초록
TRIZ는 원래 러시아인인 알트슐러에 의해 개발되어 기술 분야의 문제 해결에 활용 되어 왔지만, 최근에는 Darrell Mann에 의해 비 기술 영역에도 적용이 되기 시작하였다. 국내에는 1995년 LG전자에서 최초로 도입하여 현재는 삼성, 포스코 등 많은 기업들이 문제 해결도구로 사용하고 있다. TRIZ 문제 해결 방법은 문제를 정의하고, RCA(Root Cause Analysis)를 통해 근본원인을 찾아내어 기술적 모순과 물리적 모순을 정의 하고 있다. TRIZ는 모순을 극복하는 것이 문제를 해결하는 것이다. 본 연구는 문제 해결 방법인 TRIZ 원리를 이용하여 비기술 분야인 물류 영역의 개선에 적용하고자 하였다. 실제 "L" 기업의 물류 재작업이라는 물류 운영 개선을 하기 위해 TRIZ 방법론 중 RCA(Root Cause Analysis)분석, 모순 정의, 40가지 발명원리를 사용하여 문제 해결을 위한 아이디어 도출 및 적용 하였다. 본 연구는 TRIZ를 비기술 분야에 활용하고자 하는 향후 연구자들에게 도움이 되고자 하였다.
TRIZ was developed and refined in the Soviet Union between 1946 and 1985 by Genrich Altshuller. Its primary application has been for solving inventive problems in the areas of engineering. But, recently the elements of TRIZ began to be applied non-technical areas by Darrell Mann. TRIZ theroy was brought into South Korea in 1995 and it is used by the LG, SAMSUNG, POSCO. TRIZ is simply not the tool for technical problem solving, covering many areas of comprehensive approach is being recognized. TRIZ is a methodology for defining problem, finding root cause through RCA(Root cause analysis), defining technical contradiction and physical contradiction. TRIZ overcomes contradiction and purses problem solving method through innovation. TRIZ is a problem solving method in this study using the principles of non-technical fields applied to the improvement of the logistics area study. The method to overcome contradiction is 40 principles. It is possible to generate idea by using 40 principles. This study was applied to logistics field of non-technical area by using TRIZ principle.