DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of PISA 2009 Impacts of School Library Level Variables on Academic Achievement

PISA 2009 학업성취도에 대한 학교도서관 변인의 영향력 분석

  • Received : 2014.08.20
  • Accepted : 2014.09.18
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study analyzed students', parents of student, and school master' survey materials and reading, math, and science knowledge performance based on OECD PISA 2009 Koreana data. Also, school library level variables grasped the impacts of academic achievement. Through this study looked for suggestion to improvement, educational accountability and leverage of school library. The results, first, when they use reading more pleasantly thought, they achieve higher scores in academic performance. Second, when they use more books and reading resources in housekeeping, they achieve higher scores in academic performance. Third, when they were more visits school library for exploit internet, they achieve higher lower scores in academic performance. Fourth, when the member of the staff in the school library are more lack of people, they achieve lower scores in academic performance. Fifth, private education's experience in reading have a negative influence in reading achievement and science achievement. Sixth, school library's visiting and library application study about national language curriculum in the impacts of academic performance would not change statistical evaluation significantly.

이 연구는 OECD PISA에 참여한 우리나라 학생, 학부모와 학교장의 설문자료와 읽기 수학 과학소양의 성취도를 분석하여 학교도서관변인이 학업성취도에 미치는 영향력을 파악하고자 하였다. 이를 통해 학교도서관의 교육적 영향력과 책무성에 대한 기초자료를 얻고 학교도서관 교육을 개선하기 위한 시사점을 도출하고자 하였다. 분석결과, 첫째, 학생들이 독서를 즐겁게 생각할수록 학생들의 학업성취도가 높았다. 둘째, 가정에 책이 많고 이용할 수 있는 독서자원이 많을수록 학생들의 학업성취도가 높았다. 셋째, 인터넷을 사용하기 위해 학교도서관을 방문할수록 학업성취도가 낮았다. 넷째, 학교도서관 직원이 부족할수록 학생들의 학업성취도가 낮았다. 즉 학교도서관 직원이 학생들의 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 다섯째, 독서 사교육에 대한 경험은 읽기 과학소양성취도에 부정적인 영향을 미치고 있었다. 여섯째, 독서가 좋아서 학교도서관에서 대출하는 것과 국어교과 관련 학교도서관 수업은 학업성취도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 권은경 (2009). 학교도서관의 교육적 효과에 관한 이론적 고찰. 한국도서관.정보학회지, 40(1), 451-469.(Kwon, Eun-Kyung (2009). An analysis of the impacts of school library on student's learning. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 40(1), 451-469.)
  2. 김경희 외 (2010). OECD 학업성취도 국제비교 연구(PISA 2009) 결과보고서. 연구보고 RRE 2010-4-2. 서울: 한국교육과정평가원.(Kim, Kyunghee et al. (2010). Programme for international students assessment(PISA 2009) results. Seoul: Korea Institute for curriculum and Evaluation.)
  3. 김기석, 김성열, 김성식 (2009). 학업성취도에 대한 학생과 학교 변인들의 효과 분석 - PISA 2000, 2003, 2006 자료를 중심으로. 연구보고 PRE 2009-3. 서울: 한국교육과정평가원.(Kim, Ki-Seok, Kim, Seong-Yul, & Kim Sung-Sik (2009). Effects of students and school level variables on academic achievement -PISA 2000, 2003, 2006 data-. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
  4. 김진숙 외 (2003). 학교도서관 평가 및 교육적 효과 측정 연구. 연구보고 CR 2003-4. 서울: 한국교육학술정보원.(Kim, Jin Sook et al. (2003). Studies on the effect of school library evaluation and measurement. Seoul: Korea Education and Research Information Service)
  5. 김혜숙 (2012). ICT 활용이 학업성취도에 미치는 영향: PISA 2009 한국 자료를 중심으로. 아시아교육연구, 13(1), 1-22.(Kim, Hye Sook (2012). The impact of ICT use on students' academic performance. Asian journal of education, 13(1), 1-22.)
