과제정보
연구 과제 주관 기관 : 이화여자대학교, 한국연구재단
DOI QR Code
동사 이름대기 수행력은 논항 수에 따라 차이가 나타나지만, 동사 논항 별 제시 방법에 따른 차이를 비교한 연구는 매우 제한적이다. 본 연구에서는 동사 이름대기에서 문제가 나타나기 시작하는 노년층을 대상으로 자극 제시 유형(애니메이션 vs. 그림)을 다르게 하였을 때, 동사 논항 수(1항, 2항, 3항)에 따라 동사 이름대기능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 대상자는 만 60세 이상의 노년층 42명(남 : 13, 여 : 29)으로 제시 유형이 애니메이션인 집단은 성지은 곽은정(2012)의 연구에 참여한 21명과 그림 집단은 새로 모집된 21명이다. 연구 결과, 집단에 대한 주효과 및 논항 수에 관한 주효과는 통계적으로 유의하지 않았으나, 1항과 3항에서 논항 수와 집단 간 이차상호작용이 통계적으로 유의하였다. 즉, 1항 동사는 그림에 비해, 동작의 주체만을 뚜렷하게 나타내는 애니메이션에서 더 높은 수행력을 보였으나, 동작과 관련된 논항 수가 많은 3항 동사는 정지된 그림 자극에서 이름대기 수행력이 향상되었다. 이는 정상 노년층의 경우에는, 논항의 수가 증가할수록, 애니메이션보다 그림 자극이 동사 이름대기에 도움을 줄 수 있다는 것을 의미한다.
The purpose of the study was to investigate the effects of task presentation methods (animation vs. picture) on verb naming abilities as a function of verb argument structures for normal elderly adults. Participants were categorized into the two groups: animation group(n=21) vs. picture group(n=21). Data for the animation group were from obtained from Sung and Choi (2012). Percent of accuracy for the verb naming task served as a dependent measure for statistical analyses. After the years of education was controlled as a covariate, a two-way mixed ANOVA was performed with the group as a between-subject factor and the argument structure(1-, 2-, and 3-place) as a within-subject factor. Results revealed that there was a significant interaction between the group and argument structure, whereas there were no main effects for either of the factors. The animation group performed better than the picture group for one-place verb, whereas the opposite pattern was observed for the three-place verbs. The results suggested that the presentation methods are one of the critical factors that influenced verb naming abilities in elderly adults.
연구 과제 주관 기관 : 이화여자대학교, 한국연구재단