DOI QR코드

DOI QR Code

Effects on academic achievement and mathematics learning attitudes in a class using level TAI cooperative learning

학급 내 수준별 TAI 협동학습이 학습능력 및 수학 학습태도에 미치는 효과 분석

  • An, Jong Su (The Graduate School, Department of Mathematics Education, Pusan National University)
  • Received : 2014.07.08
  • Accepted : 2014.09.22
  • Published : 2014.09.30

Abstract

In this paper, we obtain the step inteaching high school leve-based class utilizing cooperative learning lessons using level-type tutoring to improve academic achievement and mathematics attitudes. The details are as follows. First, we develop the teaching and learning model for the level-type instructional development and for the application to project work. Second, we seek to height academic achievement by applying the level-type work sheets in conjunction with cooperative learning. For this problem, we will focus on the following issues. First, how will you using level-type tutoring level TAI cooperative learning in order to improve academic achievement and develop the learning ability in mathematics? Second, how can you step utilizing TAI instructional level of cooperative learning in mathematics classes to improve mathematics learning attitudes? Third, how will you some reaction step work sheets utilizing level TAI cooperative learning of students for mathematics. Results of this study are as follows. First, in the experimental group compared to the comparison group was improved academic achievement. Second, in the experimental group compared to the comparison group learning attitudes could help. Third, the level of cooperative learning instructional model utilizing the TAI in the experimental group compared to the comparison group represents a significant response was seen.

