DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Convention of the Fantasy Cartoon

판타지 만화의 컨벤션 연구

  • 김성재 (상명대학교 일반대학원) ;
  • 손기환 (상명대학교 만화애니메이션과)
  • Received : 2015.02.01
  • Accepted : 2015.03.04
  • Published : 2015.03.31

Abstract

'Convention' refers to custom and practice as the dictionary definition; it means genre custom. Readers feel intimate with the pattern and grammar that a genre has, and they participate in the work, predicting and expecting the next in the 'truism.' So, all popular arts targeting the public have genre custom-that is, convention. A cartoon (comics) is one of the popular arts whose convention is developed most to the extent that its law comes across our mind just with the genre's name such as 'sports comics', 'detective comics' and 'romance comics.' However, although the fantasy cartoon is a genre that has been loved for a long time, it is one of the cartoon genres that has rarely been studied on its convention. There are several reasons for the lack of studies on convention of the fantasy cartoon. The most fundamental reason may be that its basic concept has not been properly prescribed. There are some precedent studies prescribing the fantasy cartoon as an extension of the fantastic literature, but it is hard to analyze convention that only fantasy cartoon has, because its range is too wide. So, this study considered J.R.R. Tolkein's 'Lord of the Ring' had made the genre custom of fantasy novel and fantasy comics, and classified concept and type of the fantasy cartoon. And through analysis of various cases, it investigated convention of the fantasy cartoon into 6 types. Genre is not the complete format. It is subdivided and differentiated, and it becomes one with other genres and makes a new one. For that reason, there exist limitations always when we study a genre convention of a certain genre. This study confesses in advance that it also has limitations as it just suggests convention of the general fantasy cartoon.

'컨벤션(Convention)'은 사전적 의미로 관습과 관례를 뜻하는 말로, 장르관습을 뜻한다. 독자는 장르가 지니는 일정한 패턴과 문법에 친숙함을 느끼고, 그 '뻔함' 속에서 다음을 예측하고 기대하며 작품에 참여한다. 그래서 대중을 대상으로 하는 대중 예술은 모두 장르관습, 즉 컨벤션을 가지고 있다. 만화도 예외는 아니다. 만화는 '스포츠 만화', '추리 만화', 순정 만화' 등 장르의 호칭만으로 법칙이 떠오를 만큼 컨벤션이 가장 발단한 대중 예술 중 하나이다. 그런데 판타지 만화는 오랫동안 사랑 받아온 장르임에도 불구하고, 컨벤션에 대한 연구가 거의 되어 있지 않은 만화 장르 중 하나이다. 판타지 만화의 컨벤션 연구가 부족한 데는 여러 가지 이유가 있다. 그러나 가장 근본적인 이유는 기초적인 개념 규정이 제대로 되어 있지 않기 때문일 것이다. 선행연구 중에는 환상문학의 연장선상에서 판타지 만화를 규정하고 유형을 나누고 있는 것도 있으나, 지나치게 넓은 범주로 인해 판타지 만화만의 컨벤션을 분석해 내기 힘들다. 그래서 본 연구에서는 J.R.R. 톨킨의 <반지의 제왕>이 판타지 소설과 판타지 만화의 장르관습을 만들었다고 보고, 판타지 만화의 개념과 유형을 분류하였다. 그리고 다양한 사례 분석을 통해, 판타지 만화의 컨벤션을 6가지 형태로 규명하였다. 장르는 완성형이 아니다. 장르는 세분화되어 분화하고, 다른 장르와 합쳐져서 새로운 장르를 만들기도 한다. 그렇기 때문에 특정 장르의 장르 관습을 연구하는 데는 늘 한계가 존재한다. 본 연구 또한 일반적인 판타지 만화의 컨벤션만을 제시하고 있어 한계가 있음을 미리 밝힌다.

Keywords

References

  1. 박인하, 장르만화의 세계, 살림, 2004.
  2. 최기숙, 환상, 연세대학교 출판부, 2010.
  3. 토머스 샤츠, 한창호 외 역, 헐리우드 장르 내러티브 구조와 스튜디오 시스템, 컬처룩, 2014.
  4. S.채트먼, 한용환 역, 영화와 소설의 서사구조 이야기와 담론, 푸른사상, 2012.
  5. 장은영, 판타지 만화의 상상력 연구, 공주대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  6. 조희권, 만화 스토리텔링의 핵심코드, 컨벤션의 이해, 인문 콘텐츠, Vol.9 , 2007.
  7. 전현지, 순정만화의 장르적 특징에 관한 연구, 세종대학교 대학원 석사학위 논문, 2004.
  8. 정재현, 한국요리만화 장르의 발전과 관습에 관한 연구, 연세대학교 영상대학원 석사학위 논문, 2006.
  9. 오여명, 판타지 스타일 : MMORPG의 그래픽 스타일 분석을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 2003.
  10. 한혜선, 한국형 판타지 소설의 교육방법 가능성. 고전소설과 관련성을 중심으로, 세명대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2008.
  11. 신동희, 김희경 현대형 도시 판타지 콘텐츠의 컨벤션, 한국콘텐츠학회논문지, 2013.
  12. 신지영, 판타지의 서사전략-판타지소설 베오울프를 예로 들어 한국 브레히트학회,2014.
  13. 엄기서, 애니메이션에 나타난 해체현상 특징에 관한 분석 : 출판만화와 애니메이션 신 암행어사를 중심으로, 디자인지식저널, Vol.4, 2007.
  14. 염진아, 환타지 만화에서 보여 지는 토테미즘에 관한 연구, 세종대학교 공연예술대학원 석사학위 논문, 2004.
  15. 장은영, 김미림, 유시진 만화의 환상성 변이 연구, 만화애니메이션연구 통권 제 24호 ,2011.