Analysis of Elementary School Teachers' Efficacy on Mathematics Teaching

초등학교 교사들의 수학 교수 효능감 실태 분석

  • Received : 2015.01.14
  • Accepted : 2015.02.03
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is for investing and analysing elementary teachers' efficacy on teaching mathematics. It was measured by Kang & Kim(2014)'s instrument; MTEI (Mathematics Teaching Efficacy Instrument). The survey was conducted on a sample of 183 participants. The findings of this study are that mathematics teaching efficacy of elementary school teachers in South Korea is 64 percent based on 100 percent. There was no significant difference between women teachers and men teachers. Teachers who have taught longer than 5 years and less than 10 years have the lowest mathematics teaching efficacy. Teachers who were major in Mathematics have higher mathematics teaching efficacy than non-major in Mathematics. In addition, chances of training about mathematics make their efficacy higher.

이 연구는 우리나라 초등 교사들의 수학 교수 효능감이 어느 정도인지를 강문봉과 김정하가 개발한 측정 도구를 이용하여 분석한 것이다. 초등학교 교사 183명을 대상으로 분석하였다. 분석 결과 초등학교 교사들의 수학 교수 효능감은 100점 만점으로 볼 때 64점 정도의 높은 수준이며, 남교사와 여교사 사이에는 유의한 차이가 없었다. 경력 면에서 볼 때는 성장기 교사의 효능감이 가장 낮았다. 수학교육 관련 전공자의 수학 교수 효능감이 비수학교육 관련 전공자들의 것보다 유의하게 높았으며, 수학 관련 연수 활동의 횟수가 많을수록 효능감이 높다.

Keywords

References

  1. 강문봉, 김정하(2014). 수학 교수 효능감 측정 도구 개발 연구. 한국초등수학교육학회지 18(3), 521-539.
  2. 김세루, 홍지명, 김권일, 홍혜경 (2008). 유아교사의 수학교육에 대한 인식과 수학 교수효능감, 유아의 수학적 태도와의 관계. 유아교육연구, 28(5), 141-157.
  3. 김정주 (2003). 유아교사의 수학교수 효능감 형성에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문.
  4. 김효남(2010). 초등학교 교사들의 과학교수효능감 분석. 교육과학연구, 41(1), 97-118.
  5. 김효남, 명전옥 (2009). 예비초등교사의 과학교수 효능감과 과학 정의적 특성의 상관관계. 교육과학연구, 40(2), 29-50.
  6. 백승희 (2014). 유아교사의 수학교수 효능감 관련요인. 충남대학교 대학원 석사학위 논문.
  7. 여은진, 이경옥(2004). 유아교사의 개인적, 학문적, 사회환경적 요인에 다른 수학 교수 효능감 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 175-192.
  8. 이미경 (2009). 수학 교사의 교수학적 내용지식과 수학 교수 효능감과의 관계. 교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  9. 임해미, 최인선 (2012). Assure 모형에 기반한 수업 설계 경험이 수학교사의 tpack과 교수효능감에 미치는 영향에 대한 사례 연구, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(2), 179-202.
  10. 조동섭(2011). 미래지향적 교원연수체제 선진화 방안. 한국과학창의재단.
  11. 한종화 (2013). 유아교사의 수학 본질에 대한 신념, 수학에 대한 태도, 수학교수효능감 간의 관계. 유아교육학논집, 17(5), 421-439.
  12. 허양원, 김선유 (2013). 수학교과에 대한 초등교사의 자기효능감이 학생들의 학업성취도에 미치는 영향. 대한수학교육학회지 학교수학, 15(2), 337-352.
  13. Ashton, P. T. (1984). Teacher efficacy: a motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32. https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  14. Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making difference: Teachers sense of efficacy and student achievement. New York.
  15. Cakiroglu, E. (2008). The teaching efficacy beliefs of pre-service teachers in USA and Turkey. Journal of Education for Teaching, 34(1), 33-44. https://doi.org/10.1080/02607470701773457
  16. Coladarci, T. & Breton, A. W. (1997). Teacher efficacy, supervision, and the special education resource-room teacher author(s). The Journal of Educational Research, 90(4), 230-239. https://doi.org/10.1080/00220671.1997.10544577
  17. Dembo M. H. & Gibson, S. (1985). Teachers' sense of efficacy: An important factor in school improvement. The Elementary School Journal, 86(2), 173-184. https://doi.org/10.1086/461441
  18. Emmer, E. T., & Hickman, J. (1991). Teacher efficacy in classroom management and discipline. Educational and Psychological Measurement, 51, 755-765. https://doi.org/10.1177/0013164491513027
  19. Enochs, G. L., Smith, L. P., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument, School Science and Mathematics, 100(4), 194-201. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17256.x
  20. Hoy, W. W., & Woolfolk, A. (1993). Teachers' sense of efficacy and the organizational health of schools, The Elementary School Journal, 93(4), 355-372. https://doi.org/10.1086/461729
  21. Nye, B., Konstantopoulos, S. & Hedges, V. L. (2004). How large are teacher effects?, Educational Evaluation and Policy Analysis, 26(3), 237-257. https://doi.org/10.3102/01623737026003237
  22. Riggs, I. M. & Enochs, L. G (1990). Toward the development of an elementary teacher's science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74(6), 627-637.
  23. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
  24. Smith, J. P. (1996). Efficacy and teaching mathematics by telling: A challenge for form. Journal for Research in Mathematics Education, 27, 387-402. https://doi.org/10.2307/749874
  25. Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Wayne, H. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Education Research, 68(2), 202-248. https://doi.org/10.3102/00346543068002202
  26. Tschannen-Moran, M. & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1