DOI QR코드

DOI QR Code

외국인선원 승선 한국어선의 해양사고 예방에 관한 고찰

A Study on the Marine Accidents' Prevention of Korean Fishing Vessel which Foreign Seafarers are on board

  • 정대율 (목포지방해양안전심판원)
  • 투고 : 2014.12.05
  • 심사 : 2015.02.25
  • 발행 : 2015.02.28

초록

외국인 선원은 1990년대 선원 수급이 어려웠던 어선에 산업연수생으로 승선하기 시작하여 2013년말 현재 상선 및 어선에 총 21,327명이 승선하고 있다. 특히 원양어선 및 연근해어선의 경우에는 최근 5년간 어선 척수가 감소하고 있음에도 불구하고 외국인 선원의 수는 거의 2배 증가하였다. 최근 어선 해양사고를 살펴보면, 어선에 다국적의 선원이 승선한 후 선원 상호간의 의사소통이 어려워진 것이 주요 문제가 되었다. 그리고 외국인 선원이 이해할 수 있는 안전수칙 등이 제공되지 아니하고 교육 훈련이 제대로 이루어지지 않고 있다. 그 결과 어선은 조업 중 해양사고의 발생 위험이 높아졌고, 비상상황에서 선장의 통제 하에 적절한 비상대응이 이루어지지 않았다. 또한 한국인 선원의 외국인 선원에 대한 폭언 및 구타로 인한 몇 건의 노동문제가 발생했다. 따라서 본 논문은 먼저 외국인 선원이 승선한 어선에서 발생한 해양사고 사례와 어선원의 고용 및 교육문제에 대해 살펴보고, 해양사고 예방을 위하여 외국인 선원에 대한 안전수칙교육과 정기적인 비상대비 교육 훈련의 필요성을 제시하고자 한다.

Foreign seafarers have embarked on the fishing vessels as industrial trainees since 1990s and the total number of foreign seafarers on merchant ships and fishing vessels marked 21,327 as of the end of 2013. Especially, in case of deep-sea fishing vessels and coastal/inshore fishing vessels, although the number of fishing vessels decreased, the number of foreign seafarers nearly doubled during recent 5 years. Looking at the marine accidents occurred to fishing vessels, after multinational seafarers are joining on board fishing vessels, difficulties in communication among seafarers has become a major issue. And the safety rules which could be understandable by foreign seafarers are not provided and the education and training for foreign seafarers are not properly conducted either. Consequently, the risk of marine accidents during fishing operation on fishing vessels has increased and emergency response under the captain's control was not effective enough to cope with such emergency situation. Several forced labour issues were also reported resulting from abusive words and assault committed by Korean seafarers. Therefore, This study aims first to review the cases of marine accidents on board fishing vessels which foreign seafarers are working and, the problems concerning employment and education for those foreign seafarers, and then to point out the necessity of conducting training on the safety rules and regular emergency drills for the foreign seafarers in order to prevent marine accidents.

키워드

참고문헌

  1. Chong, D. Y.(2014), A Study on the Necessity of Education and Training for the Foreign Seafarers on Korean Fishing Vessel, Maritime Safety, No. 57, p. 77.
  2. Donghae-MST(2011), Judgement Donghae-MST 2011-012.
  3. Donghae-MST(2014), Judgement Donghae-MST 2014-008.
  4. Jejudominilbo(2014), News, http://www.jejudomin.co.kr/news/articleView.html?idxno=52647(Internet Search : June, 30, 2014.).
  5. KMST(2014), Korean Maritime Safety Tribunal, 2013 Status of Marine Accident, pp. 8-47.
  6. MOF(2013a), Ministry Of Oceans and Fisheries, 2012 Statistical Yearbook of Maritime Affairs & Fisheries , p. 300.
  7. MOF(2013b), Ministry Of Oceans and Fisheries, 2012 Major Statistical Yearbook of Maritime Affairs & Fisheries, p. 91.
  8. MOF(2014), Ministry Of Oceans and Fisheries, 2013 Statistical Yearbook of Maritime Affairs & Fisheries, p. 368.

피인용 문헌

  1. 선박작업 안전을 위한 수신호 통일지침 마련에 관한 연구(1) - 선박의 수신호 체계 표준화 타당성 검증을 중심으로 vol.23, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7837/kosomes.2017.23.1.047
  2. 외항상선 외국인선원 입국 후 교육의 체계화에 관한 기초연구 vol.25, pp.7, 2015, https://doi.org/10.7837/kosomes.2019.25.7.858