DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of transfer learning program from mathematics to science

수학에서 과학으로의 전이학습프로그램의 효과

  • Received : 2015.03.30
  • Accepted : 2015.04.30
  • Published : 2015.04.30

Abstract

This study aims to test effect of transfer learning program rather than students' transfer ability. For these purpose, firstly this study design transfer learning program to apply from 'rate concept' in learning math class to 'velocity concept' in science class. Subsequently, this study is to analyze whether this program affect on 'the rate concept understanding' and 'the mathematics learning attitude'. Followings are the findings from this study. First, transfer learning program affect on improving students' rate concept understanding. Moreover, 17 among 35 students' who stay in 'ratio level' move to 'internalized ratio level'. Second, besides transfer learning program is not only cause to change students' learning attitude, this program impact on changing their learning attitude positively. The study has an important implications in that it designed new learning program that students experience transfer and test its effect.

본 연구는 수학 교과에서 학습한 지식을 과학적 개념을 학습하는데 직접 적용해보는 전이학습프로그램의 효과를 확인하는데 있다. 구체적으로 수학 교과에서 학습한 비율 개념이 과학 교과의 속력 개념과 어떻게 관련이 있는지를 학생들 스스로 탐구해보는 전이학습프로그램을 개발 적용하고, 그것이 학생들의 비율 개념 이해와 수학적 태도에 어떤 영향을 미치는 지를 확인하는 것을 목적으로 한다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전이 학습은 학생들의 비율 개념 이해를 향상시키는데 통계적으로 또한 실제적으로 효과가 있었다. 더욱이 '고정된 비' 수준에 머물러 있던 35명의 학생 중, 17명의 학생이 '내면화된 비' 수준으로 이동하였다. 둘째, 학생들의 수학학습 태도를 긍정적으로 변화시키는데 효과가 있었다. 따라서 전이 학습 프로그램은 학생들의 비율개념이해 수준을 높이고 긍정적인 수학학습 태도를 형성하는데 효과적인 학습 방법이다. 본 연구는 전이에 성공할 수 있는 인지적 조건을 찾는데 주안점을 두기보다는 전이를 직접 경험할 수 있는 학습 프로그램을 구안하고 그것의 효과를 검증했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 초등학교 수학 5-2 교사용 지도서. 서울: 두산동아(주)(Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematics teachers' guide 5-2. Seoul: Dong-A Publishing Co.)
  2. 교육과학기술부 (2012). 초등학교 과학 5-2 교사용 지도서. 서울:(주)금성출판사.(Ministry of Education, Science and Technology (2012). Science teachers' guide 5-2. Seoul: KumSung Publishing Co.)
  3. 박희옥.박만구 (2012). 비와 비율 학습에서 나타나는 초등학교 학생들의 인식론적 장애 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 15(2), 159-170.(Park. H. O., & Park, M. G. (2012). An analysis on the epistemological obstacles of elementary students in the learning of ratio and rate. Education of Primary School Mathematics, 15(2), 159-170.)
  4. 이종희.이진향.김부미 (2003). 중학생들의 유추에 의한 수학적 문제 해결 과정: 사상의 명료화를 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 16, 245-267.(Lee, J. H., Lee, J. H., & Kim, B. M. (2003). Middle school students' mathematical problem solving process through analogy. Communications of Mathematical Education, 16, 245-267.)
  5. 성창근 (2014). 학습 전이에 있어서 유추 거리와 지식의 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 17(1), 1-16.(Sung, C. K. (2014). Influence of analogy distance and mathematical knowledge in transfer of learning. Education of Primary School Mathematics, 17(1), 1-16)
  6. 장혜원 (2002). 초등학교 수학에서 비의 값과 비율 개념의 구별에 관한 논의. 학교수학, 4(4), 633-642.(Chang, H. W. (2002). A Discussion on the distinction between 'The value of ration' and 'The rate' in elementary school mathematics. School Mathematics, 4(4), 633-642.)
  7. 정영옥 (2005). 초등학교에서 비와 비례식 지도에 대한 고찰-한국, 미국, 일본, 중국을 중심으로. 과학교육논총, 18, 13-28.(Chong, Y. O. (2005). On the reflection of teaching ratio and proportionality in the primary school. Science Education Publications, 18. 13-28.)
  8. 정은실 (2003). 비 개념에 대한 역사적, 수학적, 심리적 분석. 학교수학, 13(3), 247-265.(Chung, E, S. (2003). A Historical, mathematical, psychological analysis on ratio concept. School Mathematics, 5(4), 421-440.)
  9. Barnett, S. M., & Ceci, S. J. (2002). When and where do we apply what we learn? A taxonomy for far transfer. Psychological Bulletin, 128(4), 612-637. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.4.612
  10. Bassok, M. (1997). Two types of reliance on correlation between content and structure in reasoning about word problem. In L. D. English(Ed.), Mathematical reasoning: Analogies, metaphors, and images (pp. 221-246). Mahwah, NY: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  11. Bassok, M., & Holyoak, K. J. (1989). Inter-domain transfer between isomorphic topic in algebra and physics. Journal of Experimental Psychology. Learning, Memory & Cognition, 15(1). 153-166. https://doi.org/10.1037/0278-7393.15.1.153
  12. Bassok, M., & Olseth, K. L. (1995). Object-based representations: Transfer between cases of continuous and discrete models of change. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21(6), 354-367.
  13. Doerr, H., & English, L. (2003). A Modelling perspective on students' mathematical reasoning about data. Journal of Research in Mathematics Education, 34(2), 110-136. https://doi.org/10.2307/30034902
  14. English, L. D. (1997). Children's reasoning process in classifying and solving computational word problem. In L. D. English(Ed.), Mathematical reasoning: Analogies, metaphors, and images (pp. 191-220). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  15. Fruedenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structure. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  16. Gay, L. R. (1996). Educational Research: Competencies for analysis and application. Englewood Cliffs, New Jersey: A Simon & Schuster Company.
  17. Gick, M. L., & Holyoak, K. J. (1983). Schema induction and analogical transfer. Cognitive Psychology, 15, 1-38 https://doi.org/10.1016/0010-0285(83)90002-6
  18. Holyoak, K. J., & Koh, K. (1987). Surface and structural similarity in analogical transfer. Memory & Cognition, 15(4), 332-340. https://doi.org/10.3758/BF03197035
  19. Lesh, R., & Sriramna, B. (2005). Mathematics Education as a design science. International Reviews on Mathematical Education, 37(6), 490-505.
  20. Lobato, J. (2006). Alternative perspective on the transfer of learning: History, issue, and challenge for future research. The Journal of Learning Science, 15(4), 431-449. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1504_1
  21. Rebello, N. S., Zollman, D. A., Allbaugh, A. R., Engelhardt, P. V., Gray, K. E., Hrepic, Z., et al. (2005). Dynamic transfer: A perspective from physics education research. In J. P. Mestre (Ed.), Transfer of learning from modern multidisciplinary perspective. Greenwich, CT:Information Age Publication Inc.
  22. Reed, S. K. (1999). Word problems: Research and curriculum reform. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  23. Thomson, P. (1994). The development of the concept of speed and its' relation to concept of rate. In G. Herel & J. Confrey(Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics(pp. 178-234). Albany, NY: SUNY Press.

Cited by

  1. Two Middle School Students' Understanding of Constant Rate of Change Emerging through the Process of Expressing and Interpreting the Function Graphs vol.66, pp.2, 2018, https://doi.org/10.25152/ser.2018.66.2.439