DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Cultural Event Satisfaction on Quality of Life: - Focused on the Moderating Effect of Involvement -

문화이벤트 참여태도에 따른 문화이벤트 만족도 및 충성도 - 관여도 조절효과를 중심으로 -

  • Kim, Eun Jin (Department of Convention & Exhibition Management, Kyunghee University) ;
  • Lee, Hee Jung (Dept. of Global Management, Cha University) ;
  • Yoon, Yoo Shik (Dept. of Convention Management, College of Hotel & Tourism, Kyunghee University)
  • 김은진 (경희대학교 일반대학원 컨벤션전시경영학과) ;
  • 이희정 (차 의과학대학교 글로벌경영학과) ;
  • 윤유식 (경희대학교 호텔관광대학)
  • Received : 2015.08.03
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study was to examine attitude of cultural events that affect participation satisfaction and loyalty of cultural events. Although cultural events are increasingly important with its positive impact on event participants, the existing literature on cultural event is sparse. This study, thus, investigates moderating effects of cultural events' involvement in a relationship between attitude of cultural event and participations' satisfaction and loyalty to understand the thoughts and attitude of participants. The survey was undertaken of participants to cultural events in Seoul, resulting in 513 valid responses. Through statistical analyses of factor analysis, multiple regression and hierarchical regression, four different factors of cultural event attitude were identified and those factors affect participation satisfaction and loyalty of cultural events. The results of this study provided support that there were moderated effects of cultural event involvement in the relationships between cultural event attitude and satisfaction and loyalty. More theoretical and practical implication were discussed in the conclusion.

본 연구는 문화이벤트 태도에 따른 문화이벤트 참여자의 만족도 및 충성도를 분석하는데 연구의 목적이 있다. 최근 다양한 문화이벤트가 이루어지고 있고 이는 문화이벤트 참여자에 대한 다양한 긍정적인 역할을 수행하고 있다고 알려지고 있다. 그러나 문화이벤트 참가자가 어떠한 생각과 태도를 보이는 가에 대한 실증적인 연구가 부족하여 좀 더 체계적이고 효과적인 문화이벤트 구성과 기획을 위한 활용자료가 필요하다고 볼 수 있다. 즉 융합적 연구활동을 통해 참가자의 다양한 욕구와 요구에 맞는 문화이벤트 프로그램 구성과 컨텐츠 개발이 필요하다고 할 수 있으며 어떠한 요소가 문화이벤트 참가자의 만족도와 충성도에 영향을 주는 가에 대한 연구가 필요하다고 할 수 있다. 또한 문화이벤트 관여도에 대한 조절효과를 분석할 필요가 있다고 할 수 있다. 이에 본 연구의 범위 및 방법으로 서울지역 문화이벤트 참여자를 대상으로 실증 분석하여 조절회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구결과 문화이벤트의 태도에서 자기성찰과 지식습득, 자부심과 성취감, 스트레스 해소 및 도전 등이 문화이벤트 참여만족도 및 충성도에 영향을 미치며 문화이벤트 관여도의 조절효과를 설명할 수 있었다. 본 연구결과는 문화이벤트 기획과 운영, 프로그램 구성과 컨텐츠 개발에 유용한 자료로 활용될 것으로 사료된다.

Keywords