The Impacts on the Change of Urban Image of Suncheon City Hosting of the International Garden Exposition Suncheon Bay Korea 2013

2013순천만국제정원박람회 개최가 순천시 도시이미지 변화에 미친 영향

  • 이정록 (전남대학교 사회과학대학 지리학과) ;
  • 남기범 (서울시립대학교 도시사회학과) ;
  • 지상현 (경희대학교 이과대학 지리학과) ;
  • 안종현 (하이앤솔루션)
  • Received : 2015.04.30
  • Accepted : 2015.05.21
  • Published : 2015.05.31

Abstract

The objective of this paper is to analyze the impact of formation and change in city brand and image of Suncheon city due to be held the International Garden Exposition Suncheon Bay Korea 2013 from April to October 2013. In order to research purpose, this study adopted a telephone interviews survey method for the entire national peoples. 65.3% of all respondents positively evaluated about city brand of Suncheon city. particularly development potential among five indexes of city brand. All of respondents also positively evaluated about settlement possibility of Suncheon city, and were recognized as eco & garden city for city image of Suncheon city. In addition, all of respondents evaluated the Suncheon Bay Ecological Park as a representative attractions of Suncheon city.

이 연구는 2013년 4월부터 10월까지 전남 순천시에서 개최된 2013순천만국제정원박람회가 순천시 도시브랜드와 도시이미지 변화에 미친 영향을 분석한 것이다. 전국민을 대상으로 전화설문조사를 실시하여 순천시의 도시브랜드와 이미지 변화를 살펴본 결과, 전체 응답자의 65.3%가 순천시 도시브랜드에 긍정적인 평가를 하였고, 5개 브랜드 지표 중에서 발전가능성을 가장 높게 평가하였다. 순천시의 정주성에 대한 평가도 양호하였으며, 많은 국민들은 순천시를 생태정원도시로 인식하였다. 한편 순천을 대표하고, 순천을 연상시키는 관광명소는 정원박람회가 아닌 순천만생태공원으로 분석되었다. 따라서 순천정원박람회 개최는 순천의 새로운 도시이미지를 축적하는 계기를 제공한 것으로 밝혀졌다.

Keywords