References
- 기채영 (1997). 학습양식 및 선호하는 수업방식이 중학생의 학업성취에 미치는 영향, 전남대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kee, C. Y. (1997). The Effects of Learning Styles and Instructional Style Preferences on Middle School Student's Academic Achievement, Master's degree, Graduate School of Education Chonnam National University.)
- 김남희 (2000a). 교구 이용에 대한 교수학적 논의; 대수 모델의 활용 사례를 통한 교구의 효과 분석을 중심으로, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 2(1), pp.29-51. (Kim, N. H. (2000a). A Didactical Discussion on the Use of Mathematical Manipulatives, Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 2(1), pp.29-51.)
- 김남희 (2000b). 대수타일을 이용한 수학학습, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 2(1), pp.259-281. (Kim, N. H. (2000b). Mathematics Learning Using Algebra-tiles, Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 2(1), pp.259-281.)
- 김은정 (2000). 학습양식 유형 및 구성요소와 교육과정과의 관계에 대한 연구, 연세대학교 대학원 박사학위논문. (Kim, E. J. (2000). A Study on the Relationship between the Elements and Types of Learning Styles and Curriculum, Doctor's degree, Graduate School of Yonsei University.)
- 김은정 (2002). 인지적 학습양식과 교수학습내용영역의 관계, 교육학연구, 40(3), pp.203-226. (Kim, E. J. (2002). A Study on the Relationship between Cognitive Learning Styles and Contents Areas, Korean Journal of Educational Research, 40(3), pp.203-226.)
- 김정택.심혜숙.제석봉 (1995). Myers, I. B., & McCaulley, M. H. (1985). MBTI 개발과 활용. 서울: 한국심리검사연구소. (Kim, J. T., Sim, H. S., & Jei, S. B. translated (1995). Myers, I. B., & McCaulley, M. H. (1985). Development and Application of MBTI, Research Center for Korea Psychological Assessment.)
- 김해윤 (2007). 대수막대를 이용한 수업의 질적 사례연구; 9-가 인수분해 중심으로, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kim, H. Y. (2007). A Qualitative Case Study of Algeblocks-Utilized Lessons; focused on the 9th Grade Factorization, Master's degree, Graduate School of Education Korea University.)
- 박소현 (2005). 수학 학습양식 검사도구 개발을 위한 기초연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. (Park, S. H. (2005). Preliminary Study for the Development of a Testing Tool on the Mathematical Learning Style, Master's degree, Graduate School of Ewha Womans University.)
- 백희수 (2009). 수학학습양식 구성요인 탐색과 수학학습자 유형 분류 연구, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문. (Paik, H. S. (2009). A Study on the Constituents of Mathematics Learning Styles and the Categorization of Mathematics Learners, Doctor's degree, Graduate School of Ewha Womans University.)
- 서종진 (2003). 학습양식에 따라 구성한 협동학습이 수학 학습에 미치는 영향, 단국대학교 대학원 박사학위논문. (Seo, J. J. (2003). The Effects on the Cooperative Learning Constructed according to Mathematics Learning Styles, Doctor's degree, Graduate School of Dankook University.)
- 염시창.박현송 (2005). 여자 고등학생의 학습양식 유형에 따른 교과흥미 및 학업성취도의 차이, 교육연구, 28, pp. 1-26. (Yum, S. C., & Park, H. S. (2005). Differences between Subject Interests and Academic Achievements According to the Types of Learning Styles, Journal of Educational Research, 28, pp. 1-26.)
- 이상희 (2005). 수학 학습양식 구성 요소와 검사 도구 개발을 위한 기초연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. (Lee, S. H. (2005). Preliminary study for the factors of mathematical learning styles and testing methods development, Master's degree, Graduate School of Ewha Womans University.)
- 이종영 (1991). 인지양식․학습접근방식․학업성취도 관계 분석, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문. (Lee, J. Y. (1991). Analysis on the Relationship among Cognitive styles and Approaching methods for Learning, Academic Achievements, Master's degree, Graduate School of Education Korea University.)
- 임창재 (1996). 학습양식. 서울: 형설출판사 (Yim, C. J. (1996). Learning style, Seoul: Hyungseul Publishing)
- 황우형.김경미.김혜란.이진경 (2008). 사고력을 쑥쑥 키워주는 대수막대 놀이수학. 서울: 퍼즐리아 (Whang, W. H., Kim, K. M., Kim, H. L., & Lee, J. K. (2008). Algeblocks Activities for Improving Mathematical Thinking. Seoul: Puzzlia Publishing Company)
- Cassidy, S., & Eachus, P. (2000). Learning style, academic belief systems, self-report student proficiency and academic achievement. Educational Psychology, 20(3), pp.307-322. https://doi.org/10.1080/713663740
- Felder, R. M. (1996). Matters of style. ASEE Prism, 6(4), pp.18-23.
- Geiser, W. F., Dunn, R., Deckinger, E. L., Deing, S., Sklar, R. I., Beasley, M., & Nelson, B. (2000). Effects of learning-style awareness and responsive study strategies on achievement, incidence of study, and attitudes of suburban eighth-grade students. National Forum of Applied Educational Research, 13(2), pp.37-49.
- Klavas, A. (1994). In Greensboro, North Carolina: Learning style program boosts achievement and test scores. The Clearing House, 67(3), pp.149-151. https://doi.org/10.1080/00098655.1994.9956048
- Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning. New Jersey: Prentice Hall.
- Paivio, A. (1971). Imagery and verval process. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
- Paivio, A. (1991). Dual coding theory: Retrospect and current ststus. Canadian Journal of Psychology, 45, pp.255-287. https://doi.org/10.1037/h0084295
- Riding, R. J., & Cheema, I. (1991). Cognitive styles: An overview and integration. Educational Psychology, 11(3), 193-215. https://doi.org/10.1080/0144341910110301
- Willcoxson, L., & Prosser, M. (1996). Kolbs learning style inventory (1985): Review and further study of validity and reliability. British Journal of Educational Psychology, 66, pp.247-257. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1996.tb01193.x
Cited by
- 구조감각의 관점에서 인수분해 과정의 인지적 특성 분석 vol.54, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/mathedu.2015.54.4.365