DOI QR코드

DOI QR Code

Studies of Character's Symbolism in

<동물농장>에 나타난 캐릭터의 상징성 연구

  • 최돈일 (경기대학교 애니메이션영상학과)
  • Received : 2015.02.01
  • Accepted : 2015.03.04
  • Published : 2015.03.31

Abstract

An animation is a tool to represent the consciousness of an author. It is a medium that converts his/her consciousness to time by the means of spaces. Image is the most inherent element among the elements of an animation. Character is the element that has the very core function among the elements of an image because a character is a shape that can deliver a story through various actions and facial expressions. In this context, is a representative satire animation that describes a ranked and unequal human society and selfishness and absurdity of human beings existed in the human society, based on the original work of George Orwell. Therefore, this study aims to study what the work tries to satirize through the meanings and symbols that the characters, animals, and spaces in the work. As a result of the study, it was found that the characters appeared in the work are metaphoric symbols that imply the meanings of each character, not just simple characters or spaces. In the work, the farm is a symbolic space that symbolizes a human world. John, a human being, is described as a dictator in an absolute Russian monarchy who suppresses people. Old Major, a pig, is described as an old pioneer that preaches the appropriation of a revolution while Snow Ball, a pig that follows the Major is described as a naive leader that dreams to establish a real socialist state where everybody lives equal, through successful revolution. Another pig, Napoleon is described as the more greedy dictator than human being. He killed Snow Ball for his private ambition and suppresses and exploits the same race, animals. That is, setting man and various animals in the relation of dominant class and subordinated class, the author generates conflicts among characters. Although the characters pursue an ideal society through revolution, it requires another revolution in the process, which expresses repetitive contradiction of human history in a symbolic and strong way.

애니메이션은 작가의 의식을 표현하는 도구로서 공간과 공간을 통해 시간으로 전환하는 매체이다. 애니메이션의 구성요소에서 이미지는 가장 본질적 요소이며, 이미지 중 캐릭터는 가장 핵심적 기능을 가진 이미지요소이다. 왜냐하면 캐릭터는 다양한 동작과 표정을 통해 이야기를 전달하는 형상체이기 때문이다. 이러한 맥락에서 볼 때 <동물농장>은 조지오웰의 원작을 바탕으로 계급화 된 불평등의 인간사회와 여기에서 벌어지는 인간의 이기심과 부조리를 풍자적인 캐릭터를 중심으로 그려낸 대표적인 풍자애니메이션이다. 따라서 이번연구에서는 이 작품에서 설정된 인물과 동물들 그리고 공간이 지니고 있는 의미와 상징을 통해 무엇을 풍자했는지를 연구해 보고자하였다. 연구결과 작품에서 등장하는 캐릭터들은 단순한 인물이나 장소가 아니라 각각의 의미를 내포하고 있는 은유적 상징체임을 보여준다. 다시 말해 농장은 인간세상을 상징하는 공간으로써 인간인 존은 러시아 절대왕정의 민중을 억압하는 독재자로, 돼지인 올드 메이저는 혁명의 당위성을 설파하는 원로 선각자로, 메이저를 따르던 돼지 스노볼은 혁명을 성공시키고 만민이 평등한 참 사회주의를 건설하려는 순수한 지도자로, 또 다른 돼지인 나폴레옹은 개인적인 야욕을 위해 스노볼을 제거하고 동족인 동물들을 억압하고 착취하는 인간보다 더한 탐욕적인 독재자로 묘사하였다. 즉 인간과 다양한 동물들을 지배와 피지배의 계급관계로 설정하여 갈등을 양산하고 혁명을 통해 이상사회를 지향하지만 이는 또 다시 혁명을 예고하는 인간역사의 반복적 모순을 상징적이면서도 강렬하게 전달하고 있었다.

Keywords

References

  1. 조지오웰(George Orwell) 도정일 역, 동물농장, 민음사, 1998
  2. 박영원, 디자인기호학, 청주대출판부, 2001
  3. 박성수, 애니메이션 미학, 향연, 2002
  4. 박기수, 애니메이션서사구조와 전략, 논형, 2004
  5. 존 할라스, 황선길.박현근 역, 세계애니메이션작가와 작품, 범우사, 2002
  6. 채프먼, S, 한용환 역, 이야기와 담론, 푸른사상, 2003
  7. 최돈일, 조형성을 바탕으로 한 입체캐릭터모델링 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제6호(2002 06), pp.116-132
  8. 윤영석, 존 할라스와 조이 베철러의 <동물농장>에서 스노볼에 대한 연구, 만화애니메이션연구, 제36호(2014 09), pp.19-44
  9. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 조지오웰, 2015.01.12.
  10. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 소쉬르, 2015.01.12.
  11. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 카를 마르크스, 2015.01.15.
  12. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 레닌, 2015.01.15.
  13. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 트로츠키, 2015.01.15.
  14. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 스탈린, 2015.01.15.
  15. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 프라우다, c
  16. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 뱌체슬라프 몰로토프, 2015.01.15.
  17. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 쿨라크, 2015.01.15.
  18. 위키백과,동물농장,http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_Farm, 2015.01.19.
  19. <동물농장> (Animal Farm, 1954).