한국에서의 창조계급 적합성에 대한 탐색적 연구

A Exploratory Study for the Suitability about the Creative Class in Korea

  • 투고 : 2014.04.08
  • 심사 : 2014.09.30
  • 발행 : 2014.09.30

초록

본 연구는 창조경제시대에서 창조도시와 도시 성장의 핵심 자본인 창조계급에 대해 우리나라에 적합한 창조계급을 탐색하는데 목적을 두었다. 이를 위해 Florida(2002)의 창조계급과 Mcgranahan & Wojan(2007)이 재구성한 창조계급을 국내 통계청의 2010년 자료를 활용하여 한국직업분류기준표를 기준으로 분류하고 각각의 창조계급과 혁신지수, 하이테크지수, 경제적 성과(임금)의 지역적 차이를 분석하였다. 또한, 각각의 창조계급과 국내 혁신지수, 하이테크지수의 상관관계 분석을 실시하였고, 그 결과 Mcgranahan & Wojan(2007)의 창조계급이 더 높은 상관관계를 가지는 것으로 조사되어, Flordia 보다 Mcgranahan & Wojan 창조계급이 적절하다고 판단하였다. 따라서 Mcgranahan & Wojan(2007)의 창조계급에 대해 혁신 및 하이테크지수, 경제성장과의 경로분석을 실시하여 창조계급이 혁신, 하이테크, 경제성장에 미치는 영향을 분석하였다. 이러한 결과는 현재 국내의 다양한 창조계급에 대한 기준을 제시하였으며, 경제적 성장과의 분석을 통해 중앙 및 지방정부의 정책입안자에게 창조계급 유입을 위한 근거를 마련하였다. 또한 창조계급 유입을 위한 도시환경과 지역경제성장과의 관계 및 한국의 창조계급 지표 수립에 관한 다양한 후속연구를 촉진할 것으로 기대된다.

The purpose of this study is to explore the suitable creative class in korea as the core capital of creative urban growth under creative economy era. We are test to find it for two types of creative class. One is Richard Florida(2002)'s creative class, the other is Mcgranahan & Wojan(2007)'s recasting creative class. Data on 2010 for this paper are generated from Statistics Korea. As a result, we find that the economic geography of creative class is highly concentrated. Furthermore, the geography of creative class is strongly associated with innovation index and high-technology industry location. And Mcgranahan & Wojan(2007)'s creative class is more strong relationship between all dependent variables than Florida's. We also find that it has better power of explanation than Florida's with all of them in regression analysis. According to the results, this study suggests some solutions. First, this study can be provided to government and local policy makers as basis data and practical policy guide to attract creative class. Second, this paper presents standard about a diversity of definitions for creative class in Korea. Third, this research also facilitates follow-up studies about regional economic growth and creative climates.

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