DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Classification of Triangles by Angles in Elementary School Mathematics

초등학교 교과서의 각의 크기에 따른 삼각형 분류에 관한 고찰

  • Hong, Gap Ju (Dept. of Mathematics Education, Busan National University of Education) ;
  • Park, Ji Hwan (Dept. of Mathematics Education, Busan National University of Education)
  • Received : 2015.03.16
  • Accepted : 2015.04.16
  • Published : 2015.04.30

Abstract

This study focused on the classification of triangles by angles in elementary school mathematics. We examined Korean national mathematics curriculum from the past to the present. We also examined foreign textbooks and the Euclid's . As a result, it showed that the classification is not indispensable from the mathematical and the perceptual viewpoint. It is rather useful for students to know the names of triangles when studying upper level mathematics in middle and high schools. This study also suggested that the classification be introduced in elementary school mathematics in the context of reasoning and inquiring as shown foreign textbooks, and example topics for the reasoning and inquiring.

본 연구에서는 현재 초등학교 수학에서 지도하고 있는 각의 크기에 따른 삼각형의 분류 즉, 예각/직각/둔각삼각형으로의 분류에 대해 고찰하였다. 우리나라 역대 교육과정과 외국의 교재들, 그리고 유클리드 원론의 관련 내용을 검토한 결과 그 도입이 수학적, 지각적 필연성을 가지는 것은 아니라는 것, 그렇지만 이후 중등수학을 공부할 때 유용하게 이용할 수 있는 이름으로서는 가치가 있다는 사실을 확인하였다. 이러한 검토를 바탕으로, 이 분류를 초등학교에서 다룬다면 몇몇 외국의 교재들과 같이 추론과 탐구의 맥락에서 다루는 것이 바람직함을 지적하고 그 실제 방안을 제안하였다. 마지막으로 이 연구의 논의는 교과서 내용 선정의 전반에 걸쳐 고려되어야 할 일반적인 측면을 가지고 있음을 지적하였다.

