References
- 교육과학기술부 (2011). 2009 개정교육과정에 따른 수학교육과정, 서울: 교육과학기술부.(The Ministry of Education, Science, and Technology (2011). 2009 reformed mathematics curriculum, Seoul: MOST.)
- 강완, 백석윤 (1998). 초등수학교육론. 동명사.(Kang,W. & Baek, S.Y. (1998). Mathematics education, Seoul, Dongmeong Publishers.)
- 김부미 (2004). 인지심리학의 관점에서 수학적 오류의 분석가능성 탐색, 수학교육학연구 14(3), 239-266.(Kim, B. M (2004). Cognitive psychological approaches on analysing students' mathematical errors, The journal of educational research in mathematics 14(3), 239-266.)
- 김범석 (2009). 공간도형의 문제해결과정에서 나타나는 수학적 오류 유형 연구. 석사학위논문, 한국교원대학교.(Kim, B. S. (2009). A study on mathematical error types in problem solving process of space figures. Master's thesis, Korea National University of Education.)
- 김양희 (2007). 교사를 위한 수학교육론 특강, 경문사(Kim, Y. H.(2007) Lectures on mathematics education for teachers, Kyungmoon Books)
- 김양희 (2008). 기하 증명 과정에서 발생하는 오류 분석:중학교 8-나 도형의 성질을 중심으로. 석사학위논문, 연세대학교.(Kim, Y. H. (2008) A study of errors patterns of middle school stidents in proof geometry - arounds the field of geometry at mathematics 8-second grade in middle schools, Master's thesis, Yonsei University.)
- 김창일 (2004). 중학교 2학년 증명지도방법에 관한연구, 수학교육논문집 18(1), 123-136.(Kim. C. (2004) A study on teaching of proof for the second grade students of middle school. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E, 18(1), 123-136.)
- 김홍기 (1998). 중학교 수학에서 증명지도에 관한 연구, 수학교육 37(1), 55-72(Kim, H. K. (1998). A note on teaching of proof in middle school mathematics J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A, 37(1), 55-72)
- 노영아, 안병곤 (2007). 도형 영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구 - 초등학교 4학년을 중심으로, 한국초등수학교육학회지 11(2), 199-216.(No, Y. A. & Ann, B. G. (2007). An analysis on error of fourth grade student in geometric domain, Journal of elementary mathematics education in Korea 11(2), 199-216.)
- 나귀수 (2014). 수학교사의 증명과 증명지도에 대한 인식-대학원에 재학 중인 교사를 중심으로, 수학교육논문집 28(4), 513-528.(Na, G. S (2014). Mathematics teachers' conceptions of proof and proof-instruction, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E. 28(4), 513-528.)
- 류희찬 외 5인 역 (2007). NCTM 2000, 학교수학을 위한 원리와 규준, 경문사.(Ryu, H. C. et al. (2007) NCTM 2000, Principles and standards for school mathematics, Seoul, Kyungmoon Books.)
- 류성림, 정창현 (1993). 중학생의 기하 증명 능력과 오류에 대한 연구, 수학교육 32(2), 137-149(Ryu, S. L. & Jung, C. H. (1993) A study on abilities and errors in processes of geometry proof for the middle school students, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A 32(2), 137-149)
- 서동엽 (1999). 증명의 구성요소 분석 및 학습-지도 방향 탐색 - 중학교 수학을 중심으로. 석사학위논문, 서울대학교.(Seo, D. Y. (1999) Analysis of composition of proofs and investigation of proof learning - focus on middle school mathematics, Master's thesis, Seoul National University.)
- 우정호 (2006). 수학 학습-지도 원리와 방법, 서울: 서울대학교출판부.(Woo, J. H. (2006). Mathematics instructional principles and methods. Seoul, SNU press.)
- 이용하, 박지현 (2011). 학습자의 오개념과 오류에 대한 수학 교사들의 PCK, 교과교육학연구 15(1), 223-242.(Lee, Y. H. & Park, J. H. (2011). A study of mathematics teacher's pck with respect to students' misconceptions and errors, Pedagogical content research 15(1), 223-242.)
- 이춘분 (2007). 증명에서의 명제에 대한 오류 분석 - 중학교 8-나 도형 중심으로. 석사학위논문, 단국대학교.(Lee. C. B. (2007) An error analysis about the proofs of statements - focused on the Figure of 8-B. Master's thesis, Dangook University.)
- 이호철 (2007). 중학교 기하 증명과정에서 학생들이 보이는 오류분석 :8-나의 사각형의 성질 중심으로, 석사학위논문, 단국대학교.(Lee, H. C. (2007). A study on the analysis of errors in proof of middle school geometry- focused on the properties of rectangles in 8-나. Master's thesis, Dangook University.)
- 전현미 (1996). 기하 증명 과정의 오류 경향 연구 - 중2 수학을 중심으로. 석사학위논문, 경북대학교.(Jun, H. M. (1996) A study on errors in processes of geometry proof - of the second grade students of middle school, Master's thesis, Kyungpook National Univ.)
- 이정자, 조정수 (2006). 증명보조카드를 활용한 중학생의 증명지도에 관한 연구, 한국수학교육학회 전국수학교육연구대회프로시딩 36, 147-161.(Lee, J. J. & Jo, J. S. (2006) A note on teaching of proofs using pac(proof assisted cards) for middle school students, Korea Soc. Math. Ed. Proc. of National Meeting of Math. Ed. 36, 147-161.)
- 추지영 (2009). 중학교 논증기하 증명의 효과적인 지도방안. 석사학위논문, 경희대학교.(Choo, J. Y. (2009). The direction of effective teaching in Euclidean geometry of middle school mathematics. Master's thesis, Kyung Hee University.)
- 한경민, 고상숙 (2014). 원의 방정식에서의 오류 극복 학습에 관한 연구 : 고등학교 1학년을 중심으로, 학교수학 16(1), 57-81.(Han, K, M. & Go, S. S. (2014). An analysis on the types of errors in mathematics and how to overcome the errors in the area of the equation of a circle in the high school, School Mathematics 16(1), 57-81.)
- 한혜숙, 문수진 (2009). Freudenthal의 안내된 재발명원리를 적용한 증명지도방안에 대한 연구, 수학교육논문집 23(1) 85-108(Han, H. S. & Moon, S. J. (2009), A study on the teaching of proofs based on Freudenthal's guided reinvention principle, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E. 23(1) 85-108)
- 황혜정 외 (2012). 수학교육학 신론, 서울: 문음사.(Hwang H. et al. (2012). New theories of mathematics education, Seoul: Mooneumsa)
- Becker, G. (1982). Diffiiculties and errors in geometric proofs by grade 7 pupils. In Alfred Vermandel(ed.), Proceedings of the Sixth Internationl Conference for the Psychology of Mathematical Education, pp.123-127.
- Skemp, R. R. (1987). The psychology of teaching mathematics(Revised American Edition), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.