DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Demand for and Creation of Policy Information Mentoring Service

정책정보멘토링서비스 수요분석 및 활성화방안 연구

  • Received : 2015.02.12
  • Accepted : 2015.03.23
  • Published : 2015.03.30

Abstract

This study proposed to derive important aspects of developing a policy information mentoring service by analyzing the consumers' needs. To do this, we conducted a survey targeting civil servants in policy-related ministries, researchers at policy research institutes, and policy information service representatives, who will all participate in the policy information mentoring service. The results are as follows. First, the need for a policy information mentoring service the desire to participate was very high. Second, the policy information mentoring service requirements that must be considered during development were, by order of importance, the expertise of the policy information service, quantitative and qualitative improvement, and policy information sources. Requirements for a successful policy information mentoring service were to sign an agreement with organizations to participate in the service, and to then enable partner organizations to recommend their staff to act as mentors and mentees. Conditions required on the operator side of the service were securing a pool of mentors and mentees, training for both groups, financial support cooperation guarantee from the affiliated organizations for professional mentoring activities, and links to policy areas in related institution.

본 연구에서는 정책정보멘토링서비스 수요자의 요구를 분석함으로써 정책정보멘토링서비스를 개발함에 있어 염두에 두어야 할 사항을 도출하고자 하였다. 이를 위해 정책정보멘토링서비스의 참여대상자가 될 정책관련 관계부처 공무원, 정책연구소 연구원, 정책정보서비스 실무기관 담당자 등을 대상으로 설문조사를 수행하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 정책정보멘토링서비스에 대한 요구는 매우 높게 나타났고, 이 서비스에 대한 참여의사도 매우 높은 것으로 나타났다. 둘째, 정책정보멘토링서비스 개발 시 중점을 두고 개발해야 하는 사항은 정책정보제공서비스의 전문성 및 양 질적 향상, 정책정보 정보원 제공 서비스로 나타났고, 정책정보멘토링서비스에 성공하기 위해서는 서비스에 참여할 기관들과 먼저 협약을 맺고 협력기관이 구성원들의 멘토 및 멘티로 활동을 권장할 수 있도록 해야 할 것으로 분석되었다. 셋째, 정책정보멘토링서비스가 성공하기 위해서 운영자측에 요구되는 조건은 멘토/멘티 인력 확보, 멘토/멘티에 대한 교육, 전문적인 멘토/멘티 활동을 위한 소속기관의 재정 지원협력 보장, 정책분야와 관련된 기관과의 연계 등으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 국립세종도서관

