Abstract
Sajikdan(a sort of national shrine in Korea) built at the time of foundation of Joseon was entrenched into Sajik Park going through Japanese colonial era and recently the efforts to restore it is in progress. The details of change in Sajikdan in terms of diachronic analysis are as follows: Firstly, the first period refers to one prior to Japanese colonial era from the first king (also named as "Taejo" in Korean) of the Joseon Dynasty, during which it secured and strengthened the presence as a place for performing important national rites in a nation. It was built on the foot of Inwangsan Mt. at the time of the first king in Joseon Dynasty at first, was destroyed fully by fire during a Japanese Invasion period to Korea(1592-98) and afterward its ancestral ritual facilities were completed under the regime of Youngjo. However, as Japanese intervention coming to the fore, its place was destroyed and then ancestral rites were also abolished in 1908. Secondly, next period falls on 1910 to 1944 when it was transformed and entrenched into a park by the Japanese Empire. While facilities related to a park and an heterogeneous building around the part of boundary were set up, the area of altar, a ritual house and d door of Sajikdan were also designated as historical remains and treasures. Thirdly, this period refers to one from Korea's liberation year from Japanese colony(1945) to the year of 1984 when it had a mixed placeness with the statues, monuments and buildings with heterogeneous nature built. Furthermore, a door of Sajikdan was removed and reconstructed over twice due to opening of Sajik Tunnel. Fourthly, a final period falls on 1985 to the present when efforts are in progress to restore the historicity and symbolism of Sajikdan. A plan for restoration is promoted but now is a difficult time suffering from troubles caused by residents' resistance. Scrutinized historical researches through excavation investigation and residents' understanding are required altogether for restoration of Sajikdan.
조선 개국 시 영조된 사직단은 일제강점기를 거치면서 사직공원으로 고착화되었고, 최근 복원에 대한 노력이 진행되고 있다. 통시적으로 분석된 사직단의 변화 내용은 다음과 같다. 첫째, 한 나라의 중요 국가제사를 지내던 장소로의 입지를 확보하고 강화되었던 조선시대 태조에서 일제강점기 이전까지의 시기이다. 태조대에 인왕산 자락에 축조했으며 임진왜란 시 소실된 후 영조 대에 제례시설이 완비되었다. 그러나 1908년 일제의 간섭이본격화되자 공간 멸실과 제사가 폐지되었다. 둘째, 일제에 의해 공원화가 진행되어 고착화된 1910년부터 1944년까지이다. 공원 관련 시설과 경계부에 이질적인 건축물이 들어섰고, 단 영역 재실 사직단문이 고적과 보물로 지정되기도 하였다. 셋째, 해방 이후 1984년까지 이질적 성격의 동상과 기념비, 건축물이 축조되어 혼재된 장소성을 지니게 된 시기이다. 사직터널의 개설로 사직단 문이 2번에 걸쳐서 이축되기도 하였다. 넷째, 사직단의 역사성과 상징성을 회복하기 위한 노력이 진행되고 있는 1985년부터 현재까지이다. 사직단 권역의 복원 계획이 진행되고 있으나 주민에 대한 반발로 난항을 겪고 있는 시기이기도 하다. 향후, 사직단의 원형 회복을 위한 복원을 위해서는 발굴조사를 통한 면밀한 고증과 주민의 이해가 함께 진행되어야 한다.