External Knowledge Search Strategy and Technological Innovation : Small vs Medium Firms

기술혁신을 위한 외부지식 탐색 전략 : 소기업 vs 중기업

  • Jung, Jee-Young (Strategy Planning Team, Infraware) ;
  • Roh, Tae-Woo (Institute of Management Research, Seoul National University) ;
  • Han, Yoo-Jin (School of Global Service, Sookmyung Women's University)
  • 정지영 (인프라웨어 전략기획팀) ;
  • 노태우 (서울대학교 경영연구소) ;
  • 한유진 (숙명여자대학교 글로벌서비스학부)
  • Received : 2014.08.12
  • Accepted : 2014.10.25
  • Published : 2014.10.31

Abstract

In this research, we aim to analyze how different external knowledge search strategies of small and medium enterprises affect technological innovation. In particular, since there has been little comparison between Korean small and medium firms, we investigated the differences of the two groups by employing the "Korean Innovation Survey 2010." As a result, it was found that "external search breadth", which refers to expanding the spectrum of external knowledge search due to lack of resources and capabilities inside small firms, spurred technological innovation. On the other hand, "external search depth", which implies seeking a long-term and close relationship with the subjects that provide outside knowledge for medium firms, catalyzed technological innovation. These results emphasize that we need to separately analyze technological innovation of small and medium firms, which was, in most previous studies, viewed as one group, i.e. SMEs. In addition, the results can be, from the perspective of a firm's growth, interpreted as follows. That is, it is more effective to formulate a "diversity" pursuing strategy in the "small firm" stage where little time has passed since its establishment, whilst it is more useful to apply a "focus" strategy on sophisticated knowledge in the "medium firm" stage where a firm has grown to some extent.

본 연구는 소기업과 중기업의 서로 다른 외부지식 탐색 전략이 기술혁신에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 특히 우리나라의 소기업과 중기업을 비교하는 연구가 없었기 때문에, 본 연구에서는 2010년 "한국기술혁신조사" 자료를 활용하여 분석을 하였다. 그 결과, 먼저 소기업의 경우에는 기업 내에 보유하고 있는 자원과 역량이 매우 부족하므로 다양한 원천으로부터 외부 탐색의 폭을 넓히는 전략(external search breadth)이 기술혁신을 촉진하는 것으로 나타났다. 반면, 중기업의 경우에는 외부 지식을 공급하는 주체와의 보다 장기적이고 긴밀한 관계를 추구하는 전략(external search depth)이 기술혁신을 촉진하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 기존에 하나의 그룹으로 묶어 분석했던 중소기업의 혁신활동을 보다 세분화하여 소기업과 중기업의 관점에서 보아야 한다는 점을 강조한다. 또한 더 나아가 벤처기업을 포함한 신생기업들이 소기업 단계에서는 지식의 다양성을 추구하는 전략이 효과적이며, 점차 성장해 가며 중기업 단계에 들어서면 특화된 지식에 보다 집중하는 전략이 효과적일 것이라는 것을 시사한다.

Keywords