A Case Study on Teaching Solutions Exploration of Wythoff's Game through Using the Analogy for the Elementary Gifted Class

초등학교 영재학급에서 유추를 활용한 위도프 게임의 해법 탐구 지도 방법

  • Received : 2015.01.16
  • Accepted : 2015.02.10
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze cases on teaching solutions exploration of Wythoff's game through using the analogy for the gifted elementary students, to suggest useful teaching methods. Students recognized structural similarity among problems on the basis of relevance of conditions of problems. The discovery of structural similarity improves the ability to solve problems. Although 2 groups-NIM game with surface similarity is not helpful in solving Wythoff's game, Queen's move game with structural similarity makes it easier for students to solve Wythoff's game. Useful teaching methods to find solutions of Wythoff's game through using the analogy are as follow. Encoding process helps students make sense of the game. It is significant to help students realize how many stones are remained and how the location of Queen can be expressed by the ordered pair. Inferring process helps students find a solution of 2 groups-NIM game and Queen's move game. It is necessary to find a winning strategy through reversely solving method. Mapping process helps students discover surface similarity and structural similarity through identifying commonalities between the two games. It is crucial to recognize the relationship among the two games based on the teaching in the Encoding process. Application process encourages students to find a solution of Wythoff's game. It is more important to find a solution by using the structural similarity of the Queen's move game rather than reversely solving method.

본 연구는 초등학교 5학년 영재학급 학생들이 유추적 사고를 활용하여 위도프 게임의 해법을 탐구하는 과정에서 보이는 사례 분석을 통하여 영재학급에서의 유용한 지도 방법을 고찰하는 데 목적이 있다. 이를 위해 I광역시에 거주하는 초등학교 영재학급 3개 반 36명의 학생들을 대상으로 수업 과정과 학습지를 분석하고 그들 중 소속 학급 내 성취 수준이 중상 이상인 6명의 학생들을 집중 관찰 및 면담하여 그들의 사고 과정을 상세히 분석하였다. 본 연구에서는 위도프 게임을 목표 문제로 삼고 이와 구조적 유사성을 지닌 퀸즈 무브 게임, 표면적 유사성을 지닌 2모둠 님 게임을 기저 문제로 하여 유사성의 유형이 해법 탐구에 미치는 영향을 확인하였다. 높은 수준의 사고를 하는 학생들은 두 문제 간의 표면적 유사성보다는 구조적 유사성에 더 주목함으로써 목표 문제의 해법을 발견해 낼 수 있음을 확인하였다. 또한 Sternberg가 제시한 유추의 7개 과정(부호화, 추론, 사상, 적용, 비교, 정당화, 반응) 중 핵심 요소인 4개 과정(부호화, 추론, 사상, 적용)을 중심으로 현장 적용 수업을 분석해 봄으로써 초등학교 영재학급에서 위도프 게임을 지도할 때 활용할 수 있는 유추의 주요 과정별 지도 방법을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 김미현 (2001). 바탕문제 학습 조건이 자발적 유추전이에 미치는 효과. 박사학위논문. 고려대학교.
  2. 김미현, 이만영 (2003). 바탕문제들 간의 표면 유사성과 바탕문제 학습 방법이 자발적 유추전이에 미치는 효과. 한국심리학회지, 15(3), 367-392.
  3. 김민화 (2000). 유사성과 유추적 상기가 아동의 유추 전이 발달에 미치는 영향. 박사학위논문. 성균관대학교.
  4. 박미미, 이동환, 이경화, 고은성 (2012). 유추에 의한 문제제기 활동을 통해 본 통계적 개념 이해. 수학교육학연구, 22(1), 101-115.
  5. 박현정, 이종희 (2006). 중학생들이 수학 문장제 해결 과정에서 구성하는 유사성 분석. 수학교육학연구, 16(2), 115-138.
  6. 배신영 (2015). 영재학급 학생들을 대상으로 유추를 활용한 '위도프 게임의 해법 탐구' 지도 사례. 석사학위논문. 경인교육대학교 교육전문대학원.
  7. 송상헌, 정영옥, 임재훈, 신은주, 이향훈 (2007). 수학영재들이 NIM 게임 과제에서 만든 문제 만들기 사례 분석. 수학교육학연구, 17(1), 51-66.
  8. 송순정 (2003). 유추를 활용한 문제해결 지도에 관한 연구. 석사학위논문. 인천교육대학교.
  9. 양기열, 이의진 (2011). 수학영재학생들의 유추를 통한 이차곡면의 탐구활동 분석. 영재교육 연구, 21(2), 269-286.
  10. 우정호 (2000). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울대학교출판부.
  11. 이경화 (2009). 수학적 지식의 구성에서 유추적 사고의 역할. 수학교육학연구, 19(3), 355-369.
  12. 이신자 (2009). 초등학교 4학년 학생의 수학 문제해결에서 나타나는 유추적 사고 과정 분석. 석사학위논문. 경인교육대학교.
  13. 황혜정 외 5명 (2012). 수학교육학신론. 문음사.
  14. Abel, Z. (2012). Three-Cornered Things(Putting the Why in Wythoff, The "Fibonacci"est String). Weekly wanderings through higher math-from no so high vantage point. 검색일 2014년 11월 19일, 웹주소 http://blog.zacharyabel.com/tag/wythoffs-game.
  15. English, L. (ed.) (1997), MATHEMATICAL REASONING: Analogies, metaphors, and images. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. (권석일.김성준.나귀수.남진영.박문환.박영희.변희현.서동엽.이경화.최병철.한대희.홍진곤 역(2010). 수학적 추론과 유추, 은유, 이미지. 경문사.
  16. Gurvich, V. (2010). Further generalizations of Wythoff's game and minimum excludant function. Rutcor research report. Rutgers University.
  17. Hirschfeld-Cotton, K. (2008). Wythoff's Game. Oshkosh, Nebraska.