A Study on u-Learning based IT Vocational Education Contents Development of the Deaf Using HTML5

HTML5를 이용한 청각장애인의 u-Learning 기반 IT 직업 교육 콘텐츠 개발에 관한 연구

  • Received : 2015.07.22
  • Accepted : 2015.08.25
  • Published : 2015.08.31

Abstract

In this study, IT education contents have been developed based on the u-Learning approach for people with hearing impairment, focusing on allowing the user to learn from anywhere and anytime. Specifically, this study applies HTML5 to implementing IT education contents(JSP, Oracle) for the deaf because HTML5 enables the learner to access the contents through both web and mobile device on various platforms including android, Mac OS, and PC etc. The results of this study are as follows: First, the online computer courses are mostly supposed to be compatible with diverse types of mobile devices. However, some of the contents could not be run on applications residing in web and mobile devices because the contents tend to be developed using FLASH. HTML5 is the effective way to overcome the compatibility problem. Second, FLASH and HTML5 contents authoring tools have been compared in terms of their strong and weak points by applying the developed contents to those tools. The study also suggests that the future work would be needed in order to implement wide variety of event functions with HTML5. Lastly, design strategies enabling access through web and mobile devices have been analyzed in accordance with u-Learning design guidelines for the deaf and mobile application accessibility guidelines. However, in the latter case, the future work regarding design guidelines needs to be conducted to improve the educational accessibility depending on the level of impairment.

본 연구에서 언제어디서든 학습이 가능한 u-Learning 접근방법은 웹과 모바일기기를 상호호환 가능한 동시에, 안드로이드와 Mac OS, PC 등 모든 모바일 기기에서 호환이 용이하도록 HTML5을 이용하여 청각장애인의 IT 교육 콘텐츠(JSP, Oracle)를 개발하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 온라인 컴퓨터 교육과정에서 다양한 모바일기기를 지원하고 있지만, 대부분이 플래시기반으로 제작된 콘텐츠라 각각의 모바일기기에서 호환되지 않는 문제점이 있었다. HTML5를 활용하여 개발된 콘텐츠에서 웹과 모바일기기를 상호호환이 가능하였다. 둘째, 개발된 콘텐츠를 대상으로 FLASH와 HTML5 콘텐츠 제작 도구들의 장단점을 각각 비교해 볼 수 있었으며, HTML5를 활용하여 다양한 이벤트 기능을 구현할 수 있는 추가적인 연구가 필요하였다. 셋째, 청각 장애인의 u-Learning 설계 지침과 모바일 애플리케이션 접근성 지침에 따라 웹과 모바일 기기의 접근할 수 있는 설계 전략들을 비교해 볼 수 있었다. 하지만, 모바일 애플리케이션 접근성 지침의 경우 장애유형에 따라 교육 접근성을 높일 수 있는 설계지침에 관한 추가적인 연구가 필요하였다.

Keywords

References

  1. 보건복지부, "장애인 실태조사", 2011.
  2. 장병옥 "청각장애인 IT분야 취업을 위한 집중교육과정 모형 개발", 직업재활연구 제16집 제1호 pp. 59-82, 2006.
  3. 이근민, 김동옥, 박혜정, "국내 청각장애인의 IT교육 실태조사", 장애와 고용, vol. 22, no. 2, pp. 41-69, 2012.
  4. 컴퓨터스쿨 http://www.CSCUL.com.
  5. 배움나라 http://www.estudy.or.kr.
  6. 김봉규. "'플래시' 거부한 애플 결국 이겼다... 어도비 포기 선언", <프레시안>, 2011년 11월 10일.
  7. 안희권. "어도비, 모바일 플래시세상 포기 선언", <아이뉴스24>, 2012년 7월 2일.
  8. Jennifer Kyrain. Sams Publishing. Sams Tecach Yourself HTML5 Mobile Application Development in 24 Hours. pp. 6-7. 2012.
  9. http://www.fnnews.com 파이낸셜뉴스 2010년 04월 30일.
  10. 김동옥, 이신영, 정주석, 김소영, 이근민, "u-Learning 기반 IT 교육 콘텐츠 개발과 청각장애인의 욕구조사", 한국재활복지공학회 정기학술대회. 제 5권 1호. pp. 114-118. 2011.
  11. 행정안전부, "모바일 애플리케이션 접근성 지침", 2011.
  12. 황윤자, 안미리, "플래시 이러닝 콘텐츠이 접근성 문제점 및 개선방안", 정보처리학회지 제18-A권 제4호, pp. 129-134, 2011.
  13. 최성욱, 최민석, "다중 플렛폼 환경을 고려한 효율적인 이러닝 교육 콘텐츠 설계 및 구현에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, vol. 12 no. 4, pp. 1-9 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.001
  14. 홍지연, 이태호, 이승형, 홍충선, "HTML5 기반맞춤형 헬스서비스 관리시스템", 한국정보과학회 학술발표논문집, vol. 39 no. 1D, pp. 442-444 2012.