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이용악 시에 나타난 상호텍스트성의 의미 - 일제 말에서 해방기 시를 중심으로 -

The Meaning of Intertextuality in Lee Yong Ak’s Poetry - Focusing on the Poems from the late Japanese Colonial Period to the Liberation Era -

  • 발행 : 20140000

초록

이용악의 시에서 서사지향성은 1940년을 전후로 약화된다. 이 무렵 그의 시에서는 이전에 볼 수 없었던 현상이 발견되는데, 바로 서양고전과의 상호텍스트성이다. 필자는 이 논문에서 이용악의 시 「별 아래」와 「밤이면 밤마다」, 그리고 「나라에 슬픔이 있을 때」를 주요 텍스트로 원전과의 비교 및 다른 시들과의 교차 강독을 통해 작품의 의미를 해독하고, 궁극적으로 이용악 시에서 상호텍스트성의 역할과 의의를 알아보고자 했다. 2장에서는 그리스 신화의 탄탈로스 이야기와 상호텍스트성을 이룬 시 「별 아래」를 살펴보았다. 이 시에서 탄탈로스는 ‘채울 수 없는 욕망의 기갈’을 상징한다. 탄탈로스 신화는 이용악 전체 시를 가늠하는 상상력의 원형이다. 이용악 시에 나타난 궁핍과 굶주림은 탄탈로스 신화와 상호텍스트성을 이루면서 이상에 대한 채울 수 없는 갈망으로 변모한다. 3장에서는 플라톤의 『소크라테스의 변명』과 상호텍스트성을 이룬 시 「밤이면 밤마다」를 살펴보았다. 이 시에서 멜레토스는 ‘죄의식의 그림자’를 상징한다. 그는 표면적으로 고발자지만, 혐의로써 시인을 성찰하게 한다는 점에서 역설적으로 자기성찰의 조력자 역할을 한다. 멜레토스는 원전과는 다르게 선악의 이분법을 넘어 갈등하고 성찰하는 자아를 나타낸다. 이 시는 원전을 창조적으로 변용한 상호텍스트성의 대표적인 예이다. 3장에서는 구약성서의 ‘다윗과 골리앗의 이야기’와 상호텍스트성을 이룬 시 「나라에 슬픔이 있을 때」를 살펴보았다. 이 시에서 다윗은 ‘원수를 향한 분노와 투쟁’을 상징한다. 시인은 원전의 인물을 알레고리적으로 해석하여 우리를 다윗에 원수를 골리앗에 대입시킨다. 이 시에서 이용악은 자신의 정체성을 전사에 두고 원수를 향한 투쟁을 선언함으로써 앞으로의 시작 방향을 제시하고 있다. 이렇게 서양고전과 상호텍스트성을 이루는 이용악 시의 인물들은 일제 강점기 자의식을 수렴하고 해방 공간에서 시인으로서의 위치를 새롭게 모색하는 역할을 한다. 이용악은 일제 말과 해방기, 혼란스러웠던 시의식에 고전 속 ‘그들의 이야기’를 차용함으로써 명료한 서사성을 회복하고 시적 전망을 확보한 것이다. 이용악 시의 상호텍스트성은 서사성이 위축되고 서정성이 강화되었던 시기에 대안으로 나타난 과도기적 현상이며, 이를 계기로 이용악은 사회주의적 이념과 그 이념을 실천하는 투사로서의 정체성을 확립한다. 따라서 이용악 시의 상호텍스트성의 의의는 파탄의 지경에 이르렀던 시의식이 고전 속 인물과의 교감을 통해 과거를 성찰하고 미래를 전망하면서 현실에 대한 능동적인 태도를 갖추게 되었다는 데 있다.

The narrative-orientation in Lee Yong Ak’s poetry reduced around1940. His poems around the period feature a new phenomenon ofintertextuality with Western classic texts. This study aims to interprethis works through cross-reading with his other poems and comparisonswith the original texts, while focusing on three of his poems, “Underthe Stars,” “Night by Night,” and “When the Country Is in Sorrow,”and ultimately to identify the role and significance of intertextualityfrom Lee Yong Ak’s poetry.Chapter 2 examines the poem, “Under the Stars,” which hasintertexuality with Tantalos from the Greek Mythology. In this poem,Tantalos symbolizes ‘the insatiable hunger of desire.’ The myth ofTantalos is the archetype of imagination that penetrates the entirepoetry by Lee Yong Ak. The deficiency and hunger in his poems aretransformed into an insatiable desire for the ideal, while creating theintertextuality with the myth of Tantalos.Chapter 3 looks at “Night by Night,” which has intertextuality withThe Apology of Socrates by Plato. Meletus in this poem symbolizes ‘theshadow of guilt.’ Apparently, he is an accuser, but paradoxically heplays the part of a helper in that he makes the poet turn tointrospection. Unlike Meletus in the original text, Lee Yong Ak’sMeletus signifies the ego who struggles and introspects beyond thedichotomy of good and evil. This poem is a representative example ofcreatively transformed intertextuality.Chapter 3 addresses “When the Country Is in Sorrow,” which is inintertextual relationship with the story of David and Goliath from theBible. In this poem, David symbolizes ‘the strife against and angertoward the enemy.’ The poet makes an allegorical interpretation of thecharacter from the original text and substitutes David with us andGoliath with the enemy. Lee Yong Ak makes a declaration of his strifeagainst the enemy, establishing his identity as a warrior and presentinghis future moves.The characters from Lee Yong Ak’s poems that have intertextualitywith Western classic texts play the part of raising self-consciousnessduring the Japanese colonial period and groping for the positions ofpoets in the liberated country. By borrowing ‘their stories’ from theclassic texts and applying them into poetic consciousness which is lostin confusion, he recovers clear narrativity and secures poetic outlook.The intertextuality in Lee Yong Ak’s poems was a transitionalphenomenon as an alternative when narrativity was dwarfed andlyricism was on the rise. With this move, Lee Yong Ak established hissocialist ideas and his identity as a warrior who put the ideas intopractice. Therefore, the significance of intertextuality from Lee YongAk’s poetry is that poetic consciousness, once ruined, comes to take apositive stance toward reality, introspecting the past through communionwith characters from the classic texts while making prospects of thefuture.

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