인문계 ${\bigcirc}{\bigcirc}$고등학교 1학년 1개 반 35명을 실험집단으로 다른 1개 반 35명을 비교집단으로 선정하였다. 실험집단은 수준별 학습지를 활용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형을 한반이고 비교집단은 일반적인 수업인 교과서 중심의 수업을 한 반이다. 본 연구에서는 고등학교 수학 수업에서 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형을 위해서 수준별 학습지를 개발한다. 그리고 개발한 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 고등학생의 학습능력을 향상시키는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구문제를 구체적으로 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 학업성취도를 향상시킬 수 있는가? 둘째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형으로 수학 학습태도를 향상시킬 수 있는가? 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대한 학생들의 반응은 어떠한가? 이다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 학업성취도가 향상되었다. 둘째, 비교집단에 비하여 실험집단에서는 수학 학습태도의 변화에 도움이 됨을 알 수 있었다. 셋째, 수준별 학습지를 사용한 학급 내 수준별 TAI 협동학습 모형에 대하여 비교집단에 비하여 실험집단에서는 의미 있는 반응을 나타냄을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 고은성 (2006). 중학교 2학년 학생들의 수학과 수준별 이동수업의 운영에 대한 사례연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
  2. 교육인적자원부 (2006). 초.중등 학교 교육과정 부분 수정 고시. 교육인적자원부 고시 제 2006-75호.
  3. 김은숙 (2011). 팀 보조개별학습(TAI)이 수학과 학업성취와 자기효능감에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문.
  4. 김을식 (1999). 수준별 교수.학습방법 개선에 관한 연구. 전남대학교 석사학위논문.
  5. 김재춘 (1997). 수준별 교육과정 운영과 적용 방안. 교육경북, 제 115호, 9-14
  6. 김주훈 (1998). 제 7차 교육과정 개정에 따른 수준별 교육과정 현장 적용 방안과 교수.학습 자료 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 98-7
  7. 남성의 (2003). 7학년을 중심으로 한 수준별 분단수업의 효과적인 지도법에 관한 연구 -소규모 학교 중심으로. 동국대학교 석사학위논문.
  8. 노영순.윤희송 (2000). 수준별 과제 학습지의 구안과 학습자 자신의 선택에 의한 자기 주 도적 학습이 수학과 학업성취에 미치는 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 39(1), 11-20, 서울 : 한국수학교육학회.
  9. 박경미.김주훈.김재춘 (1998). 수학과 수준별 교육과정 적용방안과 교수.학습 자료개발 연구. 한국교육과정평가원 연구개발 RDM 98-6-1.
  10. 서현경 (2008). 수학과 수준별 이동수업에 대한 학생들의 인식과 수준별 이동수업의 개선방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 22(3), 253-273. 서울 : 한국수학교육학회.
  11. 신성균.황혜정.김수진.성금순 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학교육 평가 체제 연구 : 수학과 평가도구개발 (III). 한국교육개발원 연구자료 RM 92-5-2.
  12. 유희찬.조완영.조정묵.임미선.유익승.한명주.박원균.남선주.정성윤 (2009). 고등학교 1학년 고등학교 수학 교사용 지도서. 서울 : (주) 미래엔.
  13. 윤선미.김민경 (2005). 퀴즈네어 막대의 활용을 강조한 TAI 분수 학습 프로그램 개발. 교과교육학연구, 9(1), 37-60.
  14. 윤희송 (1999). 수준별 과제 학습지 구안 적용이 수학과 학업성취에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 2(1), 157-166. 공주 : 공주대학교.
  15. 이민숙 (2005). TAI 협동학습이 학습부진아의 수학 학업성취에 미치는 효과. 광주교육대학교 석사학위논문.
  16. 이의원.김진상.이명희 (2001). 단계형 수준별 교육과정과 교재의 재구성 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 12, 93-102. 서울 : 한국수학교육학회.
  17. 이정환 (1997). 능력별 학습자료 적용을 통한 수학 학습의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문.
  18. 이중권 (2005). 수학 협동학습의 역사적 고찰. 한국수학사학회지, 18(2), 55-74.
  19. 이지은 (2004). 수학과 수준별 이동수업의 실태 및 교사와 학생들의 인식에 관한 연구. 계명대학교 석사학위논문.
  20. 이창주 (2004). 대학 수학 능력 평가 시험 문제 유형에 다른 교실 내 수준별 수업에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문.
  21. 전영주.정완수 (2002). 수준별 협동수업이 문제해결 능력 신장에 미치는 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 13(1), 275-286. 서울 : 한국수학교육학회.
  22. 정문성.김동일 (1998). 열린 교육을 위한 협동학습의 이론과 실제. 서울 : 형설출판사.
  23. 최승현.이대현 (2005). 수학과 단계형 수준별 교육과정 운영 실태 분석 및 개선 방안 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(3), 325-336. 서울 : 한국수학교육학회.
  24. 최승현.황혜정 (2012). 2009 개정 교육과정 총론 변화에 따른 수학과 초등학교와 중학교 교육과정의 적용 방안. 학교수학, 14(4), 531-552. 서울 : 대한수학교육학회.
  25. 황현모 (2000). 중학교 수학과 수준별 이동 수업에 대한 교사와 학생들의 의식 및 학습 실태 분석. 한국교원대학교 석사학위논문.
  26. Aiken, L. R. (1976). Update on attitudes and other affective variables in learning mathematics. Review of Educational Research, 46(2), 293-311. https://doi.org/10.3102/00346543046002293
  27. Cole, P. G. & Chan. L. K. S (1987). Teaching Principle and Practice. Prentice Hall of Australia.
  28. Davidson, N. (1990). Cooperative learning in mathematics : A Handbook of Teacher, Edited by Neil Davidson. Menlo Park, CA : Addison-Wesley Publishing Company.
  29. Schniedewind, N., & Davidson, E. (1983). Open minds to equality : A source book of learning activities to promote race, class and age equity. Old Tappan, NJ : Prentice-Hall.
  30. Slavin, R, E., Leavey, M., & Madden, N. A. (1987). Cooperative Learning & cooperative School. Educational Leadship.
  31. Slavin, R, E., Leavey, M., & Madden, N. A. (1990). Cooperative Learning : Theory Research and Practice. Bacon : Allyn and Bacon.
  32. Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning : Theory, research, and practice (2nd ed) . Boston : Allyn and Bacon.
  33. Tarim, K., & Akdeniz, F. (2008). The effects of cooperative learning on Turkish elementary students' mathematics achievement and attitude towards mathematics using TAI and STAD methods.Educational Studies in Mathematics, 67(1), 77-91. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9088-y