A Didactical Analysis of Korean Mathematical Terms Bi-yul and Bi-ui-gap

비의 값과 비율 용어에 대한 교수학적 분석

  • Received : 2015.07.14
  • Accepted : 2015.08.20
  • Published : 2015.08.31

Abstract

There has been little consensus on how to define and use the Korean mathematical terms, bi-ui-gap and bi-yul. This study compares four perspectives of bi-ui-gap and bi-yul proposed and discussed in Korean mathematics education community and examines the ways of using the terms adopted since the 6th national curriculum. Based on the analysis that previously proposed perspectives conflict each other, this study proposes as a way to synthesize different perspectives of bi-ui-gap and bi-yul by analyzing the terms in the internal and external ratio contexts. This study proposes that bi-ui-gap be used to represent 'a value of $A{\div}B$' rather than 'a value originated from a ratio A:B' or 'a fraction form ${\frac{B}{A}}$.' This study also proposes that bi-yul or bae-yul be used in the internal ratio context and a new term, such as dan-wi-yul, be created for the external ratio context.

비의 값과 비율 용어 사용에 관한 다양한 방안이 제안되어 왔다. 이 논문에서는 비의 값과 비율 용어에 관한 선행 연구에 내재된 상이한 관점들을 추출하고, 이 관점들과 최근 수학 교과서의 비의 값 및 비율 용어 사용 방식의 관련성을 분석하였다. 분석 결과는 비의 값과 비율 용어 사용에 관한 상이한 관점들이 경합해 왔음을 보여준다. 이와 같은 혼란이 어디에 기인하는 것인지를 명확히 하고자, 비의 값과 비율 용어를 맥락과 기준량에 초점을 맞추어 종합적으로 분석하였다. 이 분석에 기초하여 기존 문헌에서 추출한 관점들을 자리매김하고, 비의 값과 비율 용어 사용에 관한 몇 가지 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 수학 5-2. 충남: 국정교과서주식회사.
  2. 교육인적자원부 (2006). 수학 6-가. 서울: 천재교육.
  3. 교육과학기술부 (2011a). 수학 5-2. 서울: 두산동아.
  4. 교육과학기술부 (2011b). 수학 6-1. 서울: 두산동아.
  5. 교육부 (2015a). 수학 6-1. 서울: 천재교육.
  6. 교육부 (2015b). 교사용 지도서 수학 6-1. 서울: 천재교육.
  7. 김수현, 나귀수 (2008). 비와 비율 지도에 대한 연구-교과서 재구성을 중심으로. 수학교육학연구, 18(3), 309-333.
  8. 박교식 (2010). 우리나라 초등학교 수학에서의 비율 정의와 비의 값 정의의 비판적 분석. 수학교육학연구, 20(3), 397-411.
  9. 장혜원 (2002). 초등학교 수학에서 비의 값과 비율 개념의 구별에 대한 논의. 학교수학, 4(4), 633-642.
  10. 정은실 (2003). 비 개념에 대한 교육적 분석. 수학교육학연구, 13(3), 247-265.
  11. 홍갑주 (2013). 초등학교 2007 개정 교과서 비와 비율 관련 용어에 대한 고찰. 수학교육학연구, 23(2), 285-295.
  12. Common Core Standards Writing Team (2011). Progressions for the Common Core State Standards in Mathematics (draft): 6-7, Ratio and proportional relationships. Retrieved from https://commoncoretools.files.wordpress.com/2012/02/ccss_progression_rp_67_2011_11_12_corrected.pdf
  13. Everyday Mathematics at Home Grade 6 Unit 8: Rates and Ratios Vocabulary List. (2015, April 13). Retrieved from http://everydaymath.uchicago.edu/parents/6th-grade/em-at-home/family-letters/6-8-vocab.html
  14. Lesh, R., Post, T., & Behr, M. (1988). Proportional reasoning. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 93-118). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  15. Vergnaud, G. (1988). Multiplicative structures. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 141-161). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.