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Using the Analytical Hiararchy Process Method to Calculate the Weightings of Attributes to Evaluate Informational Websites

AHP 분석방법을 통한 정보제공 웹사이트 평가속성 가중치산정에 관한 연구: 외식정보 제공 웹사이트 중심으로

  • Kim, Daejin (College of Business and Economics, Chung-Ang University) ;
  • Hong, Ilyoo B. (College of Business and Economics, Chung-Ang University)
  • 김대진 (중앙대학교 경영경제대학) ;
  • 홍일유 (중앙대학교 경영경제대학 경영학부)
  • Received : 2014.04.08
  • Accepted : 2014.10.31
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This research uses the Analytical Hiararchy Process (AHP) to scientifically and systematically calculate the weightings of attributes as well as dimensions considered for assessing an informational website. The present paper aims at observing and using the computed weightings to comparatively examine the perceptions of customer users and business users. We use the 3C-D-T (i.e., Content, Community, Commerce, Design, and Technology) framework to conduct a case study where we review and assess restaurant websites and calculate attribute weightings on these websites. Data used for website review was collected in two phases. Data in the first phase was collected from customer users, and data in the second phase was from business users who had registered in the same websites. Users were instructed to perform a pairwise comparison of the relative importance of website attributes. Our data analysis revealed that the customer users and business users demonstrated different views on the relative importance of the individual attributes. Based on the findings, we suggested that business users of restaurants should adapt their views to the customers' views to minimize perceptional differences, thereby increasing customer satisfaction and accomplishing successful business outcomes.

계층화 분석기법(AHP)을 이용해 일반사용자 및 업체사용자 측면에서 과학적이며 체계적인 방법으로 각 평가 영역간 혹은 요인간의 상대적인 중요도를 산출함으로써 정보제공 웹사이트의 일반사용자와 업체사용자 간의 인식차이를 관찰하며 조명하는 것이 본 연구의 목적이다. 3C-D-T 웹사이트 평가 프레임워크를 기반으로 정보제공 웹사이트의 사례연구를 수행하기 위해, 최근 추세에 가장 적합한 분야인 외식정보 제공 웹사이트에 대해 가중치를 도출하였다. 계층분석에 사용된 데이터는 2차에 걸쳐 수집되었다. 1차 수집 자료는 외식정보 제공 웹사이트를 사용하는 일반사용자를 대상으로, 2차 수집 자료는 동일 사이트에 등록하여 사용하는 업체사용자를 대상으로 평가 요소간 쌍대비교에 의한 방법으로 데이터를 수집하였다. 연구분석의 결과에 의하면, 외식정보 웹사이트를 바라보는 일반사용자와 업체사용자는 각 평가요소에 대해 서로 다른 관점에서 인식을 달리하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 바탕으로 업체사용자들이 일반사용자들의 시각에 맞춤으로써 이러한 인식의 차이가 해소될 때 비로소 외식업체는 고객 눈높이의 비즈니스 운영이 가능해져 성공적인 성과를 기대할 수 있을 것이다.

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