Development Possibility of Busan as a Cruise Center

부산의 크루즈 중심지로 발전 가능성에 대한 연구

  • 최정규 (동서대학교 국제학부 국제물류학전공)
  • Received : 2015.11.20
  • Accepted : 2015.12.14
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Asia's cruise industry is growing rapidly with the number of tourists increasing every year. This growth has encouraged intense competition among leading port cities in Asia to retain cruise tourists and cruise lines. The purpose of this study is to analyze the development of the cruise industry around Busan as a hybrid port city and propose new strategies for improving Busan's competitiveness. To achieve these goals, factor analysis and Importance-performance analysis (IPA) are used. The analyses results suggest that the development possibility of Busan as a cruise center is dependent on the improvement of certain factors, including the variety of inland tour options, unique experience, direct service infrastructure, tourist attractions, wide accessibility to other modes, and strong connection to attraction. In addition, the city needs to meet other requirements, including developing various tours, tourist products, and fly & cruise packages and hosting international festivals that can represent Busan and cater to potential cruise customers. Moreover, the city desperately needs to expand its commercial and cultural space by redeveloping its cruise terminals.

아시아를 중심으로 한 크루즈산업은 매년 관광객의 지속적인 증가로 인하여 급성장하고 있다. 이러한 이유로 아시아의 대표 항만 도시들 간에는 크루즈 관광객 및 크루즈선사를 유치하기 위하여 심한 경쟁을 하고 있는 실정이다. 한국도 예외는 아니며 부산을 중심으로 크루즈산업을 성장시키기 위하여 많은 노력들이 이루어지고 있다. 따라서 본 논문의 목적은 부산을 Hybrid항만 도시로서의 발전 가능성을 분석하였고 이를 위하여 크루즈 이용객을 국적별로 분류하여 부산에 대한 기대치와 만족도를 통하여 새로운 전략을 모색하였다. 위의 분석을 위하여 탐색적 요인분석과 IPA가 사용되었다. 부산이 크루즈 중심지로 발전하기 위해 우선적으로 개선이 필요한 요인은 다양한 관광옵션, 독특한 경험, 직접 서비스 인프라, 관광매력도, 타 교통수단과의 연계성, 관광명소와의 연계성으로 분석되었다. 부산이 동북아 경쟁 항만들을 뛰어넘는 세계적인 크루즈 중심지로 발전시키기 위해서는 지속적으로 다양한 관광상품 개발 및 차별화된 체험형 상품 개발이 시급하며 국제공항의 활성화 및 다양한 항공노선 확장을 통하여 Fly & Cruise 연계상품 개발에 주력해야한다. 또한 부산을 대표할 수 있는 국제적인 페스티벌을 유치하여 잠재적 승객 유치가 필요한 것으로 분석되었으며 크루즈 터미널의 재개발을 통한 상업적 문화공간 확충이 절실한 것으로 분석되었다.

Keywords

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