References

  1. 김순규, 이재경. 2007. 빈곤청소년의 심리, 사회적 적응을 위한 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 청소년학연구, 14(5): 75-98. Kim, S., and J. Lee. 2007. "Effectiveness of Mentoring Program for Psychosocial Adjustment of Adolescents in Poverty." Korean Journal of Youth Studies, 14(5): 75-98.
  2. 노영희. 2014. 예비사서 멘토링 프로그램 운영사례 및 효과분석연구. 한국도서관․보학회, 45(1): 51-79. Noh, Y., 2014. "A Study Analyzing the Effectiveness of a Prospective Librarian Mentorship Program." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(1): 51-79.
  3. 노영희, 최원태, 홍수지. 2014. 예비사서-사서간 멘토링 프로그램 운영전후 인식변화연구. 한국문헌정보학회지, 48(1): 117-147. Noh, Y., W. Choi, and S. Hong. 2014. "A Study on Perception Changes Before and After an LIS Student-Librarian Mentoring Program." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 48(1): 117-147. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.117
  4. 박현선. 2000. 실직가정 자녀의 적응유연성 증진을 위한 멘토링 프로그램 효과:멘토와 멘티에게 미친 상호적 발달 효과를 중심으로. 한국사회복지학 41(5): 147-172. Park, H. 2000. "Effectiveness of Mentoring Program for Increasing Resilience of Children from Unemployed Families." Korean Journal of Social Welfare, 41(5): 147-172.
  5. 오미선, 권일남. 2012. 멘토의 공감능력이 멘토링관계와 멘티의 자아존중감에 미치는 영향.청소년학연구, 19(7): 119-136. Oh, M., and I. Kwon. 2012. "The effects of mentor's empathic ability on mentoring relationship and mentee's self-esteem." Korean Journal of Youth Studies, 19(7): 119-136.
  6. 유성경, 이소래. 1999. 비행예방을 위한 청소년 멘토링프로그램: 운영지침서. 서울: 한국청소년상담원. Yoo, S., and S. Lee. 1999. Mentoring Program. Seoul: Korean Youth Counseling Institute.
  7. 이길영, 황명식. 2004. 대학생 멘토링이 중학생 영어학습에 미치는 영향. 영어교육, 59(2): 237-268. Lee, K., and M. Hwang. 2004. "The impact of collegian mentoring on English learning of secondary students." English Teaching, 59(2): 237-268.
  8. 이철찬. 2008. 대학도서관 사서의 멘토링에 관한 연구 : p대학교 도서관 중심으로. 한국비블리아학회지, 19(2) : 187-198. Lee, C., 2008. "A Study on Mentoring for University Librarians : Case Study of P University Library." Journal of the Biblia Society for Library and Information Science, 19(2): 187-198.
  9. 임지혜, 김금희. 2014. 다문화 가정 청소년 멘토링 경험의 의미와 멘토의 역량 강화 방안. 다문화콘텐츠연구, 17: 279-307. Lim, J., and G. Kim. 2014. "A Study to Strengthen the Competency of Mentors Participating in Mentoring Programs for Multicultural Youths." Journal of Multi-Cultural Contents Studies, 17: 279-307.
  10. 전광석. 2010. 위기 청소년을 대상으로 한 멘토의 역량 강화 방안에 관한 연구. 청소년문화포럼, 23: 205-236. Jeon, K. 2010. "A Study on the Plans for the Mentoring Empowerment Focusing on the Crisis Adolescents." Forum for Youth Culture, 23: 205-236.
  11. 조혜진. 2009. 보육시설에서 초임교사를 멘토링하는 경력교사의 어려움과 효과적인 멘토링을 위한 중요 요소. 유아교육연구, 29(5): 21-43. Cho, H. 2009. "The difficulties of experienced teachers in mentoring beginning teachers and identifying the essential elements of effective mentoring." Korean Journal of Early Childhood Education, 29(5): 21-43.
  12. 천정웅 외. 2011. 청소년활동론. 서울: 양서원. Cheon, Jeongung et al. 2011. Activities for Young People. Paju: Yang Seo Won.
  13. 최경일. 2008. 한부모 가정의 청소년과 교사 간 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 청소년복지연구, 10(1): 47-67. Choi, K. 2008. "A Study on Effectiveness of a Mentoring Program with Teachers as Mentors for Youths in Single Parent Families." Journal of Adolescent Welfare, 10(1): 47-67.
  14. 최선희, 김희수, 양혜원, 이근영, 최지현. 2010a. 저소득 아동,청소년 대상 멘토링의 과정 및 성과에 대한 질적 연구 -멘티, 멘토, 멘티부모, 실무자 면접 결과를 중심으로-. 청소년복지연구, 12(3): 79-118. Choi, S., H. Kim, H. Yang, K. Lee, and J. Choi. 2010a. "The Outcome and the Process of a Mentoring Program for the Children and Adolescents of Low Income Families." Journal of Adolescent Welfare, 12(3): 79-118.
  15. 최선희, 김희수, 양혜원, 이근영, 최지현. 2010b. 저소득 아동,청소년 멘토링에 대한 성과 인식 연구-멘티, 멘토, 멘티부모의 다각적 성과 인식을 중심으로. 청소년학연구, 17(9): 253-276. Choi, S., H. Kim, H. Yang, K. Lee, and J. Choi. 2010b. "A Study on Perceived Outcome of Mentoring for Children and Adolescents in Low-income Family." Korean Journal of Youth Studies, 17(9): 253-276.
  16. 최이원. 2002. 중학생 멘토링 경험이 자아정체감에 미치는 영향. 석사학위논문. 명지대학교 대학원, 청소년지도학과. Choi, L. 2002. A Study on Middle school students' Ego-identity by Mentoring Experience. M.A. thesis. The Graduate School of Myoung-Ji University, Youth Education and Leadership.
  17. Bullington, Jeffery S., and Susanna D. Boylston. 2008. "Strengthening the profession, assuring our future: ACRL's New Member Mentoring Program pairs library leaders with new professionals." College & Research Libraries News, 62(4): 430-432.
  18. Cannister, Mark W. 1999. "Mentoring and the spiritual well-being of late adolescents." Adolescence, 34(136): 769-780.
  19. Dennis, Gregory. 1993. Mentoring. [online]. [cited 2014. 12. 8]. .
  20. Frecknal, P., and Alan Luks. 1992. "An evaluation of parental asessment of the Big Brothers/Big Sisters Program in New York City." Adolescence, 27(107): 715-718.
  21. Hallam, G. and Newton-Smith, C. 2006. "Evaluation of transitional mentoring for new library and information professionals: What are the professional and personal outcomes for participants?"Library Management, 27(3): 154-167. https://doi.org/10.1108/01435120610652905
  22. Jekielek, Susan., Kristin A. Moore, Elizabeth C. Hair. 2002. Mentoring Programs and Youth Development. Washington D.C: Child Trends.
  23. Kram, K. E. 1985. Mentoring at work: Developmental relationships in organizational life. Glenview, IL: Scott, Foresman.
  24. Kwasik, H. and Fulda, P. O. 2006. "Strengthening professionals: a chapter-level formative evaluation of the Medical Library Association mentoring initiative." Journal of the Medical Library Association, 94(1): 19-29.
  25. Martin, Shannon M., and Sarah K. Sifers. 2012. "An evaluation of factors leading to mentor satisfaction with the mentoring relationship." Children and Youth Services Review, 34(5): 940-945. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.01.025
  26. Pryce, Julia. 2012. "Mentor attunement: an approach to successful school-based mentoring relationships." Child and Adolescent Social Work Journal, 29(4): 285-305. https://doi.org/10.1007/s10560-012-0260-6
  27. Pryce, Julia. 2012. "Mentor attunement: an approach to successful school-based mentoring relationships." Child and Adolescent Social Work Journal, 29(4): 285-305. https://doi.org/10.1007/s10560-012-0260-6
  28. Ricker, K. M. 2006. "GIS mentoring." Library Trends, 55(2): 349-360. https://doi.org/10.1353/lib.2006.0061