The Study of Metrics development for Entrepreneurial Program Effectiveness

청소년 창업교육프로그램 효과성 측정지표 개발 연구

  • 변영조 (창업진흥원 기획조정팀) ;
  • 김명숙 (한밭대학교 창업경영대학원) ;
  • 양영석 (한밭대학교 창업경영대학원)
  • Received : 2014.07.17
  • Accepted : 2014.08.21
  • Published : 2014.08.31

Abstract

A goal of Bizcool entrepreneurship education targeting on the youth falls on letting understand the process of starts-up, enhance entrepreneurship will and their business creativities rather than training trivial starts-up skills such as writing business plan for successful starts-up. The effects of education enable Bizcoo students to recognize rightly the concept of starts-up training and lead to spread out demand for entrepreneurship education. The feedback check-up for how entrepreneurship education affects students getting through of it is necessary and possible to bring its' improvement alternatives. Despite of such highlight, not many measuring tools and indexes of evaluating an effectiveness of entrepreneurship education are developed and studied up until. This research suggests for the optimal indexes for them. In specific, this research 49 the first question sets of evaluating an effectiveness of entrepreneurship education classified 3 large categories and 11 following sub categories each of them such as entrepreneurship orientation, creativity, entrepreneurship preparing activities etc,. representing embedding education effects though entrepreneurship education. This research carry out the empirical survey research utilizing driven question sets against 5 different Bizcools sampling 287 students. The survey research delivers the final 3 large categories and 8 following sub categories(Innovativeness, risk-taking, problem-solving potent, cooperative decision-making potent, efficient behavior capacity, data collecting potent, career search, starts-up search and preparation), and 38 measuring indexes by search and confirming factor analysis. This research never drop the confidence test over each indexes and obtain the proper figures. Last but not least, this research confirm the gap between starts-up club members and non members as to an effectiveness of entrepreneurship education and 9 different indexes.

청소년을 대상으로 진행되는 창업교육의 목적은 성공적인 창업을 위한 창업구성요소의 개별적인 훈련보다는 창업이라는 프로세스를 이해하고 기업가정신을 함양하며 창의성을 향상시키는데 있다. 교육의 효과는 창업에 대한 올바른 인식을 심어주며 창업저변을 확대할 수 있는 가능성을 만들어 준다. 따라서 창업교육프로그램을 수강한 학생들이 교육을 통하여 어떠한 영향을 받았는지에 대한 검증은 매우 중요하며 이러한 효과측정을 통하여 더 나은 교육프로그램을 개발할 수 있는 계기를 마련할 수 있다. 그럼에도 불구하고 창업교육프로그램에 대한 효과성 측정도구에 대해서는 아직 연구가 미진한 상태이다. 따라서 창업교육프로그램을 통한 효과에 대한 정의와 이를 측정할 수 있는 지표의 개발이 필요하다. 본 연구에서는 이론적 경험적 접근방법을 통해 청소년의 창업교육프로그램을 통해 체화될 수 있는 학습효과를 기업가지향성, 창의성, 창업준비행동 등의 3개영역과 11개의 하위영역으로 구분하고 효과측정을 위한 49개의 예비문항을 도출하였다. 도출된 항목을 비즈쿨 선정학교인 5개의 특성화고등학교 학생 287명을 표본으로 실중분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 통해 최종 3개영역, 8개의 하위영역(혁신성, 위험감수성, 문제해결능력, 협력적 의사결정, 효율적 행동능력, 정보수집, 진로탐색, 창업탐색 및 준비), 38개의 측정문항을 확정하였고, 마지막으로 척도의 신뢰도를 확보함으로써 최종의 청소년 창업교육프로그램 효과성 측정항목을 완성하였다. 추가적으로 비즈쿨 대상의 학생중에서 적극적으로 창업교육프로그램에 참여하고 있는 창업동아리 참여자와 비참여자와의 효과성에 대한 평균값을 비교한 것과 9개의 측정지표에 차이가 있음을 볼 수 있었다.

Keywords