해운시황리포트 정보서비스 만족도에 관한 연구

An Empirical Study on Information Service Satisfaction of Shipping Market Reports

  • 이석용 (한국선급 해운거래정보센터)
  • 투고 : 2015.09.30
  • 심사 : 2015.12.28
  • 발행 : 2015.12.31

초록

2008년 글로벌 금융위기를 비롯하여 세계적인 경기불황이 닥칠 때마다 국내 해운업계는 상대적으로 더 큰 유동성 위기를 반복적으로 겪어오고 있다. 이와 같은 악순환이 반복되는 원인 가운데 하나가 운임변동성이 극심한 해운시장의 상황을 적시에 파악하고 분석하여 예측하는 역량이 부족하다는 것이다. 기존의 국내 해운업계는 해운시황을 파악하기 위해 유럽을 중심으로 한 리서치기관이나 해운중개업체에 외화를 지불하며 해운시황리포트를 구독하고 있는데, 이나마 기업의 규모에 따른 정보격차가 심한 상황이다. 이를 극복하기 위해 해운거래정보센터는 건화물 시장을 중심으로 항로별 운임 및 용선료, 철광석, 곡물, 석탄 등 원자재 동향, 조선, 중고선 및 해체선 매매현황, 선박연료유가 및 항만체선 등 해운거래에 반드시 필요한 정보들을 담아 해운시황리포트를 발간하고 있다. 본 연구는 해운시황리포트를 구독하는 해운업계 이용자를 대상으로 정보서비스 만족도를 측정하기 위해 정보유용성, 시장반영, 정보구성 및 정보최신성 등 4가지 요인이 정보만족도에 미치는 영향을 규명하고, 정보만족도가 높을 경우 향후 리포트 유료화 이후에도 계속해서 구매할 의사가 있는지를 실증분석을 통해 검증하고자 하였다. 연구결과 정보유용성, 시장반영, 정보구성 및 정보최신성 모두 정보만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 정보최신성은 구매의도에 직접적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 높은 정보만족도는 구매의도로 연결된다는 점을 확인하였다.

During global recessions, such as the 2008 financial crisis, Korean shipping companies have been undergoing a liquidity crisis that is comparably worse than other shipping companies worldwide. One of the reasons behind this repetitive vicious cycle can be the lack of ability to foresee the future by analyzing and understanding the volatile shipping market. Traditionally, in order to assimilate the shipping market, larger Korean shipping companies have been purchasing market reports published by Europe-based research companies and shipping brokers, leading to a digital divide by company size. To resolve this issue, the Maritime Exchange Information Center (MEIC) has been publishing shipping market reports that include essential shipping information such as freight rates by different routes; commodity trends for iron ore, grain, and coal; ship-building trends for new-building, second-hand, and demolition markets; as well as bunker price and port congestion. This research was conducted to analyze the effectiveness of four variables-information usefulness, market reflection, information composition, and latest information-on information satisfaction. If the information satisfaction was found to be adequate, the analysis of actual proof was used to determine if the customers would be willing to purchase MEIC's report when it is chargeable. All the four variables were found to have positive effects on information satisfaction. In particular, latest information was found to directly affect the intention to purchase. Furthermore, high information satisfaction was related to the intention to purchase.

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