References
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호.
- 구정화 (2009). 학교 토론수업의 이해와 실천. 서울: 교육과학사.
- 나귀수 (2011). 수학 영재 학생들의 발견과 증명에 관한 연구. 수학교육학연구, 21(2),105-120.
- 김순식 (2010). 문제발견 중심의 과학 탐구수업이 영재학생들에게 미치는 효과. 영재와 영재교육, 9(2), 37-63.
- 김종백 (2006). 과학영재를 위한 교수-학습 전략. 영재와 영재교육, 5(2), 19-32.
- 김지원, 송상헌 (2004). 한 수학영재아의 수학적 사고 특성에 관한 사례연구. 수학교육학연구, 14(1), 89-110.
- 김홍원 (1998). 수학 영재 판별 도구 개발-수학 창의적 문제 해결력 검사를 중심으로. 영재교육연구, 8(2), 69-89.
- 박만구 (2009). 수학교육에서 창의성의 개념 및 신장 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(3), 803-822.
- 박병열, 이효녕 (2014). 중등 과학 영재학생들의 시스템 사고력 향상을 위한 융합인재교육프로그램의 개발 및 적용. 영재교육연구, 24(3), 421-444.
- 서동엽 (2005). 수학 영재 수업에서 사회적 구성주의 적용 방안. 학교수학, 7(3), 237-252.
- 송상헌 (2006). 수학 영재의 판별과 선발. 한국 학술정보(주).
- 송상헌, 임재훈, 정영옥, 권석일, 김지원 (2007). 초등수학영재들이 페그퍼즐 과제에서 보여주는 대수적 일반화 과정 분석. 수학교육학연구, 17(2), 163-177.
- 신희영, 고은성, 이경화 (2007). 수학영재교육에서의 관찰평가와 창의력 평가. 학교수학,9(2), 241-257.
- 유윤재 (2004). 수학적 창의성의 개념. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 18(3), 81-94.
- 이대원, 고호경, 유미현 (2012). 고등학교 영재 학생들이 선호하는 수학 수업형태와 수업환경. 영재교육연구, 22(1), 23-37.
- 이영배 (2011). 융합과 영재교육. 한국수학교육학회 학술발표논문집, 2011(단일호), 203-206.
- 이정연, 이경화 (2010) Simpson의 패러독스를 활용한 영재교육에서 창의성 발현 사례 분석. 수학교육학연구, 20(3), 203-219.
- 전선미, 유원석 (2011). 중등 수학영재 교수.학습자료 개발 동향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 25(1), 79-97.
- 정문성 (2011). 토의.토론 수업 방법. 서울: 교육과학사.
- 최병훈, 방정숙 (2012). 수학적 창의성 교육에 관한 연구 동향 분석. 영재교육연구, 22(1),197-215.
- 황우형, 최계현, 김경미, 이명희 (2006). 수학교육과 수학적 창의성. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 20(4), 561-574.
- 황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽 (2012). 수학교육학신론. 서울: 문음사.
- Brookfield, S. D., & Preskill, S. (2005). Discussion as a Way of Teaching: Tools and Techniques for Democratic Classrooms. San Francisco: Jossey-Bass.
- Cobb, P., & Bauersfeld, H. (1995). The emergence of mathematical meaning: Interaction in classroom cultures. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Cobb, P., Stephan, M., & Bowers, J. (2011). Chapter 8: Introduction. In E. Yackel, K. Gravemeijer, & A. Sfard (Eds.), A Journey in Mathematics Education Research: Insights from the Work of Paul Cobb (pp. 109-115). Springer Netherlands.
- Dillon, J. T. (1997). 토론학습의 이론과 실제 [김정효 역]. 서울: 교육과학사. (원본출간년도: 1994).
- Ernest, P. (2005). Agency and creativity in the semiotics of learning mathematics. In Activity and Sign (pp. 23-34). Springer US.
- Ervynck, G. (1991). Mathematical Creativity. In D. Tall (Ed.), Advanced Mathematical Thinking. 42-53. Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Hadamard, J. (1954). Psychology of invention in the mathematical field. Princeton, NJ: Princeton University Press.
- Jonassen, D., & Land, S. (Eds.). (2012). Theoretical foundations of learning environments. Routledge.
- Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
- Lakatos, I. (Ed.). (1976). Proofs and refutations: The logic of mathematical discovery. Cambridge university press.
- Lampert, M., & Cobb, P. (2003). Communication and language. In J. Kilpatrick, G. Martin, & D. Schifter (Eds.) A research companion to principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Lee, K. H. (2005). Mathematically gifted students' geometrical reasoning and informal proof. In H. L. Chick, & J. L. Vincent (Eds.) Proceedings of the 29th Conference for the Psychology of Mathematics Education (vol.3, pp. 241-248). Melbourne: PME.
- NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Pelczer, I., & Rodriguez, F. G. (2011). Creativity assessment in school settings through problem posing tasks. The Montana Mathematics Enthusiast, 8(1&2), 383-398.
- Poincare, H. (1948). Science and method. New York: Dover.
- Sfard, A. (2007). When the Rules of Discourse Change, but Nobody Tells You: Making Sense of Mathematics Learning From a Commognitive Standpoint. The Journal of the Learning Sciences, 16(4), 567-615.
- Sfard, A. (2008). Thinking as Communicating: Human Development, the Growth of Discourses, and Mathematizing. New York: Cambridge University Press.
- Sheffield, L. (2009). Developing mathematical creativity-questions may be the answer. In R. Leikin, A. Berman, & B. Koichu (Eds.), Creativity in mathematics and the education of gifted students (pp. 87-100). Rotterdam: Sense Publishers.
- Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing, ZDM, 29(3).
- Sriraman, B. (2004). The Characteristics of Mathematical Creativity. The Mathematics Educator 14(1), 19-34.
- Treffinger, D. J., Young, G. C., Selby, E.C., & Shepardson, C. (2002). Assessing Creativity: A guide for educators (RM02170). Storrs, University of Connecticut.
- Weber, K., Maher, C., Powell, A., & Lee, H. S. (2008). Learning opportunities from group discussions: Warrants become the objects of debate. Educational Studies in Mathematics, 68, 247-261. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9114-8