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A study on smart launcher features in terms of UX

UX 관점에서의 스마트 런처 특징연구

  • Lee, Jung-Ae (Dongguk Graduate School of Digital Image and Contents) ;
  • Chung, Jean-Hun (Dongguk Graduate School of Digital Image and Contents)
  • 이정애 (동국대학교 영상대학원 멀티미디어학과) ;
  • 정진헌 (동국대학교 영상대학원 멀티미디어학과)
  • Received : 2014.11.17
  • Accepted : 2015.01.20
  • Published : 2015.01.28

Abstract

A study on how a launcher as smart phone application was utilized as brand communication by deriving a characteristic element that could be changed into an extended function which carried out brand communication function going beyond the basic function of launcher pre-installed for the purpose of UI differentiation according to each device brand. In the results of analyzing the items and features of brand communication shown in each detailed item after classifying properties of launcher components into that of home component and personalization function element, (1) brand image identity element and (2) service marketing commitment element was derived.

모바일 플랫폼시장이 확산함에 따라 홈화면의 확보는 기업의 브랜드커뮤니케이션 활동에 있어서 중요한 의미로 받아들여지고 있다. 이에 본 연구는 디바이스 브랜드별 UI차별화를 위해 기본으로 탑재했던 런처의 기본 기능을 넘어서 브랜드 커뮤니케이션 기능을 수행하는 어플리케이션의 확대된 기능으로 변화될 수 있는 특징적 요소를 도출함으로써 스마트폰 어플리케이션으로서의 런처가 브랜드커뮤니케이션으로 어떻게 활용되어지는지를 연구하였다. 런처 구성요소를 속성에 따라 홈구성요소와 개인화기능요소로 구분하여 각 상세 항목에서 나타나는 브랜드 커뮤니케이션의 항목과 특징을 분석한 결과 (1)브랜드 이미지 통합적 요소 (2)서비스마케팅 몰입적 요소로 도출 되었다.

Keywords

References

  1. Yonhapnews TV, 2014.08.23
  2. Mi-sun Sim, Korea Communications Commission, "Research on using pattern of Smart media service", pp55-60, 2011
  3. terms.naver.com/entry.nhn?docId=827301&cid=50376&categoryId=50376
  4. A Study on the Trend of Smartphone Launcher, Strategies and Effect on Mobile Ecosystem, Yu Ji Eun, 2013
  5. Launcherplatform,Kim jeehyun, 2013
  6. A Study on Android Launcher Use Behavior and Consideration Factor to Use an Android Launcher, hci2014, Soo-chanJee, 2014