초록
배우로서 좋은 화술을 구사하기 위해 자연스런 호흡과 발성이 전제되어야 하는데 이 논문에서는 발성 이전 단계인 호흡 훈련 방법에 초점을 맞추어 논구하고 있다. 기존의 호흡과 발성훈련에 대한 연구는 성악, 요가, 단전호흡, 의학적 관점에서 접근한 것이 주류를 이룬 반면에, 배우의 연기훈련의 일환으로 되어진 연구는 그 중요성에 비해 상대적으로 많지 않다. 더구나 그러한 연구도 대체적으로 호흡과 발성, 화술을 전반적으로 다루는 연구가 대부분이다. 따라서 본 연구자는 이 논문에서 연구 법위를 좁혀 발성 이전 단계의 호흡훈련, 특히 배우의 상상력과 이미지를 통해 극 속에서 존재할 법한 다양한 상황 속에서 자연스럽게 호흡하는 훈련법을 집중적으로 연구하였다.
An actor should be well-trained at the natural breathing and phonation in order for a good diction. This thesis is focused on the breathing training method at the pre-phonation stage. The past research on the breathing and phonation training was generally for vocal music, yoga, or those which were approached by the medical view point, whereas there are not so many researches which are approached for an acting training even though it is quite important for actors. In addition, such researches have been given an overview of breathing, phonation and diction. Therefore, this thesis which is focused on the breathing training at the pre-phonation stage suggests the natural breathing training method through the imagination and image in the various situations which could exist in the drama.