  6. 박주현, 사공복희 (2014). PISA 2009에서 도서관방문이 독서태도 및 독서방법과 읽기성취도에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 48(3), 169-191.(Park, Ju-Hyeon, & Sakong, Bok-Hee (2014). Effects of the library use factor on reading achievement, reading attitude and behavioral factors of PISA 2009. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 48(3), 169-191.)
  7. 박주현, 이명규 (2014). 국내 학교도서관교육의 정책적 현안과 과제. 한국문헌정보학회지, 48(1), 299-328.(Park, Ju-Hyeon, & Lee, Myoung-Gyu (2014). Political issue and problem of school library education in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 48(1), 299-328.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.299
  8. 송태민, 송주영 (2013). 빅데이터분석방법론. 서울: 한나래.(Song, Tae-Min, & Song, Ju-Young (2013). Big data analysis methodology. Seoul: Hannarae.)
  9. 이병기 (2012). 국제 학업성취도 평가(PISA)의 독서영역과 AASL의 21세기 학습자 기준 비교에 관한 연구. 한국도서관정보학회지, 43(3), 193-216.(Lee, Byeong-Ki (2012). The comparative analysis of PISA reading domain and AASL standards for the 21st-century learner. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 43(3), 193-226.)
  10. 이지연 (2009a). 학교도서관 이용과 학업 능력의 관계성에 대한 연구. 서울: 교육과학기술부.(Lee, Jee-Yeon (2009a). A study on relationship between school library use and academic skills. Seoul: Ministry of Education, Science, and Technology.)
  11. 이지연 (2009b). 학교도서관이 학교교육에 미치는 영향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4), 353-380. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.353(Lee, Jee-Yeon (2009b). A study on the effects of school libraries in school education. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(4), 353-380. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.353)
  12. 이희연, 노승철 (2013). 고급통계분석론. 서울: 문우사.(Lee, Huiyeon, & Noh, Seungcheol (2013). Advanced statistical analytics. Sooul: MoonWoo.)
  13. 임영후 (2012). 고등학생의 과학성취도에 대한 학교 변인의 영향 - PISA 2009 자료를 중심으로 -. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.(Lim, Young Hoo (2012). Influence of school variables on the science achievement of high school students -based on PISA 2009 data-. M. A. thesis, Ewha Womans University.)
  14. 조지민, 정혜경 (2013). PISA 표집 설계에 따른 모수 및 분산 추정. 교육평가연구, 26(4), 875-896.(Cho, Ji Min, & Jung, Hyekyung (2013). Population inferences and variance estimation based on PISA sampling designs. Journal of Educational Evaluation, 26(4), 875-896.)
  15. 한국교육과정평가원 (2009). PISA 코드북 및 설문지. [online] [cited 2014.2.5.]. Retrieved from http://naea.kice.re.kr/prtl/cont/prov/international.do(Korea Institute for curriculum and Evaluation. 2009. PISA codebooks and questionnaires. [online] [cited 2014.2.5.] Retrieved from http://naea.kice.re.kr/prtl/cont/prov/international.do)
  16. OECD PISA. [online] [cited 2014.5.6.]. Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/
  17. OECD (2010). PISA 2009 results: What students know and can do: Student performance in reading, mathematics and science (Volume I), OECD Publishing.
  18. OECD (2009a). PISA data analysis manual. [online] [cited 2014.6.7.]. Retrieved from http://www.oecd-ilibrary.org
  19. OECD (2009b). PISA 2009 assessment framework: Key competencies in reading, mathematics and science. [online] [cited 2014.6.7.]. Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820.pdf
  20. OECD (2012). PISA 2009 technical report. [online] [cited 2014.2.3.]. Retrieved from www.oecd.org/pisa/pisaproducts/50036771.pdf