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Investigation of the BSR Noise characteristics in Seat Cushion-frame with respect to Vibration Durability Test Using Multi-simulator

다축 가진기를 이용한 시트 쿠션 프레임의 내구 전후 BSR 진동특성 연구

  • 최호일 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 남재현 ((주)다스 설계팀) ;
  • 강재영 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 박정희 ((주)다스 설계팀)
  • Received : 2014.05.08
  • Accepted : 2014.08.07
  • Published : 2014.08.31

Abstract

Many studies have examined the reduction of primary noise sources, but quality-related noise, such as BSR, is rarely studied. This study describes the quantitative BSR test method using a multi-axial simulator. The sine sweep test was conducted to detect the system resonance and its relation to BSR noise with high frequency. This method is applied to the seat frame with/without the vibration durability test. The results showed that the $1^{st}$ lateral resonance leads to higher BSR frequency noise. In addition, the reduction of the lateral mode system stiffness after the durability test results in a decrease in the BSR noise in sine sweep test mode.

1차 소음원을 저감시키기 위한 많은 연구가 진행되어 왔지만 BSR과 같은 감성품질에 대한 연구는 상대적으로 적다. 본 논문은 다축 가진기를 이용한 시트 프레임의 BSR 시험을 실시한다. 정현파 스윕(sine wave sweep) 테스트를 실시하여 BSR 소음과의 관계를 연구하고 시트 프레임의 진동 내구 시험 전후 BSR 시험을 실시한다. 그 결과 첫 번째 수평(lateral)방향 공진이 고주파의 BSR소음을 발생시키며 또한 레일의 위치에 따라 BSR 소음 특성이 변하는 것을 확인했다. 또한 시트 프레임의 내구 시험 후 시스템 강성이 감소하였고, 그에 따라 BSR 소음이 감소되는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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