Keywords

References

  1. 권석일 (2006). 중학교 기하 교재의 '원론' 교육적 고찰. 서울대학교 박사학위논문.(Kwon, S. I. (2006). A Study on Teaching of the Elements of Geometry in Secondary School. Doctoral dissertation. Seoul National University.)
  2. 교육과학기술부 (2010a). 수학 3-1 초등학교 교사용 지도서. 서울: 두산동아.(Minstry of Education, Science & Technology(2010a). Elementary mathematics 3-1 Teacher's Guide. Seoul: Dusan.)
  3. 교육과학기술부 (2010b). 수학 4-1 초등학교 교사용 지도서. 서울: 두산동아.(Minstry of Education, Science & Technology (2010b). Elementary mathematics 4-1 Teacher's Guide. Seoul: Dusan.)
  4. 교육부 (1989a). 산수 2-1 국민학교 교사용 지도서. 국정교과서주식회사.(Ministry of Education(1989a). Elementary mathematics 2-1 Teacher's Guide. Seoul: Government designated textbook company.)
  5. 교육부 (1989b). 산수 3-1 국민학교 교사용 지도서. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Education (1989b). Elementary mathematics 3-1 Teacher's Guide. Seoul: Government designated textbook company.)
  6. 교육부 (1991). 산수 3-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Education (1991). Elementary mathematics 3-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  7. 교육부 (1996a). 수학 3-1 초등학교 교사용 지도서. 서울: 대한교과서.(Ministry of Education(1996a). Elementary mathematics 3-1 Teacher's Guide. Seoul: Daehan textbook.)
  8. 교육부 (1996b). 수학 4-1 초등학교 교사용 지도서. 서울: 대한교과서.(Ministry of Education (1996b). Elementary mathematics 4-1 Teacher's Guide. Seoul: Daehan textbook.)
  9. 교육부(1996c). 수학 4-2 초등학교 교사용 지도서. 서울: 대한교과서.(Ministry of Education(1996c). Elementary mathematics 4-2 Teacher's Guide. Seoul: Daehan textbook.)
  10. 교육부 (2001a). 수학 3-가 초등학교 교사용 지도서. 서울: 대한교과서.(Ministry of Education(2001a). Elementary mathematics 3-Ga Teacher's Guide. Seoul: Daehan textbook.)
  11. 교육부 (2001b). 수학 4-가 초등학교 교사용 지도서. 서울: 대한교과서.(Ministry of Education(2001b). Elementary mathematics 4-Ga Teacher's Guide. Seoul: Daehan textbook.)
  12. 교육부 (2014a). 수학 <3-1> 초등학교 교사용 지도서. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2014a). Elementary mathematics 3-1 Teacher's Guide. Seoul: Chunjae Education.)
  13. 교육부 (2014b). 수학 <4-1>. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2014b). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Chunjae Education.)
  14. 교육부 (2014c). 수학 <5-1> 초등학교 교사용 지도서. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2014c). Elementary mathematics 5-1 Teacher's Guide. Seoul: Chunjae Education.)
  15. 교육부 (2014d). 수학 <4-1> 초등학교 교사용 지도서. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2014d). Elementary mathematics 4-1 Teacher's Guide. Seoul: Chunjae Education.)
  16. 김서령.이정례.선우하식.이진호.김원.김양수.신지영.김윤희.노창균.정혜윤.주우진 (2014). 중학교 수학 2. 서울: 천재교육.(Kim, S. R., Lee, J. R., Sunwoo, H. S., Lee, J. H., kim, W., Kim, Y. S., Shin, J. Y., Kim, Y. H., Noh, C. K., Jeong, H. Y., Joo. W. J. (2014). Middle school mathematics 2. Seoul: Chunjae Education.)
  17. 나온교육연구소(역) (2004). 삼각형을 넘어서. 서울: 나온교육연구소.(Naon Education Research Institute (Korean translation) (2004). Triangles and Beyond. Seoul: Naon Education Research Institute.)
  18. 문교부 (1956a). 산수 2-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1956a). Elementary mathematics 2-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  19. 문교부 (1956b). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1956b). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  20. 문교부 (1965a). 산수 3-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1965a). Elementary mathematics 3-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  21. 문교부 (1965b). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1965b). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  22. 문교부 (1973a). 산수 3-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1973a). Elementary mathematics 3-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  23. 문교부 (1973b). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1973b). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  24. 문교부 (1983a). 산수 2-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1983a). Elementary mathematics 2-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  25. 문교부 (1983b). 산수 3-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1983b). Elementary mathematics 3-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  26. 문교부 (1983c). 산수 3-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1983c). Elementary mathematics 3-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  27. 문교부 (1983d). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1983d). Elementary mathematics 4-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  28. 양재욱 (2012). 핀란드 수학교과서 4-1. 서울: 솔빛길.(Yang, J. W.(2012). Laskutaito in English 4-1. Seoul: Solbitgil.)
  29. 유희찬.조완영.조정묵.임미선.유익승.한명주.박원균.남선주.정성윤 (2008). 고등학교 수학. 서울: 미래엔.(Lew, H. C., Cho, W. Y., Cho, J. M., Lim, M. S., Lyou, I. S., Han, M. J., Park, W. K., Nam, S. J., Jung, S. Y. (2008). High school mathematics. Seoul: Mirae N.)
  30. 이준열.최부림.김동재.서정인.전용주.장희숙.조석연 (2008). 고등학교 수학. 서울: 천재교육.(Lee, J. Y., Choi, B. R., Kim, D. J., Seo, J. I., Jeon, Y. J., Jang, H. S., Cho, S. Y. (2008). High school mathematics. Seoul: Chunjae Education.)
  31. 이준열.최부림.김동재.한대희.이미라.신송임.이애경.강해기 (2014).중학교수학2.서울:천재교육.(Lee, J. Y., Choi, B. R., Kim, D. J., Han, D. H., Lee, M. R., Shin, S. I., Lee, A. G., Kang, H. G. (2014). Middle school mathematics 2. Seoul: Chunjae Education.)
  32. 최수임.김성준 (2012). 정의하기와 이름짓기를 통한 도형의 이해 고찰 -초등학교 4학년 도형 영역을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 15(4), 719-745.(Choi, S. I. & Kim, S. J. (2012). A Study on Defining and Naming of the Figures in the Elementary Mathematics- focusing to 4th grade Geometric Domains-. Journal of the Korean School Mathematics Society, 15(4), 719-745.)
  33. 한태식 (1999). 수학교육 개혁 운동과 우리나라 수학교육과정. 수학교육학연구, 9(1), 15-29.(Han, T. S. (1999). Mathematics Education Reform Movements and Korean Mathematics Curriculum. The Journal of Educational Research in mathematics, 9(1), 15-29.)
  34. 홍갑주 (2013). 초등학교 2007 개정 교과서 비와 비율관련 용어에 대한 고찰. 수학교육학연구, 23(2), 285-295.(Hong, G. J. (2013). A Discussion on the Terms Related to ratio and rate from the Revised 2007 Curriculum textbook. The Journal of Educational Research in mathematics, 23(2), 285-295.)
  35. 홍갑주.송명선 (2013). 초등학교 수학에서 삼각형 내각의 합과 평행선의 성질의 연계성. 초등수학교육, 16(2), 183-192.(Hong, G. J. & Song, M. S. (2013). The relation of the angle sum of a triangle and the property of parallel lines in Elementary school mathematics. Education of Primary School Mathematics, 16(2), 183-192.)
  36. 人民敎育出版社 (2012). 數學 四年級下冊. 北京: 人民敎育出版社.(People's Education Publishing Company (2012). Elementary mathematics 4-2. Beijing: People's Education Publishing Company.)
  37. 日本文敎出版株式會社 (2013). 小學算數 3年下. 東京: 日本文敎出版株式會社.(Japan Culture & Education Publishing Company (2013). Elementary mathematics 3-2. Tokyo: Japan Culture & Education Publishing Company.)
  38. Bassarear (2001). mathematics for elementary school teachers. MA: Houghton Miffim.
  39. Carter, J. A., Cuevas, G. J., Day, R., Malloy, C. E., et al. (2012). Tennessee Math Connects, Course 4, Teacher Edition. OH: Macmillan.
  40. Frank & Joanna (1998). Mathematics for elementary teachers via problem solving. NJ: Prentice hall.
  41. Heath, T. L. (1956). The Thirteen Books of The Elements(Vol 1). NY: Dover publications.
  42. NCTM (2003). Geometry and spatial sense. Addenda series grades K-6. Reston, VA: NCTM.

Cited by

  1. 초등학교 수학 교과서의 이해에 유클리드 원론이 주는 시사점 vol.20, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2017.20.1.117
  2. 초등학교 수학에서 삼각형의 내각의 합의 도입과 설명 방법 vol.21, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2018.21.1.75