한 분석: 수도권지역의 사례를 중심으로. 한국도서관.정보학회지, 38(2): 353-372.(Lee, Yong-Nam. 2007. "An Analysis of Cooperative Systems Between School and Public Libraries in Seoul and Its Outskirts." Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(2): 353-372.)
  8. 정동열, 김성진. 2002. 공공도서관과 학교도서관의 협력 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 13(2): 5-28.(Jeong, Dong-Youl and Kim, Sung-Jin. 2002. "A Policy Study on the Public and School Library Cooperation." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 13(2): 5-28.)
  9. 차미경 외. 2006. 도서관 활성화 2단계 대책수립을 위한 기초 연구. 서울: 교육인적자원부, 한국교육학술정보원.(Cha, Mi-Kyung et al. 2006. A Basic Study on the Second Activation Policies of Libraries in Korea. Seoul: Korea Ministry of Education and Human Resources Development, Korea Education and Research Information Service.)
  10. 한국도서관협회 도서관편람편찬위원회. 2009. 도서관편람. 서울: 한국도서관협회.(Library Hand Book Compilation Committee of Korea Library Association. 2009. Library Hand Book. Seoul: Korea Library Association.)
  11. 한윤옥 외. 2007. 청소년 독서진흥 프로그램 개발과 운영 방안에 대한 연구. 서울: 국립어린이청소년도서관.(Han, Yoon-Ok et al. 2007. A Study on the Program Development and Operation for Young Adults' Reading promotion. Seoul: The National Library for Children and Young Adults.)
  12. 한윤옥, 곽철완. 2004. 학교도서관과 공공도서관 협력모델 개발에 대한 연구. 한국도서관.정보학회지, 35(1): 337-357.(Han, Yoon-Ok and Kwak, Chul-Wan. 2004. "A Study of the Cooperation Models Between School Library and Public Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 35(1): 337-357.)
  13. Bundy, Alan. 2001. "Essential Connections: School and Public Libraries for Lifelong Learning." APLIS, 14(4): 142-158.
  14. IFLA and UNESCO. 1994. Public Library Manifesto. [online] [cited 2014. 2. 1.]
  15. IFLA and UNESCO. 1999. School Library Manifesto. [online] [cited 2014. 2. 1.]
  16. IFLA and UNESCO. 2002. School Library Guidelines. [online] [cited 2014. 6. 12.]
  17. Kargbo, John Abdul. 2008. "A Rationale for Public and School Library Cooperation in Sierra Leone." Public Library Quarterly, 27(2): 157-166. https://doi.org/10.1080/01616840802115017
  18. Koontz, C. and Gubbin, B. 2010. LFLA Public Library Service Guidelines. 2nd. ed. New York: IFLA Publications.
  19. Stick, Dorothy. 1978. "Public Library / School Library Cooperation eyed in Iowa." Library Journal, 103(9): 923-924.
  20. Ziarnik, Natalie Rief. 2003. School & Public Libraries: Developing the Natural Alliance. Chicago: ALA.